• hurtbullen89

NTI-skolan, kan nån svara på lite frågor?

En dum fråga kanske men är inte så insatt och har ej besökt nån studievägledare ännu. Om man vill läsa några kurser via NTI-skolan kan man då börja detta när som? Eller ha de speciella kursstarter som hela utbildningar har? Ska träffa en studievägledare nästa vecka och var nyfiken på hur snart jag skulle kunna börja studera eller så.

Har någon studerat via NTI-skolan, hur har det funkat? Nån som läst just svenska b via dom? Har det kvar från gymnasiet så tänkte läsa in de så man kan söka högskola nån gång i framtiden.

• Svar på tråden NTI-skolan, kan nån svara på lite frågor?
  • yiyah

Jag har läst massa kurser på NTI, bland annat svenska B! Mastig kurs, men väldigt lärorik!

Du kan börja när som helst att läsa där, de har kursstart varje måndag.

• hurtbullen89

Vad menar du med mastig kurs? Svår? Funderade på det, muntliga grejer i kursen gör man det över telefon eller hur funkar det? Tyckte du att just den kursen var bra att läsa via dom?

• yiyah

Det var mycket inlämningsuppgifter i kursen. Ett referat, några översättningar av texter skrivna på gammal svenska som skulle moderniseras, man skulle läsa en bok skriven på 1800-talet och göra en analys av den, samt en novellanalys. Inlämningsuppgifterna var jobbiga, speciellt bokanalysen, men man fick utförliga beskrivningar så det gick bra ändå.

Det var inga muntliga saker alls, förutom betygssamtalet som man hade efter att teoriprovet var skrivet.

Jag tyckte att NTI fungerade jättebra! Jag gillar iof att läsa på distans, för då får jag göra saker i min takt. Det som är bra med NTI är att man kan läsa en kurs i taget, alltså svenska först i fem veckor (om man läser på heltid) sedan något annat i tre veckor osv, istället för att ha massa kurser man läser parallellt.
    Jag har läst åtta kurser på NTI så undrar du något mer är det bara att fråga!

Svar på tråden NTI-skolan, kan nån svara på lite frågor?