• Anonym (tårna)

svullna och kliande tår, HJÄLP!

Har senaste veckorna fått kli i mina tår ( flera på varje fot )

tårna är även svullna till en viss del + har fått nageltrång på vissa då de är svullna så skorna sitter för tajt på foten.

jag har ingen aning om vad de kan vara och kliandet kommer ta kål på mig snart.

jag avskyr att gå till läkare spec. då de känns så pinsamt..

nån som vet vad de kan vara om de finns nån receptfri salva som lindrar detta obehag!

• Svar på tråden svullna och kliande tår, HJÄLP!
  • Anonym (körs)

är du gravid?då är det bara att gilla läget tyvärr. Stödstrumpor kan hjälpa. Mycket vätska? Vätstkedrivande?

• Anonym (tårna)
    Anonym (körs) skrev 2010-11-01 21:59:01 följande:
    är du gravid?då är det bara att gilla läget tyvärr. Stödstrumpor kan hjälpa. Mycket vätska? Vätstkedrivande?
    jag är inte gravid.

har regelbunden mens och har kopparspiral sedan mer än 1år tillbaks.
  • Anonym (körs)

Lika bra att pallra  sig iväg till läkaren. Det kan vara allt möjligt när fötterna svullnar, hjärtat,propp osv så stick iväg nu..

• Anonym

Tycker att det låter som svamp. Har själv fotsvamp - på tårna och det kliar nåt jävulskt. Och ja, tårna kan svullna upp av det. 

• Anonym (skorna på?)

Det fick jag när jag pluggade och hade skorna på mig hela dagarna, på vinterhalvåret när man har tätare och varmare skor. Började med tofflor inomhus och besvären försvann efter ett par veckor, men det blev bättre efter bara några dagar. Samma sak året efter, men då visste jag vad jag skulle göra. Det var inte svamp, men några av tårna blev lite svullna/röda och det kliande, mest på nätterna. Jag vet inte vad det var men det kanske kan vara något liknande? Mot kliandet kan hydrokortisonsalva funka.

• Anonym (tårna)

nu har mina problem nästan varit borta i 1-2månader...

men kommit tillbaks med hämningar nu är alla utom stortårna svullna kliande och ligger och trycker så jag får sår också

är de disrikssköterska man ska ringa.

• sextiotalist

Jag får så när jag blir kall om fötterna, så jag har alltid tjocka strumpor hemma och ser till att jag är varm, kanske inte så svullna, men lite svullna och det kliar. Du kanske är känslig mot kyla?

• Anonym (tårna)
    sextiotalist skrev 2011-02-23 14:01:18 följande:
    Jag får så när jag blir kall om fötterna, så jag har alltid tjocka strumpor hemma och ser till att jag är varm, kanske inte så svullna, men lite svullna och det kliar. Du kanske är känslig mot kyla?
    de blir som värst om ja är varm, kan inte ha skor på mig helst, ska helst va barfota för att de sk kännas bättre. men nu äår de riktigt hemskt

de gör liksom ont i tårna bara av att gå pga. svullnaden och om ja sitter stilla kliar de mer an vanligt....
  • Themis

Men om det nu är nåt så enkelt som fotsvamp eller köldeksem är det väl dumt att inte få rätt hjälp direkt?

Och sen, om jag ska vara jobbig, så känner jag en kvinna som först fick som du och ignorerade det och sen svullnade ända upp till knäna och höll på att få anafylaktisk chock.

Läkarna stod först hjälplösa men det visade sig senare att hon blivit kraftigt överkänslig mot det lim som används i princip i alla skor idag. Hon fick gå i badtofflor i ett halvår tills det hade lagt sig och sen var det mer normalt igen.

Inte för att jag tror att det är det du har men för att undvika större problem så ska man söka läkare när nåt är uppenbart fel.

• Anonym

Lamisil borde hjälpa om det är fotsvamp. Finns receptfritt på apoteket. Smörj mellan tårna en gång om dagen i en vecka.

• Anonym

Utgår från min sambo som har svamp, han kliade o kliade och har till min stora glädje gått ifrån sånna där tjocka tennisstrumpor eftersom han inser att tunna strumpor hjälper lite. Han är en svettbert och hans fötter behöver luft...besvären har nog näsatn försvunnit när han behandlat mot fotsvamp, skulle nog vara bort helt om han skötte sin behandling ordentligt..Svullnad däremot vet jag inte om det är vanligt i samband med detta, det kanske du bör kolla upp.

Svar på tråden svullna och kliande tår, HJÄLP!