• Dolphin

Är det värt att "slösa" föräldradagar när man jobbar 80 % för att behålla SGI:n?

Hej!
    Vår son är 1,5 år och ska börja på dagis och jag ska börja jobba men gå ner i tid och bara jobba 80 %. Jag pendlar långt så jag har valt att vara ledig en dag i veckan, sambon jobbar heltid (fast 2 skift).

Det jag funderar på och gärna vill ha tips och råd angående är om jag ska ta ut de 4 dagarna per månad som jag är ledig i föräldrapenning så att jag behåller min SGI (ifall jag blir sjuk eller är hemma för VAB, eller till nästa barn)??

Men jag vet inte om jag vill "slösa" så många dagar som det blir på tex 1 år eller 2 år. Vi vill ju kunna vara hemma extra nästa sommar och längre fram också vid jul och lovtider.

Hur hade/har ni gjort?

• Svar på tråden Är det värt att "slösa" föräldradagar när man jobbar 80 % för att behålla SGI:n?
  • Ulaninen

Min man jobbar 80 % sedan sonen började förskola i februari - han är ledig med honom en dag i veckan. Vi tyckte det var mer värt att spara dagar, så hans SGI har halkat ner till 80 % av lönen. Blir ju mindre pengar med nästa barn, men som sagt, vi värderade det högre att ha fler dagar kvar att plocka ut precis som ni tänker, somrar, lov, jular osv.

• Anne69

Tveksamt säger jag spontant. Eftersom du är ledig hel dag så får du ju hel ersättning om du är borta de dagar du skulle ha jobbat men ingen ersättning den dag du är ledig. Inte så konstigt egentligen, det är ju ett val ni har gjort. Jag skulle också spara dagarna - och ledighetsrätten - till senare.

• tessan27

Måste man ta ut en hel dag dem dagarna man är hemma då eller räker det med 25% eller liknanade...??

Jag skulle nog ta ut något den dagen jag var hemma, har så låg lön från början...

• Vickan I

Jag jobbar 75% nu och fyller upp med FP. Men vi hade många dagar kvar också. Vi tänkte hålla det så tills nästa barn, men nu går det ju inte så lätt som vi hoppats. Får se om vi plockar bort det sedan om jag inte blir gravid. Man vill ju som sagt ha dagar kvar till sommar och annat även när barnet är äldre sedan.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • strojes
    tessan27 skrev 2010-11-01 20:23:10 följande:

Måste man ta ut en hel dag dem dagarna man är hemma då eller räker det med 25% eller liknanade...??

Jag skulle nog ta ut något den dagen jag var hemma, har så låg lön från början...

Jag är rätt säker på att det inte räcker att ta del av dagen. SGI:n sänks till den nya lönen, föräldrapenningen räknas nog inte som inkomst i det läget.
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Maria222

Det beror ju på hur hög SGI du har och om det är värt att slösa dagar för att behålla den.

Jag jobbade 75% utan att fylla ut, men när det var dags att vara föräldraledig igen (1,5 år senare) hade jag fått en så pass mycket högre lön att SGI:n blev detsamma i allafall...

pojke 0706 och pojke 1008.
  • tessan27

men det man måste göra för att behålla sin SGI är ju att ha sysselsättning eller FP eller nått annat 5 dagar per vecka... så om du skulle jobba någon timme den dagen så skulle det ju räknas eller hur??

• ominte

Jag har jobbat 75-80% i två år nu och har inte fyllt upp med föräldrapenning. Det skulle gått åt en hel massa dagar. Med tanke på att jag inte avser att jobba heltid än på MÅNGA år är det inte värt de fp-dagarna man kan lägga på att vara ledig med barnet istället
    Men det här tankesättet förutsätter också att man har en partner som tjänar hyfsat utifall man skulle bli sjuk och vara tvungen att vara sjukskriven..

• ominte
    tessan27 skrev 2010-11-01 20:34:25 följande:

men det man måste göra för att behålla sin SGI är ju att ha sysselsättning eller FP eller nått annat 5 dagar per vecka... så om du skulle jobba någon timme den dagen så skulle det ju räknas eller hur??

Nä, sgi'n är beroende på hur många timmar per vecka du jobbar, inte hur du fördelar dem.
    Jobbar du 1 timme per dag kan du inte få heltids-sgi om du blir sjuk sen..
    Eller missförstog jag dig?
Svar på tråden Är det värt att "slösa" föräldradagar när man jobbar 80 % för att behålla SGI:n?