10-månaders vaknar på natten och skriker, vad ska man göra?
De tre senaste nätterna har sonen vaknat vid 01.30-02 (en timmes senare nu då det blev vintertid) och haft svårt att komma till ro igen. Det brukar räcka att man stoppar i nappen och går ut men nu somnar han inte till riktigt och bara börjat gnäll-skrika då man går ut från rummet. Efter tre-fyra försök så skriker han ordentligt och ska INTE ligga i sängen, spänner sig som båge och v-r-å-l-a-r då man lägger ner honom och bara sätter sig upp. Jag får sitta med honom i famnen jättelänge tills han lugnar sig och sedan försöka lägga ner igen, då skriker han och det tar en evig tid innan han har somnat om.
Så sjukt jobbigt mitt i natten! Jag blir så himla trött och det går ut över dagarna också. Det duger inte med pappa när det blir såhär utan det är jag som måste gå upp även om mannen försöker. Sonen sover i sitt egna rum så man måste upp och ut varje gång också.
Han vaknar ju fler gånger än detta, men då brukar det som sagt gå bra att stoppa i nappen och han somnar om. Detta är en riktig pina och allt känns bara jobbigt och tråkigt. Blir så irriterad på min lille bebis (och hans pappa, och typ... resten av världen som sover gott). Det är ju inte hans fel men jag måste få sova någon gång.
Jag skulle bara vilja få en dundermetod/tips som får ungen att komma till ro och sooooova lugnt när det är natt. Är fem-minutersmetoden det enda som fungerar eller? Känns som en riktig pärs att gå igenom... suck, en hysteriskt skrikande unge är vad jag ser framför mig.
Tror det är en ny tand på G, men det känns ju konstigt att han skulle vara såhär för det? Då borde han väl vara gnälligare på dagen också. Är han hungrig? Otrygg? Gaaah.
Han är 10 och 1/2 månad.