• Här och nu

Du som har specialkost; hur gör du när du ska till nya bekanta?

Har en liknande tråd, men det blir för rörigt att ta allt i samma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-02 10:10
    Ni som skulle välja att inte informera o är allergiska/inte gillar viss mat, kan skriva ett inlägg. Missade den punkten.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som har specialkost; hur gör du när du ska till nya bekanta?
  • Mornie Alantie

Jag berättar att jag är vegetarian och erbjuder mig ta med något. Är inte riktigt lika strikt när jag är bortbjuden som hemma heller av hänsyn till värden. Har aldrig behövt ta med mat. I min bekantskapskrets finns många vegetarianer så jag är sällan den enda på tillställningen, det brukar därför finnas gott om rätter jag kan äta.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Här och nu
    Mornie Alantie skrev 2010-11-02 10:16:00 följande:
    Jag berättar att jag är vegetarian och erbjuder mig ta med något. Är inte riktigt lika strikt när jag är bortbjuden som hemma heller av hänsyn till värden. Har aldrig behövt ta med mat. I min bekantskapskrets finns många vegetarianer så jag är sällan den enda på tillställningen, det brukar därför finnas gott om rätter jag kan äta.
    Otroligt hänsynsfullt att inte va så strikt på bjudningar. Ovanlig inställning. Det gör att man ännu mer gärna lagar nåt riktigt gott.
  • Mornie Alantie
    Här och nu skrev 2010-11-02 10:17:57 följande:
    Otroligt hänsynsfullt att inte va så strikt på bjudningar. Ovanlig inställning. Det gör att man ännu mer gärna lagar nåt riktigt gott.
    Eftersom min diet är självvald är det ju inte så svårt. Jag äter inte kött eller fisk på bjudning heller, men hemma är jag näst intill vegan. Det funkar inte i sociala sammanhang. Därför äter jag mjölkprodukter och ägg borta. Kan även tänka mig ett hörn av något där resten innehåller kött. Jag dör ju inte av att råka få i mig ett gram kött. Värre då med allergier, då har man ju verkligen inget val.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Här och nu
    Mornie Alantie skrev 2010-11-02 10:24:17 följande:
    Eftersom min diet är självvald är det ju inte så svårt. Jag äter inte kött eller fisk på bjudning heller, men hemma är jag näst intill vegan. Det funkar inte i sociala sammanhang. Därför äter jag mjölkprodukter och ägg borta. Kan även tänka mig ett hörn av något där resten innehåller kött. Jag dör ju inte av att råka få i mig ett gram kött. Värre då med allergier, då har man ju verkligen inget val.
    Nej, precis.Den är SJÄVVALD o det är all mat som man inte blir sjuk av. Visst funkar det att va vegan. Hos mig iaf, bara jag får lite extra info. På offentliga ställen som skolor o restauranger anser jag att man får äta vad som bjuds men att veg. kan finnas också. Inget annat utöver allergikost. Med din inställning skulle jag gärna kocka dig en vegansk lyxrätt.
  • Favvo

Själv är jag allergisk mot skaldjur/fisk och folk i min omgivning vet om det och bjuder inte på det när dom vet att jag kommer. Tyvärr så kan inte folk äta skaldjur i min närhet utan att jag får utslag och svårt med andningen...

Sedan att jag nästan bara äter kyckling vet folk oxå och brukar bjuda på det, dock inget jag kräver utan de vill bjuda på mat som gästerna tycker omGlad

• Dr Mupp

Säger som det är och erbjuder mig att ta med egen mat. Nu är det i mitt fall bara laktosintolerans så oftast slänger jag bara i mig en laktras-tablett och äter det som bjuds. Men är barnen med så blir det ju lite bökigare eftersom det handlar om flera allergier.

När jag bjuder folk på nått brukar jag alltid i förväg fråga om det är nått de inte tål eller äter. Sen brukar jag anpassa så gott det går. Ibland går det inte att ge alla precis samma mat men då gör jag nått annat liknande till de som ska ha specialkost.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Här och nu
    Favvo skrev 2010-11-02 10:32:38 följande:
    Själv är jag allergisk mot skaldjur/fisk och folk i min omgivning vet om det och bjuder inte på det när dom vet att jag kommer. Tyvärr så kan inte folk äta skaldjur i min närhet utan att jag får utslag och svårt med andningen...

Sedan att jag nästan bara äter kyckling vet folk oxå och brukar bjuda på det, dock inget jag kräver utan de vill bjuda på mat som gästerna tycker omGlad
    Förlåt, men nu gällde frågan när du ska till NYA bekanta.
  • cloudberry79

Meddelar vad jag inte äter och erbjuder mig att ta med mat.

If you love me - please don't feed me!
  • Reglementet

Jag motiverar!

*Kommersiellt budskap*
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2010-11-02 10:27:22 följande:
    Nej, precis.Den är SJÄVVALD o det är all mat som man inte blir sjuk av. Visst funkar det att va vegan. Hos mig iaf, bara jag får lite extra info. På offentliga ställen som skolor o restauranger anser jag att man får äta vad som bjuds men att veg. kan finnas också. Inget annat utöver allergikost. Med din inställning skulle jag gärna kocka dig en vegansk lyxrätt.
    Gäller det alla dieter också. En som är kraftigt överviktig går kanske på en diet för att gå ner i vikt. Ska inte det heller respekteras. Ska religion inte respekteras. Är bara allergi en ursäkt. Hur är det med laktosintolerans. Man blir inte sjuk av att få i sig laktos om man är laktosintolerant. Man får bara magknip, diaree och gaser som ganska snart går över.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Du som har specialkost; hur gör du när du ska till nya bekanta?