• Anonym (utomlands)

vad händer när man flyttar utomlands? "spärras" ens person nr?!

Jag bor sedan över ett år utomlands, jag har aldrig i hela mitt liv haft en obetald räkning.
    Är registrerad som utlandssvensk, och folkbokförd i landet jag bor i enl skatteverket.
    Har min mors adress som c/o adress. Har inte fått några brev eller liknande om något obetalat på min mors adress, och inte heller hit. Jag VET att min adress här är registrerad i sverige, då jag får min svenska post skickad hit, så som pensions info, när det var val så skickades mina valsedlar hit, brev från skatteverket, osv osv. det är alltså inte så att jag ringt runt och angett min utländska adress, utan alla myndigheter som vill kontakta mig får upp denna adress när man söker på mitt person nr.

Därav så antar jag att ifall något skulle varit obetalat och gått till kfm så skulle dom isåfall skickat brev till mig.

Jag var nyfiken på ifall jag skulle kunna teckna abonnemang tex om jag valde att flytta tillbaks till sverige, kollade upp detta och fick avslag på mitt person nummer. 

Nu undrar jag, vad detta beror på? "Känner de" av att jag är registrerad utlandssvensk?
    Är person numret då spärrat? & försvinner denna spärr om jag folkbokförs på svensk adress igen?

Grejen var den att min c/o adress som är hos min mamma, kom upp som min adress. men person numret gav avslag.

Någon som vet? Jag har mailat kfm och väntar på svar..funderar på att ringa,
    oroar mig lite... 

• Svar på tråden vad händer när man flyttar utomlands? "spärras" ens person nr?!
  • Tow2Mater

Intressant fråga. Jag gissar att det är for att du inte bor i Sverige och är registrerad som utflyttad. Ofta vill de kanske gora kreditupplysning etc med hjälp av personnumret. Som registrerad utflyttad har dock mitt personnummer fortfarande funkat inom vården, har inte provat annat.

• Magnetica

Japp. Det är för att du är reggad utomlands och dom därför inte kan genomföra en kreditupplysning. Jag råkade ut för samma sak när vi skulle flytta hem efter tio år utomlands. Ville öppna internetabonnemang redan innan vi flyttat över eftersom jag hade "jobbet" med mig och behövde koppla upp mig omedelbart. Tji fick jag, det gick inte. Min mamma fick öppna abonnemang åt mig istället.

Nu är jag reggad i sverige och har inga större problem att öppna abonnemang. Är lite svårare att få kredit om man skulle vilja det första året eftersom kreditföretagen inte har någon inkomstuppgift på mig förren jag deklarerat men inget jag lider av nämnvärt.

• Anonym (utomlands)

Tack för svaret :) då vet jag det! tyckte väl att det var lite konstigt..
    kom på att anledningen till varför min c/o adress kom upp, är nog för att sista svenska adressen
    jag var folkbokförd på var precis samma adress :)

tyckte att de va lite konstigt att de inte gick, och började oroa mig över betalningsanmärkning.
    Men har som sagt inte fått några brev om något obetalt alls. :)

• Rofty

Hej,
    Undrar om någon vet vad som händer när jag flyttar tillbaks till sverige. Har ett CSN lån som är obetalt på ca 130000Sek som jag inte betalt i snart 14 år förutom för ca 3 år sen när jag fick ett brev skickat till Irland från Justitia Inkasso den räkningen var på 17500Sek och betalades på stubinen. Det gick ju inte att betala till CSN när jag flyttade till Irland sen skall jag vara helt ärlig och säga att jag aldrig riktigt brydde mig. Nu har jag möjlighet att flytta mitt kontrakt till Sverige och är tvåbarns pappa så jag vet att barnen kommer ha det bättre i Sverige pga den låga standarden här.
    Hur kommer det fungera när jag flyttar tillbaks är det så att CSN går till kronofogden eller kan jag typ betala av lånet med säg 4-5% av min månadslön?

Hur funkar det med dagis och skola för barnen min dotter är snart 5 år och förstår 95% av det svenska språket då jag alltid talat svenska till henne, dock svarar hon på engelska. Någon som har erfarenhet av detta, får hon gå på dagis om inte min fru arbetar. Hon är Irländska och vill typ vara hemma med barnen några år innan hon börjar arbeta igen. Hon är villig och säga upp ett chefs jobb på Dublins största sjukhus för att flytta till sverige då hon tycker som jag att det är ett trevligare och bättre land för både barnen och oss. Dessutom kommer jag att arbeta hemifrån.

Mvh,
    Peter

• Flash Gordon
    Anonym (utomlands) skrev 2010-11-01 18:45:26 följande:
    Tack för svaret :) då vet jag det! tyckte väl att det var lite konstigt..
    kom på att anledningen till varför min c/o adress kom upp, är nog för att sista svenska adressen
    jag var folkbokförd på var precis samma adress :)

tyckte att de va lite konstigt att de inte gick, och började oroa mig över betalningsanmärkning.
    Men har som sagt inte fått några brev om något obetalt alls. :)

Åtta månader efter återflytt (dvs registrerad i folkbokföringen i Sverige igen) sa de på Telia gällde innan jag fick teckna abonnemang på mobilt bredband.
  • Anonym (X)

Varför måste ni absolut ha abonnemang? Det finns mobilt bredband på kontantkort nu.

Svar på tråden vad händer när man flyttar utomlands? "spärras" ens person nr?!