• strössel

Måste man äta 5 gånger om dagen ?

Jag ska gå ner 10 kg och är på min första vecka. Läst mycket och läst  att man ska äta 5 gånger om dagen. Måste man det ? Eller räcker det med 4 mål om dagen ?

Tänkte så här:

Frukost: Gröt ägg och kaffe.
    Mellanmål: Frukt.
    Middag: Tex sallad och kött eller tallriksmodellen vid vanlig mat.
    Mellanmål: Keso jordgubbar madel.
    Kvällsmat: Knäcka och ett ägg.

Och sen promenader varje dag 5 ggr i veckan vila lördag/söndag.

• Svar på tråden Måste man äta 5 gånger om dagen ?
  • MichelleS

Det är nog mer för att du inte ska falla "dit" för onödiga intag.
    För att du ska hålla socker i schack, sen säger de ju att förbränningen är lättare om du äter så pass ofta.

Men jag personligen skulle aldrig äta 5 mål om dagen, inte en chans, oavsett vad jag äter!

Högst skulle jag nog bara klara 3 mål om dagen!

Träning däremot skulle jag satsa mycket på om du vill gå ner i vikt.
    Jag rasade 7 kg genom att springa,  gick dock i 2 månader pga skada i min fot men det gav med sig lika bra det med :)

Räkna bara ut hur stort ditt kaloriintag ska vara och kolla upp hur mycket du förbränner så kommer du nog komma in i rutiner till slut :)
    Med maten skulle jag nog om jag vore dig testa mig fram. Klarar du dig inte mellan de 3 stora målen tycker jag du ska satsa på mellanmål!

• Eisa

nä man får hål i tänderna

frukost, lunch och middag räcker väl

• MichelleS

När jag kollade ditt matschema som du angivit skulle jag nog ändra på det lite.

Gröt är superbra till frukost, du kan även blanda i ägg där, eller ha färsk frukt.

Middag skulle jag nog se att få i mig tex fullkornsbröd/rågbröd finns väldigt stort urval av detta och ser du över ordenligt kan du finna väldigt nyttigt bröd och gott! Pålägg som är nyttigt: keso, ägg, tonfisk, makrill, rökt kalkon och även lite grönsaker på.

Kvällsmat skulle jag nog hellre satsa där på vitt kött, grönsaker, wookade eller vanliga.

En knäcke och ett ägg är inte mycket till kvällsmat och tror nog det är svårt att bli mätt på det.
    Sen skulle jag nog ta bort jordgubbar som mellanmål och istället ta det på övrigt "kvällsnacks"

• nykropp

Man behöver inte alls äta 5 gånger per dag. Du kan teoretiskt sett äta en gång per dag om du skulle önska. Allt är en frågan hur du vill portionera ut ditt dagliga kaloriintag. :)

• Teskedsmamman

Se det så här... jämför förbränningen med en eld, vill du ha en effektiv och jämnt brinnande eld måste du mata den med jämna mellanrum och ganska ofta, med vedträn. Ju mindre gånger du lägger på desto ojämnare brinner den...

Redan genom att gå från 5 till 4 måltider om dagen sänker förbränningen märkbart,

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • MichelleS
    Teskedsmamman skrev 2010-11-01 21:19:21 följande:
    Se det så här... jämför förbränningen med en eld, vill du ha en effektiv och jämnt brinnande eld måste du mata den med jämna mellanrum och ganska ofta, med vedträn. Ju mindre gånger du lägger på desto ojämnare brinner den...

Redan genom att gå från 5 till 4 måltider om dagen sänker förbränningen märkbart,
    Det tror jag inte ett ögonblick på!

Jag har alltid ätit lite och endå så har min träning var på topp hela tiden.
    Visst jag kan säga, att jag tränar inte likabra om jag är hungrig och är jag inte det då så blir det jag efter.

Det bästa man ska göra om man vill gå ner relativt fort anser jag är att man ska träna på morgonen, innan frukosten.

