• sukiojag

havregrynsgröt om man kör LCHF??

Kan man äta havregryns gröt, eller e det kolydrater, med LCHF metoden??? blir så hungrig om jag inte får min gröt till frukost... vad äter du annars?

Tänkte jag ska gå ner några kilo nu till diverse julfester :) men jag e lite osäker på vad som gäller.

Är det allt bröd, eller kan man äta riktigt grovt böd, med hela korn i?

Är det nån som vill kämpa tillsammans kanske? DET skulle va super kul!!

• Svar på tråden havregrynsgröt om man kör LCHF??
  • IsDimma

Havregryn innehåller alldeles för mycket kolhydrater.
    Nu äter inte jag frukost längre. Klarar mig utan, jag är inte hungrig innan lunch, efter några månader med lchf.
    Men tidigare så åt jag för det mesta ägg i någon form, kokta med smör om jag hade bråttom på morgonen (hade färdigkokta i kylen). Äggröra eller stekta ägg, ofta ihop med bacon eller skinka.
    Annars är gårdagens middag oslagbart till frukost enligt mig.
    Vissa klara av att käka fil/yoghurt utan att det blir för mycket kolhydrater, det får man testa sig fram till. Själv har jag ätit turkisk yoghurt blandat med grädde och hallon till middag om jag inte orkat laga mat
    Eller gör eget lchfbröd. Finns massor med recept på nätet. Jag har peovat många men bara gillat en variant, du får gärna receptet om du vill. Går så pass snabbt att man kan få nyvalt bröd till frukost om man vill.

• IsDimma

Nybakt ska det stå (inte alltid så bra att ipoden ändrar ord själv )

• sukiojag

ja recept vill jag gärna ha!! alltid mysigt att baka själv! men är det inte viktigt att äta ofta när man går på diet? tack snälla!

• IsDimma

vi brukar göra på

två ägg,

2 dl riven ost,

lite bakpulver,

en massa frön, pumpakärnor, linfrön, sesam, solroskärnor och lite av vad man har hemma.

två msk majonäs.

1 dl nötmjöl

klickas ut på bakplåtspapper och 200 grader i tio minuter i ugn. Sist jag gjorde bröden så gjorde jag fyra stora men oftast gör jag åtta-tio mindre.

Nötmjöl kan köpas har jag sett men är lätt att göra själv. Jag mal mandlar i min mandelkvarn, det blir fint som vanligt mjöl när man är klar. Det är perfekt att ha färdigt i kylskåpet då det annars är den delen av receptet som tar tid att göra.

Och jag har alltid riven ost i frysen så det är bara att plocka fram. Allt ska vara förberett så det är bara att blanda om man ska göra det på morgonen.

• IsDimma

Jag äter två gånger om dagen för det mesta. Pm jag inte vaknar hungrig (händer kanske en gång i månaden) eller om jag blir bjuden på mat, som kanske ite alltid ligger när jag är hungrig och som dessutom kanske inte alltid är helt lchfanpassade.
    Idag var jag ute och tränade när jag egentligenbrukar äta, äter normalt mitt första mål mat runt 12, och fick inte i mig någon mat förrän 1430. Det gick bra det med.
    När jag började var jag hungrig jämt (nästan) och åt betydligt fler gånger och betydligt mer mat. Men när kroppen vande sig så behövdes inte det längre.
    Jag klarar mig bra på bara lunch och kvällsmat och är fullt mätt på det. Sen slinker det ner lite choklad i munnen emellanåt men just nu så är det uppehåll på det också, triggar mitt sötbegär och slutade med att jag ville äta halva chokladkakan så nu får det vara helt ett tag iaf.

• sukiojag

jättesnällt, då ska jag testa det!! juste, finns det ngt annat än nötmjöl? e allergisk, så det vore nog ingen hit...

• HannaS86

Den här sidan är hur bra som helst :)

www.lchfrecept.com/category.aspx

Jag äter antingen turkisk yoghurt med fröer (oväntat gott och mättande, turkisk yoghurt är så dryg så man inte kan äta så stor mängd som man äter mjölk eller fil) eller stekt ägg med bacon.

Ibland äter jag fullkornsbröd även om jag vet att man ska undvika det med lchf och då brukar jag ha ost eller skinka på och ev kokt ägg :)

Svar på tråden havregrynsgröt om man kör LCHF??