• Brockmadigan

Vasektomi i Stockholm?

Hej Undrar om det är nån som vet vart man vänder sig om man vill sterilisera sig! Går man till vårdcentralen först och får remiss eller kan man vända sig direkt till KS eller nåt annat sjukhus? Vilken avdelning ringer man i sånafall? Urologen? Sesam?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vasektomi i Stockholm?
  • Suckardjupt

ouch, mina bollar vandrade upp igen då jag läste det. Ring 1177 eller hör med din familjeläkare. Vore inte helt otänkbart om det krävs remiss...

• Anonym

Jag gick till vårdcentralen här i Göteborg och fick remiss till Urologen. Träffade en sköterska där, snackade igenom allt och skrev på lite papper. Sen fick jag en tid hos kirurgen en månad senare ungefär. Antar att det fungerar på samma vis i Stockholm

Nu är barnfabriken stängd. 

• Peter37

Är helt novis på detta..hur funkar sexet eferåt?funkar det som vanligt eller?

• Anonym

Jag är också ganska säker på att du kan skriva en självremiss till Urologen (om du vet hur man gör, det är en djungel), om du vill slippa att gå till vårdcentralen.

• Anonym
    Peter37 skrev 2010-11-03 13:21:40 följande:
    Är helt novis på detta..hur funkar sexet eferåt?funkar det som vanligt eller?
    Fungerar precis som vanlig, förutom att sädesvätskan inte innehåller några spermier (som inte utgör mer än några få procent i vanliga fall).

Sexlusten är precis som innan (även om det var en lättnad efter operationen när jag märkte att den fortfarande fungerade :)) 
  • Brockmadigan

Ok, nu har jag vart i kontakt med ks och dom hänvisade mig till privat klinik så nu har jag mailat sophiahemmet. Där vet jag att dom utför det men frågan är vad det kostar? Det är olika i olika landsting. Nån som vet hur det funkar i Stockholm?

• HerrPeter
    Brockmadigan skrev 2010-11-03 13:46:32 följande:
    Ok, nu har jag vart i kontakt med ks och dom hänvisade mig till privat klinik så nu har jag mailat sophiahemmet. Där vet jag att dom utför det men frågan är vad det kostar? Det är olika i olika landsting. Nån som vet hur det funkar i Stockholm?
    Berätta hur det gick. Gjorde du en vasketomi, var och hur mycket fick du betala?

Är väldigt intresserad för jag tänkte också göra en manlig sterilisering.
  • Anonym (Står i kö)

Jag gick till min husläkare och fick en remiss till Löwenströmska, har vart dit på ett första samtal och skrivit på pappren.
    Är dock 3 månaders kö för själva opperationen.

• HerrPeter
    Anonym (Står i kö) skrev 2011-03-29 13:22:48 följande:

Jag gick till min husläkare och fick en remiss till Löwenströmska, har vart dit på ett första samtal och skrivit på pappren.
    Är dock 3 månaders kö för själva opperationen.

Vad skulle det kosta för dig?

Har också varit hos husläkaren men fick först veta att det inte skulle gå under allmänna sjukvården och började prata om privata kliniker. Men sen kollade han igen och sa att står oklart vad som gäller och skickade en remiss på vinst och förlust till Huddinge sjukhus. Har inte fått nåt svar än.
    Har inte så stor lust att betala 10 tusen på en privat kliknik.
  • Anonym (Står i kö)

Har inte hört något pris, men det är ju inte på någon privat klinik, så jag antar att det är normala patientavgifter, det var iaf vad jag betalade när jag var där på samtal.

Frikortet vart också stämplat.

• Jon the papa

Alltså vad vinns det før olika ingrepp, har førsøkt lite løst googlande, men har "hört" att det finns en teknik där man kan lägga in en siliconplupp i sädesledaren som ska vara istortsätt återställningsbart om man nu av någon anledning ska ändra sig, just ju känner jag mig så jävla nöjd med min dotter och tänkte nästan sluta när man ligger på topp.

Någon som vet eller någon som vet vart man ska vända sig.

• Ixchel

Olika subventioner i olika landsting. På Gotland är det helt kört.
    För de som ändå kanske är osäkra, så finns möjligheten att frysa in sperma, fast man får betala.
    Reoperationer har dåliga resultat, så det är bäst att vara så säker som möjligt på vad man vill.

Men icke att förglömma, göre en man en kvinna gravid, så har han ingen talan om graviditetens fortsättande eller avbrytande utan får betala i minst 18 år om det blir barn. Kan vara skönt att vara spermiefri...

Fler steriliserade män skulle innebära en lättnad för många kvinnor som idag mår dåligt av p-medel. Så vi tackar och niger!
    Lycka till! 

• Jon the papa

Hehe jodå, vi fick våran dotter av en OLYCKA efter 10 dagar. Men det læste sig bra ændå, jo, kvinna på -piller vill jag inte vara med om igen, ær det inte humøør svængningar så ær det svamp eller annan skit. Vet ju att det ær kasst med operera tillbaka. Men det va dærfør den dær silikonplupp grejen va så intresant då den skulle vara vældigt tillbaka opererbar. :)

• Ixchel

Jon the papa, håller med dig om att de flesta kvinnor som går på enbart egentillverkade är trevligare, utom vi som har PMS... Hav tolerans och förståelse.
    Men problemet med reoperation är inte själva operationen och att få tillbaks flödet av spermier, utan att mannen utvecklar antikroppar mot sina egna spermier. 
    Och under tiden man väntar på operation tipsar jag om pessar. 
    Man måste ju ha skydd ett tag efteråt också. Det finns en hel del män som bivit pappor snart efter operationen 

• Anonym (steril)
    Ixchel skrev 2011-03-29 22:57:35 följande:
    Jon the papa, håller med dig om att de flesta kvinnor som går på enbart egentillverkade är trevligare, utom vi som har PMS... Hav tolerans och förståelse.
    Men problemet med reoperation är inte själva operationen och att få tillbaks flödet av spermier, utan att mannen utvecklar antikroppar mot sina egna spermier. 
    Och under tiden man väntar på operation tipsar jag om pessar. 
    Man måste ju ha skydd ett tag efteråt också. Det finns en hel del män som bivit pappor snart efter operationen 
    När jag steriliserade mig så fick man noga anvisningar om att regelbundet "tömma sig" under 3 månader. Sedan fick man lämna 3 spermaprov med 1 veckas mellanrum, Om samtliga var rena förklarades ingreppet lyckat.
  • HerrPeter
    Ixchel skrev 2011-03-29 15:29:35 följande:
    Olika subventioner i olika landsting. På Gotland är det helt kört.
    Vet du hur det är i Stockholm?
Svar på tråden Vasektomi i Stockholm?