• Emmie86

Arbetslös om 1 vecka

Hej!
    Jag jobbar som vikarie på en förskola och mitt vikariat kommer att gå ut nu när veckan är slut.
    Då är det 2 månader och 3 veckor kvar till min beräknade födsel. Behöver jag anmäla mig som
    arbetslös till arbetsförmedlingen då? Eller gör jag det när min planerade ledighet tar slut?

• Svar på tråden Arbetslös om 1 vecka
  • Nu är jag hel

Tycker det är en viktig fråga du ska ställa till Försäkringskassan. Skyddar man sin SGI är det myket viktigt att man inte har några glapp mellan vissa perioder för att få behålla sin SGI. men skyddar man inte den så kan man gå ner i tid eller sluta jobba 6 månader innan man föder utan att ens SGI påverkas. 

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Emmie86

Jag har fått svar på denna fråga och man behöver inte anmäla sig arbetslös! Jag har haft ansällning med rätt till sjukpenning i över 6 månader vilket gör att jag har min SGI garanti. Efter det har man rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt utan att det påverkar SGI:n!

• BebisiFebruari

Oki... för dom sa till mig (iof ett år sen) att man måste anmäla sig hos arbetsförmedligen för att det inte ska bli nått glapp Obestämd

• Emmie86

Okej. Är inte det om man inte jobbat mer än 6 månader då? Efter 6 månader ska man ha rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt sa dem till mig.
    Det var i augusti som jag slutade min avtalade månadsanställning som varade 1 år, efter det har jag jobbat på timmar och hoppar på lite jobb hipp som happ där det behövs. Nu är det ju lite mer än 2 veckor kvar tills jag kan ta ut FP om jag skulle behöva det. Inte för att jag kommer göra det i första taget utan kommer hoppa på jobb så länge jag orkar, men eftersom det är sånt litet glapp mellan jobb och BF så behövde jag inte anmäla mig, för det är ju knappast troligt att jag kommer söka nytt jobb nu liksom. Ska ju vara hemma och ledig med en ny familjemedlem Glad

Kanske ska tillägga att jag inte har A-kassa, kanske är det då man måste anmäla sig för att få ersättning?

• BebisiFebruari

Oki.. ja jag vet inte riktigt, fick bara till svar att för att säkra sin sgi så får man inte ha nått glapp.  Utan att man måste anmäla sig till arbetsförmedligen även fast man har kort till kvar till BF (jag ringde åt en vänninnas räkning)
    Men som man verkar få olika svar från fk, spelar ingen roll vad man frågar dom om :)

Men du har ju fått ett svar, undrade mest om det va av fk du fått det svaret.

Lycka till med er nya familjemedlem!!!

• Emmie86

Aa jag vet. De är inte helt lättförstådda har jag märkt. Men vi får hoppas på att svaret jag fick är korrekt.

Tack! Skrattande

Svar på tråden Arbetslös om 1 vecka