• holly03

Hur vet man om man har utomkvedshavandeskap? HAr man symptom?

Hej!

Jag funderar bara i stort sett frågan ovan...hur vet man om man har det? O hur tidigt kan man kolla ultraljud för att upptäcka detta? 

• Svar på tråden Hur vet man om man har utomkvedshavandeskap? HAr man symptom?
  • samara

Hej!
    Om du har ett utomkvedshavandeskap så får ju jätte, jätte ont nedåt buken och mot den sida x:et sitter på...
    Det känns som att någon sticker knivar i magen på en, och smärtan kan komma och gå i intevaller i början tills att den blir ihållande....jag har haft 2 st x (utomkveds), och det första upptäcktes först vid operation i v 8, det andra såg man på vul i v 6....

Sedan är säkert symtomen olika från person till person, men det var så här det kändes för mig iaf...

• holly03
    simba skrev 2010-11-01 14:59:49 följande:
    Hej!
    Om du har ett utomkvedshavandeskap så får ju jätte, jätte ont nedåt buken och mot den sida x:et sitter på...
    Det känns som att någon sticker knivar i magen på en, och smärtan kan komma och gå i intevaller i början tills att den blir ihållande....jag har haft 2 st x (utomkveds), och det första upptäcktes först vid operation i v 8, det andra såg man på vul i v 6....

Sedan är säkert symtomen olika från person till person, men det var så här det kändes för mig iaf...
    Jag hade jättejätteont häromdagen på ena sidan häromdagen, men det höll bara i sig i en kvart, sen har jag inte känt det...är det ihållande ? Får man nån blödning?
  • Shibby 78
    holly03 skrev 2010-11-01 15:10:18 följande:
    Jag hade jättejätteont häromdagen på ena sidan häromdagen, men det höll bara i sig i en kvart, sen har jag inte känt det...är det ihållande ? Får man nån blödning?
    Nej, det är inte ihållande. Jag har haft två X och det har varit lite olika hur ont det gjort, men det har kommit i intervaller. Ett jättevanligt symptom på X är bruna spottings. Det hade jag bägge gångerna. Det läkarna gör om de misstänker X är ett vul för att se om det finns något foster/hinnsäck. Ser de inget, så får man lämna blodprover varannan dag där de mäter hcg. Vid ett X stiger hcg, men inte i den takt det ska. Som simba sa innan så gör det väldigt ont. Det går inte ens att föreställa sig smärtan, det är fruktansvärt, speciellt om äggledaren brister. Jag svimmade och spydde när min äggledare brast vid mitt första X. Kunde inte gå och fick åka ambulans till Sahlgrenska.

Men som sagt så är detta hur det varit för mig, jag kan inte tala för andra.
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come
  • samara

Hur långt gången är du?
    Om smärtan fortsätter komma tillbaka så är det allra bäst att ringa och få en tid för en koll!

Men annars så är det  vanligt att man kan få ganska ont när livmodern växer oxå i början av graviditeten...det fick jag själv, det kunde hugga till ordentligt och göra ont i ett par minuter innan det släppte...
    Men det gav sig allt eftersom tiden gick, men så hade jag alldeles i början, kring v 6-8 kanske...

Men man ska alltid kolla upp om man är orolig eller har ont...

• holly03
    simba skrev 2010-11-01 18:11:52 följande:
    Hur långt gången är du?
    Om smärtan fortsätter komma tillbaka så är det allra bäst att ringa och få en tid för en koll!

Men annars så är det  vanligt att man kan få ganska ont när livmodern växer oxå i början av graviditeten...det fick jag själv, det kunde hugga till ordentligt och göra ont i ett par minuter innan det släppte...
    Men det gav sig allt eftersom tiden gick, men så hade jag alldeles i början, kring v 6-8 kanske...

Men man ska alltid kolla upp om man är orolig eller har ont...
    Är i vecka 8 snart...nej det var inget ihållande..höll på fram o tillbaka i typ 10 min kanske för ca 3 veckor sen...men nu molar det på som vanligt..
  • samara

Ok, men då låter det ju i alla fall som att det är livmodern som växer, och det molande som du beskriver är ju helt normalt då =) Grattis till din graviditet förresten!! =)

• holly03

OM man har utomkvedes, hur länge kan man gå med detta utan att märka det?? Är i vecka 8 nu...

Nån som vet? 

• samara

Ett utomkveds kan du inte gå med länge utan att du märker av det på något sätt.....Vid ett utomkveds så fäster ju det befruktade ägget i äggledaren istället för i livmodern, och växer sedan där på samma sätt som det skulle ha gjort om det hamnat rätt....vilket är ganska snabbt i början...
    Äggledaren är ju inte anpassad för detta, utan börjar ganska fort att töjas på ett sätt som inte är normalt för den..

De smärtor man får av ett utomkveds går knappt att beskriva! Det gör så ont att man viker sig dubbel, man kan varken stå, gå, ligga eller sitta!  

Skulle du ha ett utomkveds och kommit till v 8 nu, så tror jag verkligen att du hade märkt det nu...

Vet inte om mina rader gav dig det svar du letar, men hoppas det iaf =)

• Sändriie

Jag fick ett utomkveds och operade bort ena äggledaren förra månaden. Var då i v 7-8. Jag blödde jättemycket, fick svåra smärtor på vänster sida (där ägget satt fast). Jag satt på jobbet och det var som någon stack en kniv i magen och vred om. Jag kunde inte gå, inte röra mig eller någonting. Det blev akut in till Danderyd där jag senare på dagen fick opereras då min äggledare höll på att brista.

Svar på tråden Hur vet man om man har utomkvedshavandeskap? HAr man symptom?