• Sunflower78

10-månaders vaknar på natten och skriker, vad ska man göra?

De tre senaste nätterna har sonen vaknat vid 01.30-02 (en timmes senare nu då det blev vintertid) och haft svårt att komma till ro igen. Det brukar räcka att man stoppar i nappen och går ut men nu somnar han inte till riktigt och bara börjat gnäll-skrika då man går ut från rummet. Efter tre-fyra försök så skriker han ordentligt och ska INTE ligga i sängen, spänner sig som båge och v-r-å-l-a-r då man lägger ner honom och bara sätter sig upp. Jag får sitta med honom i famnen jättelänge tills han lugnar sig och sedan försöka lägga ner igen, då skriker han och det tar en evig tid innan han har somnat om. 

Så sjukt jobbigt mitt i natten! Jag blir så himla trött och det går ut över dagarna också. Det duger inte med pappa när det blir såhär utan det är jag som måste gå upp även om mannen försöker. Sonen sover i sitt egna rum så man måste upp och ut varje gång också.

Han vaknar ju fler gånger än detta, men då brukar det som sagt gå bra att stoppa i nappen och han somnar om. Detta är en riktig pina och allt känns bara jobbigt och tråkigt. Blir så irriterad på min lille bebis (och hans pappa, och typ... resten av världen som sover gott). Det är ju inte hans fel men jag måste få sova någon gång. 

Jag skulle bara vilja få en dundermetod/tips som får ungen att komma till ro och sooooova lugnt när det är natt. Är fem-minutersmetoden det enda som fungerar eller? Känns som en riktig pärs att gå igenom... suck, en hysteriskt skrikande unge är vad jag ser framför mig.

Tror det är en ny tand på G, men det känns ju konstigt att han skulle vara såhär för det? Då borde han väl vara gnälligare på dagen också. Är han hungrig? Otrygg? Gaaah.

Han är 10 och 1/2 månad.

• Svar på tråden 10-månaders vaknar på natten och skriker, vad ska man göra?
  • Mammat3

Försöker han lära sig något nytt? Barn kan ju bli gnälligare och sova sämre så.

• cicci85

Jag skulle vant av honom med nappen så han åtminstone inte vaknar pga det. Sen skulle jag flyttat över bebben till min säng på natten om han inte somnar om lätt i sin säng. Se över hur han äter under dagen och speciellt på kvällen.

• 4mychildren

Kunde varit jag som skrev denna tråden för en månad sen, eller ja två veckor sen. Då vaknade vår kille och skrek, grät och skrek om vartannat i säkert en timme innan han somnade om. Vid 03 tiden. Han var helt galen. Han har sovit hela nätter (12 timmar) sen han var ungefär 7 månader så det kändes relativt konstigt att han skulle börja krångla nu. Men efter för två veckor sen så har han slutat vråla och skrika och sover gott igen. Och härrom dagen så ställde han sig upp själv. Jag tror att det hade med det att göra. Har ju läst om barn som sover dåligare när dom ska lära sig något nytt.

• 4mychildren

Sonen är 11 snart 12 månader

• Sunflower78
    Mammat3 skrev 2010-11-01 19:23:47 följande:
    Försöker han lära sig något nytt? Barn kan ju bli gnälligare och sova sämre så.
    Jo, det är väl ungefär det enda barn i den åldern gör. ;) Han ålar och kryper och ställer sig upp mot allt. Så det kan det ju vara...
    cicci85 skrev 2010-11-01 19:24:01 följande:
    Jag skulle vant av honom med nappen så han åtminstone inte vaknar pga det. Sen skulle jag flyttat över bebben till min säng på natten om han inte somnar om lätt i sin säng. Se över hur han äter under dagen och speciellt på kvällen.
    Hm, ja  jag har funderat över nappen. Dock så känns det inte som att han vaknar av att han tappar den varje gång, ofta sover han utan den när han väl har somnat. Och så är det ju himla bra att ha den att ta till då det ska tröstas/lugnas ner i olika situationer. 

Åh, jag vill inte att han ska sova i vår säng! Han sover inte bra där heller (förutom kortare pass) och vi sover också dåligt. Det känns som vi stör varandra.

Han äter middag + 220 ml välling innan han går och lägger sig så han borde ju inte vara hungrig... han har inte ätit på natten på flera månader (då jag ammade) . Men det är klart att det kan vara någon tillväxtperiod (har de såna fortfarande?).
    4mychildren skrev 2010-11-01 19:41:20 följande:
    Kunde varit jag som skrev denna tråden för en månad sen, eller ja två veckor sen. Då vaknade vår kille och skrek, grät och skrek om vartannat i säkert en timme innan han somnade om. Vid 03 tiden. Han var helt galen. Han har sovit hela nätter (12 timmar) sen han var ungefär 7 månader så det kändes relativt konstigt att han skulle börja krångla nu. Men efter för två veckor sen så har han slutat vråla och skrika och sover gott igen. Och härrom dagen så ställde han sig upp själv. Jag tror att det hade med det att göra. Har ju läst om barn som sover dåligare när dom ska lära sig något nytt.
    Skönt att höra någon som har haft det likadant! Min son har dock aldrig sovit hela nätter... 
    Vi får väl se om han gör något nytt trick snart då.

Inatt var jag upp tre gånger mellan 01-05, sedan vaknade han för dagen vid 06 (jäkla vintertid...).
  • Jkpg Deluxe

om han har ont i munnen av tänderna så kanske du kan gnida in tandköttet med lite flytande alvedon innan han ska sova? J sover lite halvdant nu....han har lärt sig gå och vinka och massa annat "Nytt"...och så är det 2 tänder på gång... ;)

• Hallonmuffins

min dotter, nu 15 mån, hade en sådan period ett tag. tror att det beror på att det är mkt som händer utvecklingsmässigt. jag märkte att det kunde bli lite värre ibland om jag hade varit iväg hela dagen och lillan hade fått för mkt nya intryck. annars tror jag inte det är så mycket du kan göra, det kommer gå över snart.

håll ut!

• Trillian80

Min son hade också ett par såna nätter runt exakt 10 månader, så jag gissar på utvecklingssprång. Se om det ger med sig snart.
    I vårt fall visade det sig vara en kombination av utvecklingsfas och öroninflammation... Men är han som vanligt på dagarna så är det säkerligen inget att vara orolig över!

• NummerTvå0710

Min son har varit så i några veckor nu! Han blir snart 11 månader.. Går inte att natta om honom, en flaska kan hjälpa (han äter fortfarande på nätterna) eller att han får somna om i vår säng. Dock sover vi inge bra då. Ibland fungerar det med nappen. För oss tror jag inte det beror på att han tappar nappen för det hade han inga problem med tidigare..

• Jkpg Deluxe

vid ca 42-48 veckors ålder är det en "jobbig" period då deras humör och sömn pendlar upp å ner....

Svar på tråden 10-månaders vaknar på natten och skriker, vad ska man göra?