• Anonym (fundersam)

Spelberoende/skuldsanering

Har en man som är spelberoende och har spelat upp alla våra tillgångar.
    Jag är mer medberoende än jag trott och har även jag en massa skulder.
    Vi har tillsammans två barn och har efter ett tufft år bestämt oss för att fortsätta tillsammans och försöka hitta en vardag igen.
    Till problemet hör att vi har så enormt mycket skulder och även om vi betalar lägsta belopp jobbar ständig övertid så finns inte tillräckligt med pengar till räkningarna.Han är nu under behandling för sitt missbruk och vill verkligen göra rätt för sig. Är på behandlingshem nu och har där fått höra att vi kan ansöka om skuldsanering och min fråga är hur lever man då, försöker läsa mig till men vill veta hur det ser ut i verkligheten? Gör jag rätt som accepterar de livet i 5 år tillsammans med barnen. Tankarna går runt runt och jag har bara vetat om allt i  några månader och har svårt att lita på mig själv och det är inget litet beslut känns det som.

• Svar på tråden Spelberoende/skuldsanering
  • puss

vad är alternativet? tycker du ska ta skuldsanering om ni erbjuds det.
    lycka till.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Anonym (???)

Det finns en del regler kring skuldsanering , om skuldernas ålder osv...  prata med  er budget och skuldrådgivare i er kommun !

• Waldo

Jag förstår inte riktigt varför du fått det rådet.
    Det var riktigt okunnigt att ge

För att få igenom en skuldsanering idag måste man uppfylla en hel del krav mot lagen om SkuSan och jag skulle tra att där ni kommer att falla först är åldern på skulderna.
    Skulderna måste ALLA vara äldre.
    Vi pratar minst 5 år och inga nya skulder ska ha tillkommit under den tiden

Man ska heller inte kunna betala sina skulder under en överskådlig framtid, vilket i SkuSan betyder 12 - 15 år
    Och då räknar man upp era löner.

Nu vet jag inte riktigt hur svårt din mans spelberoende är och jag försöker absolut inte anklaga honom för något. Detta jag säger nu är bara i anslutning till hur lagen är utformad
    Enligt SkuSan kan man inte bli aktuell för sanering om något av skulderna har uppkommit genom böter eller liknande

Om du ändå, trots denna infon känner att ni är aktuella för en sanering svarar jag gärna på hur det är att leva under en saneringperiod
    Eller om du är nyfiken

• Anonym

Min sambo spelar varje månad och jag är visserligen arg, men har bestämt mig för att det aldrig ska gå ut över min ekonomi, han får sitta där pank då om han vill och det enda tråkiga är ju att vi aldrig kan göra saker ihop som kostar. Tycker inte du ska vara med och betala för hans spelberoende, även om han vill ändra på sig. Flytta till eget och ta barnen med dig, så kan han leva på existensminimum själv i stället.

• Anonym (fundersam)

har också läst att skulderna måste vara äldre än 5 år och så vidare men min man eller x man beroende på om vi går igenom skillsmässan har fått info om att han/vi kan ansöka om skuldsanering. Skuldbilden är stor.
    Tar mer än gärna emot info om hur det är att leva under en saneringsperiod, ibland så känns det dock inte som om det kan vara värre än hur det är nu.,

• Anonym (fundersam)

svar till anonym. 
    Nu är det ju så att vissa skulder är även i mitt namn samt att vi är gifta och gemensamt betalningsskyldiga i vissa lån.
    Att bara ta barnen och dra är inte ett alternativ då han faktiskt sökt hjälp för sitt beroende och är en underbar pappa.
    Skönt att du känner att det inte går ut över din ekonomi men hur kan du "bara vara arg" vill du inte att han slutar spela? vill han inte ha hjälp?

