• Gotlandsunge

Hur dags blir det lag för lyse på cykeln?

Hej!

Nu har man ställt tillbaka klockan 1 timme till vintertid och det börjar bli mörkt när man cyklar hem från jobbet.

Men jag funderar på "hur mörkt" det ska vara för att det ska vara lag på att ha lyse på cykeln?

Idag när jag cyklade hem vid 16:30 var gatlyktorna tända, men det var inte riktigt mörkt tycker jag.
    Men vi har säkert alla olika uppfattning på när det är mörkt eller inte.
    Och det är klart, det är väl bättre att ha på lyset än att inte ha det så att man syns i "trafiken".

Men det skulle bara vara lite intressant när polisen anser att man ska ha lyse på.
    Är det när gatubelysningen tänds?

Någon som vet?

Med vänlig hälsning
    Anna

• Svar på tråden Hur dags blir det lag för lyse på cykeln?
  • Michisen

När jag läser om vad som gäller så står det inte någon specifik tid.
    Det är sunt förnuft som gäller.
    När gatubelysningen tänds är det redan dunkelt och mörkt, lyset är inte till för att du ska se bättre utan för att du ska synas bättre. Därför är det enklaste svaret att lyset tänds på cykeln så fort som dagsljuset är över och skymningsljuset börjar, det vill säga, tänd lyset så tidigt som möjligt.

• Gotlandsunge
    Michisen skrev 2010-11-02 08:49:43 följande:
    När jag läser om vad som gäller så står det inte någon specifik tid.
    Det är sunt förnuft som gäller.
    När gatubelysningen tänds är det redan dunkelt och mörkt, lyset är inte till för att du ska se bättre utan för att du ska synas bättre. Därför är det enklaste svaret att lyset tänds på cykeln så fort som dagsljuset är över och skymningsljuset börjar, det vill säga, tänd lyset så tidigt som möjligt.

Precis vad jag skrev:
    "Och det är klart, det är väl bättre att ha på lyset än att inte ha det så att man syns i "trafiken"."

Det jag funderade över är hur polisen resonerar.

• Nightmare

eftersom ljuset på cykeln är till för att du skall synas så kommer polisen anse att det ska finnas ljus på cykeln så att du syns i mörkret.

Alltså ska det alltid finnas ljus på cykeln när du cyklar i mörkret/dunklet.

Svar på tråden Hur dags blir det lag för lyse på cykeln?