• For Lovers

    Ni som är gifta med en amerikan

    Hej

    Jag undrar hur ni gått tillväga när ni gift er och sedan ansökt om green card. Hur går processen till?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ni som är gifta med en amerikan
  • evaoregon

    Vi bodde i Sverige tillsammans under 4 år och gifte oss där.  Sedan ansökte jag om green card ifrån Sverige och hade det fixat när vi flyttade till USA några månader senare. 

  • For Lovers

    Hej!

    I vår situation så kan inte min kille flytta till Sverige, han har ett bra jobb där. Men vi har levt distans nu ett tag samt träffats med jämna mellanrum. I februari ska vi gifta oss i Sverige och sen då ansöka om green card. Dock undrar jag lite mer hur denna process går till? Vi har läst oss till att han i USA ska fylla papper och sedan ska jag fylla i papper här i Sverige samt gå på intervju. Använde ni er av någon jurist som hjälpte er med papper och allt? Eller om du bara kan berätta lite om processen hur det gick till när du ansökte om green card så vore jag ytterst tacksam.

    Tack!

  • evaoregon
    For Lovers skrev 2010-11-03 13:11:59 följande:
    Hej!

    I vår situation så kan inte min kille flytta till Sverige, han har ett bra jobb där. Men vi har levt distans nu ett tag samt träffats med jämna mellanrum. I februari ska vi gifta oss i Sverige och sen då ansöka om green card. Dock undrar jag lite mer hur denna process går till? Vi har läst oss till att han i USA ska fylla papper och sedan ska jag fylla i papper här i Sverige samt gå på intervju. Använde ni er av någon jurist som hjälpte er med papper och allt? Eller om du bara kan berätta lite om processen hur det gick till när du ansökte om green card så vore jag ytterst tacksam.

    Tack!
    Vi gjorde detta helt på egen hand utan juristhjälp.  Vi bodde i Sverige och fick besöka amerikanska ambassaden två ggr för ansökan och intervju.  Sedan var det även läkarbesök, minns jag.  Det hela var ändå enkelt eftersom det bara var att göra allt som står i informationen.  Numera är jag även amerikansk medborgare och även det var enkelt. 
  • evaoregon
    For Lovers skrev 2010-11-03 13:11:59 följande:
    Hej!

    I vår situation så kan inte min kille flytta till Sverige, han har ett bra jobb där. Men vi har levt distans nu ett tag samt träffats med jämna mellanrum. I februari ska vi gifta oss i Sverige och sen då ansöka om green card. Dock undrar jag lite mer hur denna process går till? Vi har läst oss till att han i USA ska fylla papper och sedan ska jag fylla i papper här i Sverige samt gå på intervju. Använde ni er av någon jurist som hjälpte er med papper och allt? Eller om du bara kan berätta lite om processen hur det gick till när du ansökte om green card så vore jag ytterst tacksam.

    Tack!
    I ert fall så kan ni välja om du vill flytta till USA och ansöka om green card där eller om du vill ansöka ifrån Sverige.

    www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.eb1d4c2a3e5b9ac89243c6a7543f6d1a/&vgnextchannel=9c8aa6c515083210VgnVCM100000082ca60aRCRD
  • For Lovers

    Tack för ditt svar!

    Hur lång tid tog processen tills du fick ditt green card? Vad kollar de vid läkarundersökningen?

  • evaoregon
    For Lovers skrev 2010-11-03 16:48:14 följande:
    Tack för ditt svar!

    Hur lång tid tog processen tills du fick ditt green card? Vad kollar de vid läkarundersökningen?
    Det tog bara några veckor så vi fick vänta med min ansökan eftersom man bara har en viss tid på sig att flytta när man väl blivit godkänd. 

    Vid läkarundersökningen blir man testad för hiv och lungröntgas för att se om man har tbc.  Sedan var det bara lite allmän läkarundersökning. 
  • For Lovers

    OK, jättetack för ditt svar!! Jag läste någonstans om väntetid på 6 - 12 månader så då blev vi oroliga såklart.

    Det känns som en djungel men nu börjar allt klarna :)

    Tack igen!

