• TyraoMäritsMamma

Halsfluss och gravid...

Jag har åkt på världens halsfluss. Jag ska tydligen ta Alvedon och Penecellin. Det känns så riskabelt! Läkarna säger att det inte är någon fara. Men vadfan, det är ju klart man är orolig! Någon som har haft halsfliuss under graviditeten?
    Tänk om min ett och ett halft åring blir smittad! Det skulle ju vara olidligt för henne! Någon som vet hur ett barn reagerar på halsfluss?
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Halsfluss och gravid...
  • Cinnalinna

Jag hade halsfluss precis i början av graviditeten. Åt pencillin, en av de sorterna som är säkra att ta under graviditet. Oroa dig inte!

• Gucci1

Alvedon är absolut ingen fara att ta. När det gäller antibiotika sa min läkare att man endast fick ta kåvepenin under graviditet.
    Halsfluss är hemskt! Hoppas du blir bättre snart!

• TyraoMäritsMamma

Åh, vad bra. Men var inte du också jätte orolig?

• barasara

Jag förstår att du blir orolig över att ta pencelin, men man får försöka att lita på läkarna när de säger att det är lugnt. Jag har ätit pencilin för jag åkte på influensan och visst känns det lite, för man har ju fått för sig att man inte ska stoppa i sig nå mediciner när man är gravid. Men barnet mår ju sämre av att man går och är sjuk länge än om man petar i sig medicinen och blir bra igen.

Lycka till, hoppas du frisknar på dig snart...ska hålla tummarna.

• TyraoMäritsMamma

Åh, tack, det hoppas jag också. Snart kanske det blir bättre!

• Cinnalinna

Jo jag var så orolig att jag slutade ta pencillinen för tidigt... det var väldigt dumt och läkaren skällde massor på mig. Halsflussen kom tillbaka och jag fick börja om kuren igen. Så ta din pencillin och gör det hela tiden ut

• Jordgubbsflickan

Tråkigt att du är sjuk...

Det är mer fara för barnet OM du INTE tar din penicillin...Streptokocker är inget att leka med

Försök i den mån du kan att inte smitta din dotter genom att pussas etc...

Här kommer lite utdrag från infpreg...

Hur smittar Grupp A Streptokocker?

Grupp A streptokocker smittar genom kontaktsmitta, från person till person. Ofta är smittobäraren utan symtom eller har en lätt halsinfektion. Smittspridning sker främst hos småbarn och skolbarn där cirka 15% är bärare av bakterien utan att vara sjuka. Hos vuxna förekommer Gr A streptokocker i lägre frekvens.

Vilka är symtomen vid en Grupp A Streptokock-infektion?

Grupp A streptokocker kan orsaka bla. svinkoppor (impetigo) och halsont/halsfluss hos barn och vuxna.

Sårinfektioner och hudinfektioner (rosfeber) är inte ovanligt.

Ibland kan infektionen bli allvarlig och angripa muskler, hud leder, lungor, hjärnhinnor samt orsaka blodförgiftning. Infektionen kan då bli livshotande och leda till chock och död.

I Sverige rapporteras 200-400 fall av allvarlig Grupp A streptokockinfektion årligen.

Grupp A streptokocker hos den gravida/ nyförlösta kvinnan

Infektion med grupp A streptokocker kan leda till barnsängsfeber. Detta var vanligt förr i tiden. Efter att penicillinet kom och man kunde behandla infektionen har allvarliga fall av barnsängsfeber minskat betydligt.

Infektionen är sällsynt under graviditet och det är främst efter förlossningen som infektion med grupp A streptokocker uppstår.

Det är vanligare att man får infektion om man har gjort kejsarsnitt och efter klipp i underlivet än vid okomplicerad vaginal förlossning.

Vid en infektion får den nyförlösta kvinnan feber, ibland smärta över livmodern och illaluktande avslag.

Om inte kvinnan behandlas snabbt kan infektionen bli livshotande.

Grupp A streptokocker hos fostret och det nyfödda barnet.

Det är mycket ovanligt att barnet smittas. Bakterien kan infektera naveln men allvarlig infektion är sällsynt.

Vad kan man göra för att undvika att få Grupp A streptokock-infektion?

Noggrann handhygien.
    God hygien är viktigt efter förlossningen och man bör ej bada eller använda tampong så länge man har avslag.
    Om den nyförlösta kvinnan får hög feber, illaluktande avslag och smärtor i/över livmodern efter hemkomsten från BB bör hon omedelbart kontakta sjukvård.
    Anhöriga med halsont eller med annan infektion tex. svinkoppor, ros bör ej besöka BB-avdelningen

• vår andra

Tänk bara på att Ery-Max INTE är ok att äta under graviditet!

Jag fick det när jag hade öroninflammation och jag frågade tom läkaren och sa att jag var gravid och han sa att det var helt OK. Frågade även på Apoteket och även där sa dem att det var OK.
    När jag kom hem och kollade på fass.se så stod det klart och tydligt att Ery-Max inte rekommenderades under graviditet. Vi ringde både läkemedelsupplysningen och förlossningen där vi fick prata med en kunnig läkare att Ery-Max inte är att rekommendera för gravida kvinnor from juni 2005.

Tyvärr så han jag 2 tabletter innan jag fick reda på hur det verkligen låg till

Anledningen till att jag fick Ery-Max från första början är för att jag inte tål Kåvepenin.
    Jag fick sedan Arimox eller något liknande som är helt ok att ta under graviditet.

Svar på tråden Halsfluss och gravid...