• Anonym (Galen granne)

Är det ok att spela trummor i en lägenhet?

vi håller på att bli galna

i julklapp i fjol fick tonåringen under oss ett trumset....

Och det spelas 3-4 timmar per dag
    vi bor rakt ovanför och det är som att någon ständigt står och hamrar i väggen i TIMTAL
    Varje vardagskväll så är det hela tiden vi är hemma

vår son ( som har autism) mår desutom mycket dåligt av det hela, eftersom det stör vid läsning och nattning

Vi har sagt till otaliga gånger men det förändrar ingenting så nu funderar vi på att kontakta styrelsen men kan de göra nått? eller är det ok att spela trummor i en lägenhet?

• Svar på tråden Är det ok att spela trummor i en lägenhet?
  • Anonym

Jag tycker abslut ni ska kontakta styrelsen. man får INTE störa hur mycket som helst när man bor i lägenhet. och speciellt inte på kvällarna. Väldigt nonchalant av dina grannar att skita i att dom stör tycker jag!

• Zäta

det finns skydd i musikaffärer man kan lägga uppepå trumskinnet. Hade jag när jag spelade trummor och bodde i lägenhet..

• Anonym (Oväsen)

Bor man i lägenhet har man skyldighet att ta hänsyn till sina grannar. Väsnas man och stör grannarna oerhört så ska man höra av sig till styrelsen som sedan kommer prata med den som stör er.

• Anonym (Galen granne)
    Zäta skrev 2010-11-01 19:47:42 följande:
    det finns skydd i musikaffärer man kan lägga uppepå trumskinnet. Hade jag när jag spelade trummor och bodde i lägenhet..
    det har han tror jag, misstänker att det är "pandeln" som låter men det låter tillräckligt mycklet

Dagtid gör han utan extra skydd, då låter det rent för jävligt

Egentligen har jag lust att säga till dom att bara idioter skaffar trumset när man bor i lägenhet....
  • Anonym (Galen granne)
    Anonym (Oväsen) skrev 2010-11-01 19:54:19 följande:
    Bor man i lägenhet har man skyldighet att ta hänsyn till sina grannar. Väsnas man och stör grannarna oerhört så ska man höra av sig till styrelsen som sedan kommer prata med den som stör er.
    Måste styrelsen säga vem som klagat?
  • Singoalla

Det finns ju digitala trumset! Tipsa om det, det kan man spela på med hörlurar! :) Där borde ju alla kunna bli glada!

Vill man någonstans med ett instrument så måste man få öva, och då är det minst 3-4 timmar per dag som krävs. Förstår att det är superjobbigt som granne.

Försök lös situationen så ni inte spräcker killens eventuella framtidsplaner. Han kanske söker musikhögskolan för han vill bli lärare eller så blir han en rocklegendFlört och då måste han få öva utan att känna att han stör. 

Skulle ni vara lite täta så ge han en 500-lapp för att spara till ett digitalt trumset, stötta honom och beröm honom för att han är ambitiös med sitt trumset, sen kan ni påtala problemet. Kanske har ni ngt annat utrymme att erbjuda? Ngns garage? 

Enas om speciella tider han ska hålla sig till? Allt går bara man är på god fot med varandra. 

Det finns många sätt att lösa sånt här på, om man är vänlig och tar upp problemet innan man exploderar och förstör grannsämjan.  Är grannsämjan förstörd så är det ju tusen gånger svårare att mötas.

Lycka till! 

• Anonym (Oväsen)

Nej det behöver dom nog inte om du säger till dom att utelämna ert namn. Dom kommer nog bara säga "en granne har klagat".

• Anonym (Galen granne)
    Singoalla skrev 2010-11-01 20:04:35 följande:
    Det finns ju digitala trumset! Tipsa om det, det kan man spela på med hörlurar! :) Där borde ju alla kunna bli glada!

Vill man någonstans med ett instrument så måste man få öva, och då är det minst 3-4 timmar per dag som krävs. Förstår att det är superjobbigt som granne.

Försök lös situationen så ni inte spräcker killens eventuella framtidsplaner. Han kanske söker musikhögskolan för han vill bli lärare eller så blir han en rocklegendFlört och då måste han få öva utan att känna att han stör. 

Skulle ni vara lite täta så ge han en 500-lapp för att spara till ett digitalt trumset, stötta honom och beröm honom för att han är ambitiös med sitt trumset, sen kan ni påtala problemet. Kanske har ni ngt annat utrymme att erbjuda? Ngns garage? 

Enas om speciella tider han ska hålla sig till? Allt går bara man är på god fot med varandra. 