  • evaoregon
    For Lovers skrev 2010-11-03 16:52:10 följande:
    OK, jättetack för ditt svar!! Jag läste någonstans om väntetid på 6 - 12 månader så då blev vi oroliga såklart.

    Det känns som en djungel men nu börjar allt klarna :)

    Tack igen!
    Ja, det kan nog vara så att väntetiden är längre nu.  Jag fick mitt green card 1995 och det var lättare då innan 11 september hade inträffat. 
  • For Lovers

    Hej igen!

    Ooh ja det är ju ett tag sedan :) Jag prövar att fråga i den andra tråden :) Tack igen!

  • evaoregon

    Jag minns inte att jag fick några intervjufrågor alls, men då hade vi redan bott tillsammans i Sverige under nästan 4 år och var ett etablerat par. 

  • lovie

    jag åkte till usa på ett tremånaders visum som alla får, När jag reste in så sa jag att jag bara var på besök. Efter ca 2 och en halv månad i USA så skickade jag in alla papper och efter ca 3 månader efter det så fick vi tid för intervju och jag blev permanent resident. Vi gjorde på det sättet för då kunde jag bo tillsammans med min man under väntotiden. Intervjufrågorna kan vara olika men eftersom vi redan hade en dotter och hade varit gifta i 1 ½ år så kunde de se att vi inte var fraud.

    Jag vet att många gör på det sättet att de åker in på vanligt visum och innan visumtiden tar slut så gifter de sig och skickar in alla papper.

  • beany

    oj vad folk får det att verka lätt...hmm.. jag och min man håller på med mitt visum nu. Vi gifte oss i Sverige, sedan skickade min man in en "petition" i USA. det tog nästan 6 månader innan den "gick igenom", och sedan ska alla papper vidare till NVC (också i USA) som ska ha in tre omgångar till med papper, när (och om) det blir godkänt skickas dina papper till ambassaden som kallar dig på intervju.. innan det ska du göra en läkarkontroll . vi fick in vår petition i mars och just nu väntar jag på en tid för intervjun, hoppas på februari...(alltså totalt 11 månader)

    Man kan åka dit utan visum och gifta sig och "adjust status", men det är egentligen inte att rekommendera...sedan passar inte det alla heller, man kanske inte kan åka på en gång, dessutom kan du ju inte jobba under tiden (om du nu vill det) innan du fått "work authorization"

  • evaoregon
    beany skrev 2010-12-29 12:20:53 följande:
    oj vad folk får det att verka lätt...hmm.. jag och min man håller på med mitt visum nu. Vi gifte oss i Sverige, sedan skickade min man in en "petition" i USA. det tog nästan 6 månader innan den "gick igenom", och sedan ska alla papper vidare till NVC (också i USA) som ska ha in tre omgångar till med papper, när (och om) det blir godkänt skickas dina papper till ambassaden som kallar dig på intervju.. innan det ska du göra en läkarkontroll . vi fick in vår petition i mars och just nu väntar jag på en tid för intervjun, hoppas på februari...(alltså totalt 11 månader)

    Man kan åka dit utan visum och gifta sig och "adjust status", men det är egentligen inte att rekommendera...sedan passar inte det alla heller, man kanske inte kan åka på en gång, dessutom kan du ju inte jobba under tiden (om du nu vill det) innan du fått "work authorization"
    Bor du i Sverige och din man i USA?  För oss var det antagligen lättare eftersom min amerikanske man flyttade till mig i Sverige under 4 år och sedan när vi gift oss ansökte jag om green card.  Då var vi ju redan ett etablerat par som bott tillsammans en längre tid.
  • beany

    ja om den amerikanska medborgaren bott i sverige mer än 6 mån så söker man från am. ambassaden men bor den ena personen i USA så måste man söka därifrån.
    Jag och min man har varit tillsammans i 5 år och bott ihop i USA under tre år tillsammans så vi är också ett etablerat par som bott tillsammans en längre tid, vi har dessutom en son på 3 år, men det tas inte någon hänsyn till det när det gäller tiden (bara att det är lättare att visa att man är "gifta på riktigt")

Svar på tråden Ni som är gifta med en amerikan