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-01 10:54:30 följande:
    svar till anonym. 
    Nu är det ju så att vissa skulder är även i mitt namn samt att vi är gifta och gemensamt betalningsskyldiga i vissa lån.
    Att bara ta barnen och dra är inte ett alternativ då han faktiskt sökt hjälp för sitt beroende och är en underbar pappa.
    Skönt att du känner att det inte går ut över din ekonomi men hur kan du "bara vara arg" vill du inte att han slutar spela? vill han inte ha hjälp?
    Jo, jag vill att han ska sluta spela men jag har börjat tappa hoppet. Jag har bestämt mig för att lämna honom nu. han kommer inte söka hjälp på egen hand för han ser det inte som ett så stort problem, han har inga skulder pga spelandet. Vi har också barn ihop och hans spelande går ju ut över oss så att vi inte kan spara tillsammans som vi skulle kunna gjort annars. Hur var det för dig dom åren då? han kanske var bra på att ljuga? min sambo har aldirg direkt ljugit, så jag har vetat om problemen hela tiden. Men det gör inte saken bättre.
  • Anonym (fundersam)

Jag hade ingen aning om vart pengarna tog vägen bara att dom aldrig räckte samt att det alltid fanns förklaringar till allt. så ja han var bra på att ljuga och manipulera mig och alla i sin omgivning.
    Kan du inte få med han på ett spel möte och säga att det är för din skull så kanske han inser att det är ett problem tillslut annars kan jag starkt rekomendera dig att gå till ett anhörigmöte om det finns i din omgivning, kan få många bra råd samt att man sitter i liknande situationer. Jag har fått mycke styrka därifrån trots att jag sa att jag aldrig skulle gå på nå sånt. Lycka till med allt. Ni har ju trots allt barn tillsammans så även om er relation inte överlever som par ska ni ju kunna träffas och vara mamma o pappa.

• Waldo
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-01 10:50:03 följande:

har också läst att skulderna måste vara äldre än 5 år och så vidare men min man eller x man beroende på om vi går igenom skillsmässan har fått info om att han/vi kan ansöka om skuldsanering. Skuldbilden är stor.
    Tar mer än gärna emot info om hur det är att leva under en saneringsperiod, ibland så känns det dock inte som om det kan vara värre än hur det är nu.,

Det har ingenting beroende på en skilsmässa eller separation att göra.
    Det är 5 år eller mer (ofta mer) som gäller, ingenting annat

Att leva under en sanering betyder att man först går igenom en ganska lång utredning, som är ganska krånglig och omfattande.
    Ofta behövs överklagande och kompletteringar i det oändliga är mer regel n undantag.
    En utredning får du nog räkna på minst ett halvår.
    Här kontaktar KFM alla borgenärer som ska säga ja för att det sedan ska gå igenom om du uppfyller kraven

Inkomsten kommer under saneringstiden ligga på ungefär existensminimum.
    Du betalar in en summa till KFM varje månad som då motsvarar  existensminimum.
    Skulle det under denna period hända att man drar på sig en skuld kommer sanering att brytas och det finns inga andra chanser.

Efter de 5 åren kommer de återstående skulderna att avskrivas och du är skuldfri
  • Anonym (Erfarenhet)
    Waldo skrev 2010-11-01 12:46:57 följande:
    Det har ingenting beroende på en skilsmässa eller separation att göra.
    Det är 5 år eller mer (ofta mer) som gäller, ingenting annat
    Det stämmer inte.  Det kanske har gjort det, jag vet att du brukar ha koll. Men fem år stämmer inte.

Såhär står det på kronofogdens hemsida:

Merparterna av dina skulder ska vara minst tre till fyra år gamla.  Det har betydelse för bedömningen hur och varför dina skulder uppkommit, t.ex. genom konsumtion, lån till bostad, lån för tidigare näringsverksamhet, borgensåtagande, skadestånd och skatteskulder. Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala dina skulder. Det är viktigt att du är aktiv och svarar på de frågor som myndigheten har. Det är uppgifter som myndigheten behöver för att kunna pröva din ansökan. Det är också viktigt att uppgifterna är fullständiga och riktiga.

http://www.kronofogden.se/skuldsanering/allmant.4.3dfca4f410f4fc63c8680002196.html
  • Waldo
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2010-11-01 13:18:21 följande:
    Det stämmer inte.  Det kanske har gjort det, jag vet att du brukar ha koll. Men fem år stämmer inte.