Jag mår bättre av att äta sällan. Äter jag ofta så får jag så mycket i kroppen att det resulterar i tillslut att jag blir trött. Det beror nog helt och hållet på från person till person men jag tror iaf inte att man presterar sämre om du tar bort ett mål!
  • Mrs Statham

Nej du måste inte äta 5 gånger om dagen, du kan äta varannan dag om du så vill.
    Men om du äter 5 gånger om dagen håller du magen igång hela tiden, förbränningen ökar och matsmältningen går snabbare. Du håller blodsockret på en jämn nivå under dagen, du blir inte sugen på något sött.
    Men 5 mål mat om dagen betyder inte att man ska plusa på mellanmål (som det vanligast är)
     utan dela upp det man redan äter i mindre delar om du förstår.
    Om man räknar med att kaloriintaget/dygn ska ligga på 1000kcal så ska en normal matdag se ut såhär:
    frukost: 300kcal
    lunch: 250ckal
    middag. 250kcal
    mellanmål: 100kcal x2
    Det är alltså inte några stora portioner man ska äta, snarare mat som får plats på en assiett.

Om man ska vara riktigt nyttig ska man dra ner på kolhydraterna till middagen

• Mrs Statham
    MichelleS skrev 2010-11-01 21:29:07 följande:

Visst jag kan säga, att jag tränar inte likabra om jag är hungrig och är jag inte det då så blir det jag efter.

Det bästa man ska göra om man vill gå ner relativt fort anser jag är att man ska träna på morgonen, innan frukosten.

Jag mår bättre av att äta sällan. Äter jag ofta så får jag så mycket i kroppen att det resulterar i tillslut att jag blir trött. Det beror nog helt och hållet på från person till person men jag tror iaf inte att man presterar sämre om du tar bort ett mål!
    För att vara petig så finns det ju forskning på att det inte är någon märkbar skillnad på om man tränar på morgonen eller kvällen. Det är extremt marginellt, det som betyder något är att man rör på sig överhuvudtaget och gör av med fler kcal än vad man får i sig.
    Om du känner att du får i dig för mycket mat om du äter ofta äter du för mycket för varje gång.
    Men visst man presterar inte sämre om man tar bort ett mål, men kroppen gör det och fungerar inte som allra mest effektivast.
  • strössel

Tack för alla svar , ska ta till mig av allt alla skrev tusen tack !

• Teskedsmamman
    MichelleS skrev 2010-11-01 21:29:07 följande:

och du är måttstock för hela mänskligheten?
    Du har hittat nåt som fungerar för dig, grattis, men förutsätt inte att alla fungerar som du.... Du mår bättre av att äta sällan, visst, men det finns bra många fler personer som kan vittna om att ju fler gånger de äter desto bättre mår de.
    Dessutom är de en aning mer utbildade på området än vad du antagligen är.
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • sextiotalist

Nu tillhör jag inte dom som behöver gå ner i vikt, men skulle jag äta 5 ggr om dagen då skulle jag nog behöva gå ner i vikt så småningom.

Nu har jag inga problem med svajande blodsocker,
    Jag äter max tre ggr per dag, fikar endast på fredageftermiddagar.
    Börjar morgonen med en glas oboy strax efter 6, macka och te vid 9, lunch vid halvtolv, tolv och middag vid 17-18 därefter ytterst sällan något alls.

Det som gör att jag håller mig mätt är att jag inte snålar på fett (och har inga problem med kolhydrater), äter jag mager mat till lunch, då kan jag bli rejält hungrig efter ett par timmar.
    Men vanlig husmanskost så håller jag mig mätt länge.

Är det t.ex fika på eftermiddagen, då blir jag inte hungrig förrän vid 20-tiden.
    Igår åt jag t.ex en macka (en rejäl kan tilläggas) till lunch och var inte hungrig förrän vid 19-tiden.

Men har man problem med blodsockersvajningar, så måste man nog äta mindre och lite oftare.

TS, jag skulle nog tillsätta mer fett i dina måltider, för man håller sig mättare då.

• strössel

Har gjort lite justeringar med maten, jag tror jag kommer långt på att äta tallriksmodellen till middag nyttig frukost och nyttigt på kvällen och godis endast 1 gång i veckan och promenader. Det ska vara nåt jag kan leva på i framtiden och ingen diet för stunden.

• MBert

Ju oftare man äter desto mer ökar förbränningen.

Man bör inte låta det gå mer än 3 timmar mellan måltiderna om man vill ha en hög förbränning och jämnt blodsocker.

Mellanmålen som TS föreslagit är bra (i rätt mängd såklart). Kvällsmaten bör däremot bestå av mer mat, framför allt proteiner.

Svar på tråden Måste man äta 5 gånger om dagen ?