• BlommanFörDagen

Någon som har Kapitalspar barn hos Swedbank?

Hej!

Jag sparar idag 200 kr åt vardera barn på ett vanligt sparkonto, vilket ger ganska dålig ränta.
    Därför är jag lite sugen på att även börja spara i aktier/fonder, eftersom pengarna först ska plockas ut om ca 15 år.

Jag har Swedbank, och var inne och läste om deras Kapitalspar barn. Det kräver dock att man väljer fonder själv.
    Eftersom jag är kass på sådant, så undrar jag ifall någon här är duktig på vad man ska välja för fonder?

• Svar på tråden Någon som har Kapitalspar barn hos Swedbank?
  • December76

Hej!

Jag har två barn. Sparar i Kapitalspar Barn (endast fonder) åt den ena och Kapitalspar Depå (både fonder och aktier) åt den andra.

Jag sparar långsiktigt åt mina barn, så jag sparar endast i aktiefonder. De fonder som jag har valt är: Ryssland, Brict och Access Modig.

Man kan via Swedbanks hemsida göra Det enkla valet och få ett generellt förslag baserat på hur mycket du vill spara, hur länge, vilken risknivå du vill ligga på samt hur ofta du kommer att se över dina placeringar. http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/sa-har-sparar-du/det-enkla-valet/index.htm

Om du vill få ett personligt förslag så kan du få råd via Swedbanks telefon-och internetbank eller via ditt lokala kontor. En rådgivning tar cirka 30-60 minuter via telefon (beroende på hur mycket frågor/funderingar du har). Jag brukar ta en rådgivning per år för att se över sparandet. Brukar då boka in en kvällstid då de ringer upp mig.

Lycka til!

• jale
    BlommanFörDagen skrev 2010-11-01 12:08:43 följande:

Hej!

Jag sparar idag 200 kr åt vardera barn på ett vanligt sparkonto, vilket ger ganska dålig ränta.
    Därför är jag lite sugen på att även börja spara i aktier/fonder, eftersom pengarna först ska plockas ut om ca 15 år.

Jag har Swedbank, och var inne och läste om deras Kapitalspar barn. Det kräver dock att man väljer fonder själv.
    Eftersom jag är kass på sådant, så undrar jag ifall någon här är duktig på vad man ska välja för fonder?

Undvik storbankernas kapitalförsäkringar eftersom de tar ut onödiga och höga avgifter. Swedbank tar t.ex. ut 120 kr + 0,75 % per år för kapitalspar barn vilket blir en hel del pengar på 15 år som går bort i helt onödiga avgifter. Öppna i stället en kapitalförsäkring i Avanza, Nordnet eller Skandia som har helt avgiftsfria produkter.  Dessutom med ett betydligt större och bättre fondutbud.

Personligen gillar jag Avanza bäst, Kapitalförsäkring barn är motsvarande Swedbanks Kapitalspar barn fast avgiftsfri. Angående Skandia så notera att de även har produkter som inte är avgiftsfria, det är Depåförsäkring Internet som fritt från avgifter.

Angående vilka fonder du ska välja så skulle jag välja att spara t.ex. en del i Avanza Zero som är en avgiftsfri indexfond som går som de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen och en del i någon bred global tillväxtmarknadfond som t.ex. Danske Invest Global Emerging Markets eller Skagen Kon-tiki.
  • MatsAtari

Kapitalspar är i princip en scamprodukt hos swedbank för att lugga kunderna på så mycket pengar som möjligt.
    Ska du spara i swedbank så spara i en vanlig aktie/fonddepå.

Skulle föreslå att du lägger allt sparande i en sverigeindexfond.
    Den bästa indexfonden är Avanza Zero men även swedbank har en www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp

Svar på tråden Någon som har Kapitalspar barn hos Swedbank?