Såhär står det på kronofogdens hemsida:

Merparterna av dina skulder ska vara minst tre till fyra år gamla.  Det har betydelse för bedömningen hur och varför dina skulder uppkommit, t.ex. genom konsumtion, lån till bostad, lån för tidigare näringsverksamhet, borgensåtagande, skadestånd och skatteskulder. Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala dina skulder. Det är viktigt att du är aktiv och svarar på de frågor som myndigheten har. Det är uppgifter som myndigheten behöver för att kunna pröva din ansökan. Det är också viktigt att uppgifterna är fullständiga och riktiga.

www.kronofogden.se/skuldsanering/allmant.4.3d...
    Vad är det som inte stämmer?

Om du tittar på de som blir beviljade skuldsanering idag så ser du vad beviljandegraden ligger på
    Och det är inte några 3 år där inte

Eller är der det andra du syftar på, så stämmer det naturligtvis. Men vi pratade bara om tiden och till alla de andra kraven.
    Samma sak där, om man går in och studerar beviljanden så är listan betydligt längre än den officiella
  • Anonym (fundersam)

Tack för svar, det jag egentligen ville veta var hur det är att leva på minium och vad minimum räknas som?

• Waldo
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-02 10:40:56 följande:
    Tack för svar, det jag egentligen ville veta var hur det är att leva på minium och vad minimum räknas som?
    Det är ju naturligtvis stenhårt att leva på minimum.
    Man måste lägga en budget och leva efter den för att klara sig

KFM räkar ut sitt förbehållsbelopp idag genom följande

Hyra
    Barnomsorg
    Resor till arbete
    Läkar om medicin (högkostnadskorten för alla i familjen)
    Normalbelopp (detta är en schablonsumma för mat, kläder räkningar)

Detta är vad du får behålla i reda pengar

Nu ska man komma ihåg att normalbeloppet SÄNKTES i år. Det har inte justerats uppåt på flera år. Detta betyder att när det kommer elräkningar så ligger man långt under socnormen och deras existensminimum
  • Anonym (fundersam)

Kanske bättre att leva med skulder i 20 år och faktiskt kunna jobba dubbelt för att nån månad kunna lägga undan till tex semester.
    Inte kul att ha barn i skol ålder och inte kunna betala för deras intressen,
    ja jag vet inte känns som en cirkus och när man inte skapat den själv men vill klara upp allt och ha en plan för att överleva som famil.
    Just nu vill jag bara veta hur jag ska försöka föhålla mig till alla skulder, gör just nu inget annat än försöker betala min belopp på alla avbetalningsplaner och det går inte runt när barn ska ha vinter kläder, skor som går sönder eller om man måste köpa medicin en månad.
    Kan räkna hur mycket jag vill och skriva upp en budget men livet är inte alltid som man räknat med. Tack snälla för svar bra att få ett hum om allt =) 

• Waldo
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-02 11:15:18 följande:
    Kanske bättre att leva med skulder i 20 år och faktiskt kunna jobba dubbelt för att nån månad kunna lägga undan till tex semester.
    Inte kul att ha barn i skol ålder och inte kunna betala för deras intressen,
    ja jag vet inte känns som en cirkus och när man inte skapat den själv men vill klara upp allt och ha en plan för att överleva som famil.
    Just nu vill jag bara veta hur jag ska försöka föhålla mig till alla skulder, gör just nu inget annat än försöker betala min belopp på alla avbetalningsplaner och det går inte runt när barn ska ha vinter kläder, skor som går sönder eller om man måste köpa medicin en månad.
    Kan räkna hur mycket jag vill och skriva upp en budget men livet är inte alltid som man räknat med. Tack snälla för svar bra att få ett hum om allt =) 
    Du ger för lite info om situationen för att kunna ge relevanta råd.

Vad är det för skulder?
    Är det solidariska skulder eller är det enskilda?
    Vad har du för inkomster?

Ligger avbetalningen på 20 år är en sanering den riktiga vägen att gå, men inte förren om 5 år
    Under tiden gäller det att arbeta på skulderna på bästa sätt och att ligga på avbetalningar på minsta avbetalningssumma är det sämsta sättet att arbeta på
    Men för att ge dig råd behöver jag mer info.
    Vill du ha råd kan du PM:a mig
Svar på tråden Spelberoende/skuldsanering