• Anonym

Läcker jag kiss eller fostervatten?

Hej! Jag är gravid i vecka 24 och har under de senaste veckorna upptäckt att jag läcker i trosan. Jag brukar ha trosskydd på mig pga detta. Ibland när jag har varit på toaletten och sen går därifrån så känner jag hur det liksom rinner till lite mellan benen. Inte mycket, men ändå så det blir vått i trosskyddet.  Det händer även vid andra tillfällen, t.ex. när jag går i trappor eller nyser. Jag vet att det är vanligt att inte kunna hålla tätt som gravid och att det därför kan läcka lite urin. Men jag är ändå orolig att det är fostervatten som läcker och att detta så småningom ska orsaka en för tidig förlossning, eller i värsta fall missfall...

Så jag undrar, är det någon som vet om det överhuvudtaget är möjligt att läcka fostervatten? Och hur vet man i så fall om det är fostervatten eller urin som läcker ut?

Tacksam för svar!

Från en orolig själ 

• Svar på tråden Läcker jag kiss eller fostervatten?
  • Anonym

Lukta på det. Luktar det kiss så är det kiss. Luktar det annat så kan det vara fostervatten men även vattniga flytningar. Har du prata med din bm om detta?

• Anonym

Tack Anonym för ditt svar. Nej jag har inte pratat med bm. Jag ska ändå dit på torsdag så jag tänker ta upp det då. Idag blev jag först helt livrädd när jag såg i trosskyddet för jag tyckte att det hade en rosa ton, alltså att det skulle vara blodblandat. Blev helt stel och fick ont  magen då jag tidigare har haft ett missfall. Men jag insåg sen att det var mörkare färg i trosskyddet eftersom det var vått. Dessutom sparkar barnet i magen, vilket är skönt! =)
    Har du samma problem som mig?

Någon mer?

• sahara sahara

Fostervatten luktar oftast som havsvatten. Är du orolig så ring din barnmorska, eller ännu hellre direkt till förlossningen.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Tola

jag har jätte vattninga flytningar. Nattetid kan jag känna av det speciellt då jag bara måste sova naken. 

• Tola

jag är också gravid kanske jag ska tillägga:)

• Anonym (hm)
    sahara sahara skrev 2010-11-01 19:00:55 följande:
    Fostervatten luktar oftast som havsvatten. Är du orolig så ring din barnmorska, eller ännu hellre direkt till förlossningen.
    skulle snarare säga att det luktar sperma om det.....

ts, hur ser det ut i trosskyddet då? gult??
    eller ja samma färg som urin brukar vara.. (olika nyanser såklart)...

du ska se att det bara är urin, men ring din bm för att vara säker?
  • Pandamamma79

I vecka 34 var jag inne på kontroll för att jag trodde att jag läckte fostervatten. Jag ringde till förlossningen och frågade och de tyckte jag skulle komma in. Iofs så var jag lite längre gången än vad du är nu men det kanske kvittar. Det var i alla fall falskt alarm.
    Flytningarna kan vara väldigt vattniga och ja man känner verkligen när det kommer. Är du orolig ska du definitivt säga till din BM. Ibland kan BM vara lite avtrubbade och kanske inte tycker att det är nån fara. Så säg till att du verkligen är orolig. Det är ju inte bra att gå runt med en sån oro under en graviditet. Lycka tillSolig

• Anonym

Tack alla för era svar!

I trosskyddet är det liksom gulaktigt och luktar INTE sperma eller havsvatten. Snarare någon blandning av urin och flytningar. Har haft mycket mer flytningar än vanligt under hela graviditeten, men nu är det ännu mer.

Tycker också att mina flytningar har ändrats lite i färg, kan de göra det utan att det är någon fara? Förut var de mer vita/genomskinliga. Nu mer gula. Vad tror ni?

• sahara sahara
    Anonym (hm) skrev 2010-11-02 11:25:56 följande:
    skulle snarare säga att det luktar sperma om det.....
    Lite OT, men när min fru började läcka så frågade jag här hur man visste om det var fostervatten, och fick just det svaret. Problemet var ingen av oss hade en susning om hur sperma luktar. Men nu vet jag. Det luktar uppenbarligen stillastående havsvatten med rutten tång i.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Mariohn

Om du ens misstänker att du läcker fostervatten ska du kolla upp det omgående. Det kan leda till allvarliga infektioner. Är det fostervatten måste du få antibiotika och inta sängläge! Åk in och kolla upp det NU. 

• Anonym (3barnsmor)

jag är i v24. jag och sambon skulle ha sex, mittiallt känner jag en relativft stor blöt fläck på lakanet, underfär som en handflata.. det luktar inget och har ingen färg..
    jag hoppas innerligt det är helt enkelt en vattnig flytning..

detta är mitt 3dje barn.
    2andra barnets förlossning starta med vattenavgång i v41+2, men då knäppte det till i magen precis innan vattnet gick..

Svar på tråden Läcker jag kiss eller fostervatten?