• KnutRut

Vad är Tapas egentligen? Det är ju mat va?

Alla snackar om tapas och jag fattar noll Vad är det? Är det gott? Kan man bjuda på det om folk kommer hem till en, vad ksa man då köpa?

• Svar på tråden Vad är Tapas egentligen? Det är ju mat va?
  • Danbala

Tapas är en massa smårätter, ursprung i det spanska köket.
    Kan vara allt från oliver till ostgratinerade, marinerade auberginer eller små revbensspjäll...

• Lucifer

tapas är spansk plockmat, det är massa smårätter, oftast starka med chili pch sånt i.

• Trikarn

Jag brukar göra supergoda champinjoner, små kycklingspett, friterade bläckfiskringar, tortilla de patata, inlagd ansjovis, Jamon o lite annat gottit

• Hushi

Det är vad man kallar smårätter/ tilltugg i spannien.
    Det kan vara oliver, små goda röror att doppa bröd i, små bitar tortilliapaj, små korvar... typ sånt!
    Smått och gott!

• Hushi

Oj då, jag är visst helt seg idag

• KnutRut

Åh Vad gott det låter, min svägeska kommer hit på middag så nu blir det tapas

• miimo

Du kan ju alltid göra meze, d e är som tapas men man kan blanda olika smårätter från hela världen istället...
    tex, cous-coussallad, gott bröd att dippa i typ aioli, hummos ellr i kryddad oliv olja med pressad citron, lite olika korvar/charkuterier, ostar, marinerade kycklingklubbor, tomat o fetaost-sallad....allt möjligt kan du blanda

Svar på tråden Vad är Tapas egentligen? Det är ju mat va?