• special

Knöl i huvudet..

Hjälp, vi är så himla oroliga våran lille son Leo 5 månader har fått en knöl eller en utbuktning på bakhuvudet. Vi har ringt till bvc och ska dit i morron, men jag undrar bara om någon annan har upplevt något likannde eller vet vad det kan vara.
    Ber om svar.Snyft,,

• Svar på tråden Knöl i huvudet..
  • pannkaka

Hur stor är den? Vår lilla 3-veckors har en liten knöl på sidan av bakhuvudet och enligt BVC-sköterskan var det bara en helt ofarlig liten körtel, eller som hon uttryckte det: "en geniknöl".

• special

Den är som en 5 krona ungefär, men den har varit mindre.

• Davids fru

Jag tycker du gör helt rätt som går till BVC.
    Det behöver inte för den skull vara ngt farligt, det ska du veta.
    Det är inte ovanligt att barn får knölar i bakhuvudet/nacken och det vanligase är att det är ett lymfkärl som svulllnat upp och blivit hårt i samband med en virusifektion. Min döttrar har haft det flera gånger och får det fortfarande ibland.
    Det kan också vara en fettknöl och inte heller den är farlig. Blir den stor kan man ta bort den om den besvärar.
    Ta inte ut ngt i förskott, vännen.
    En par frågor bara, kan man "ta om" knölen och rör på den eller sitter den fast? Är den hård eller mjuk? Hur länge har den suttit där? Hur stor är den?

• special

Knölen är som en 5 krona och hård som ett ben, det går inte att ta runt den och den sitter fast.

• Davids fru

Jag tror på en lymfknöl, men som sagt går till BVC som ni tänkt:

• special

Okej! Det verkar inte va så många som känner igen sej men tack iallafall för svaren.

• Barbaskön

berätta hur det gick!

• LillaM

Jag, vår son hade det i massor av månader, minns inte hur länge. De sa att det var en svullnad han fått under förlossningen, förmodligen p.g.a. sugklockan. Använde ni sugklocka???

• special

Hej alla!
    Idag var vi på bvc och fick ett lugnande besked, vår son föddes 1 månad för tidigt och hade då tecken på prematur skalle, pga det har han fått en liten utbuktning i skallbenet.
    Inget allvarligt som tur var..
    Det kommer förmodligen växa bort med tiden.
    Jag är så lycklig, jag trodde det värsta. Tack alla er som visade intresse och medkänsla.
    Kramar Mia

Svar på tråden Knöl i huvudet..