• Emmie86

Arbetslös om 1 vecka

Hej!
    Jag jobbar som vikarie på en förskola och mitt vikariat kommer att gå ut nu när veckan är slut.
    Då är det 2 månader och 3 veckor kvar till min beräknade födsel. Behöver jag anmäla mig som
    arbetslös till arbetsförmedlingen då? Eller gör jag det när min planerade ledighet tar slut?

• Svar på tråden Arbetslös om 1 vecka
  • Nu är jag hel

Tycker det är en viktig fråga du ska ställa till Försäkringskassan. Skyddar man sin SGI är det myket viktigt att man inte har några glapp mellan vissa perioder för att få behålla sin SGI. men skyddar man inte den så kan man gå ner i tid eller sluta jobba 6 månader innan man föder utan att ens SGI påverkas. 

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Emmie86

Jag har fått svar på denna fråga och man behöver inte anmäla sig arbetslös! Jag har haft ansällning med rätt till sjukpenning i över 6 månader vilket gör att jag har min SGI garanti. Efter det har man rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt utan att det påverkar SGI:n!

• BebisiFebruari

Oki... för dom sa till mig (iof ett år sen) att man måste anmäla sig hos arbetsförmedligen för att det inte ska bli nått glapp Obestämd

• Emmie86

Okej. Är inte det om man inte jobbat mer än 6 månader då? Efter 6 månader ska man ha rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt sa dem till mig.
    Det var i augusti som jag slutade min avtalade månadsanställning som varade 1 år, efter det har jag jobbat på timmar och hoppar på lite jobb hipp som happ där det behövs. Nu är det ju lite mer än 2 veckor kvar tills jag kan ta ut FP om jag skulle behöva det. Inte för att jag kommer göra det i första taget utan kommer hoppa på jobb så länge jag orkar, men eftersom det är sånt litet glapp mellan jobb och BF så behövde jag inte anmäla mig, för det är ju knappast troligt att jag kommer söka nytt jobb nu liksom. Ska ju vara hemma och ledig med en ny familjemedlem Glad