Det finns många sätt att lösa sånt här på, om man är vänlig och tar upp problemet innan man exploderar och förstör grannsämjan.  Är grannsämjan förstörd så är det ju tusen gånger svårare att mötas.

Lycka till! 
    Tider har vi försökt, funkar inte
    Jag har svårt att förstå att någon köper trumset när man bor i lyhörd lägenhet

VI har sagt till så humla många gånger nu, men det hjälper liksom inte
    jag vill bara ha bort skiten om jag ska vara ärlig, så vi kan få se på tv och läsa utan att behöva överrösta detta eviga dunkande
  • Singoalla
    Anonym (Galen granne) skrev 2010-11-01 20:07:33 följande:
    Tider har vi försökt, funkar inte
    Jag har svårt att förstå att någon köper trumset när man bor i lyhörd lägenhet

VI har sagt till så humla många gånger nu, men det hjälper liksom inte
    jag vill bara ha bort skiten om jag ska vara ärlig, så vi kan få se på tv och läsa utan att behöva överrösta detta eviga dunkande
    Jag förstår till fullo er frustration, och kan hålla med om att det inte är stället för ett trumset. MEN som jag sa, det finns digitala trumset och det skulle göra att killen kan spela hela nätterna utan att ni hör ngt.
  • Anonym (Oväsen)
    Singoalla skrev 2010-11-01 20:09:36 följande:
    Jag förstår till fullo er frustration, och kan hålla med om att det inte är stället för ett trumset. MEN som jag sa, det finns digitala trumset och det skulle göra att killen kan spela hela nätterna utan att ni hör ngt.
     Frågan är ju om föräldrarna kommer köpa sådana till barnet bara för att en granne vill det liksom.. Eller nåt.
  • SaramedM
    Singoalla skrev 2010-11-01 20:09:36 följande:
    fast sånt har jag haft, de låter också eftersom att pendalen låter rätt bra....
  • Singoalla
    Anonym (Oväsen) skrev 2010-11-01 20:11:34 följande:
     Frågan är ju om föräldrarna kommer köpa sådana till barnet bara för att en granne vill det liksom.. Eller nåt.
    Ja, vill man att tonåringen ska spela trummor så borde man köpa sådana istället om man bor i lägenhet. Sen beror det ju på ekonomi, välvilja och klokhet..... allt ska klaffa!Tungan ute
  • Singoalla
    SaramedM skrev 2010-11-01 20:12:39 följande:
    fast sånt har jag haft, de låter också eftersom att pendalen låter rätt bra....
    Men BRA mycket mindre ju!!!!!! Sen kan man ju dämpa runtomkring. Skaffa mattor och en vägg runt trumsetet. Det tar bort en hel del!
  • psykfall13

Det där är inte okej.
    Eltrummor kan funka, men inte med hög volym i högtalarna.

Överlever <3
  • Singoalla
    psykfall13 skrev 2010-11-01 22:04:25 följande:
    Det där är inte okej.
    Eltrummor kan funka, men inte med hög volym i högtalarna.
    Behöver ju inte ha högtalare! Finns hörlurar.........
  • kroonalf

Digitala trummor dundrar och låter dom med!! bara en myt att det bara är att sätta på hörlurar. jag får höra dunka-dunka 2-3 timmar varje dag av digitala trummor, är själv trummis men jag trummar i replokal.

• Trummisen

Gammal tråd, men vill bara flika in ifall andra läser den nu.

Jag spelar själv trummor och köpte en gång ett påkostat digitalt trumset för att öva när jag flyttade till en lägenhet.  Det skulle vara det bästa/tystaste, men likväl så hördes det till de närmsta grannarna.  

Problemet var mest med baspedalen där ljudet lätt spred sig genom golvet, även fastän jag köpte en tjock matta.  Med de schyssta grannar jag hade kunde jag öva den tid de var på jobbet, men självklart var inte detta tanken eftersom den mesta tid jag hade till att öva var på kvällarna.  Gick själv gått ut och lyssnade på ljudet när en kompis spelade, och jag har full förståelse för problemen.  Låter som att någon sätter upp tavlor i timmar.

Det finns tyvärr ingen annan lösning för trummisar än att gå till en riktig övningslokal.  Man får slanta upp några hundra per månad, men så är det.  Musikaffärerna kommer att säga att de nya trummorna är tysta, men det är inte sant.  De vill bara sälja instrumenten som kan kosta tiotusentals kronor.

Jag tycker att du ska stå på dig.  Det är deras ansvar att se till att skaffa sig förutsättningar till att utöva sin hobby.  Ingen skulle väl tycka att det var okej att grannen skaffade en häst att ha i trädgården om man bor i radhus?

Svar på tråden Är det ok att spela trummor i en lägenhet?