• Zephir

Klädsel på arbetsintervju

Hej!
    Jag är i desperat behov av ett arbete då min föräldraledighet tar slut om en vecka och jag har sökt jobb i tre månader nu. Så idag ringde de från en arbetsplats och kallade mig till intervju. JIPPIE!

Jag vill verkligen göra ett gott intryck! Tjänsten är som ekonomiassistent och de kräver ingen utbildning (vilket jag inte har) men erfarenhet av administrativa uppgifter (vilket jag har lite), alltså kan konkurrensen bli väldigt hård och jag gissar att de satsar mycket på personlig tillämpning.

och nu slog paniken in; vad f*n ska man ha på sig imorgon??

Det här är ett förslag:
    mörkblå tajta jeans, mörkgrått linne (sitter lite löst), svart enkelt läderskärp, kavaj eller kofta (vilket?), svarta pumps (känns uppklätt? kanske svarta högklackade stövlar?)..

ett annat förslag:
    ljusa tajta jeans, vitt tajt linne, brunt enkelt läderskärp, mörk puderrosa kofta med volanger, skor till det?? har inga ljusa eller bruna högklackade skor. converse?

tredje förslaget:
    enkel tajt svart midjehög kjol, vitt lössittande linne instoppat i kjolen, svarta strumpbyxor, svart kofta, svarta högklackade läderstövlar.

Mina ytterkläder.
    Svart ullkappa med stor dramatisk krage eller svart midjekort läderjacka.

Vill gärna inte klä upp mig så mycket att jag känner mig obekväm, jag ska ju förhoppningsvis jobba där sen och då vill jag inte att det ska vara för stor skillnad mellan intervju-zephir och jobb-zephir. mina tre förslag är outfits jag ofta har i vardagen, så jag känner mig väldigt bekväm i dessa.

Det är ett kontorsjobb och jag vet inte hur klädkoden är där.  Intervjun är kl 9 på morgonen, vet inte om det har betydelse..

Snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden Klädsel på arbetsintervju
  • puss

trean! lycka till!! blända dom!

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Pia och Elna

Pumps tycker jag kan se konstigt ut om det är kallare ute det ser ut som du inte hade ett par snyggare uteskor så stövlar tycker jag passar bättre.

Det är svårt att säga utifrån bara det du skriver men tighta jeans och linne låter inte speciellt budinessklätt i mina öron och som ekonomiassistenst förväntas du nog vara businessklädd eller i alla fall business casual. Så är jeansen och linnet av snyggare karaktär passar de om du även har en kavaj. Förresten varför linne på vintern det ser också lite konstigt ut?

Jag skulle nog mer gå på säkra kort som mörka propra jeans, skjorta och kavaj och till det ett par svarta skinnskor anpassade efter årstiden.

• Zephir
    Pia och Elna skrev 2010-11-02 12:14:02 följande:
    Pumps tycker jag kan se konstigt ut om det är kallare ute det ser ut som du inte hade ett par snyggare uteskor så stövlar tycker jag passar bättre.

Det är svårt att säga utifrån bara det du skriver men tighta jeans och linne låter inte speciellt budinessklätt i mina öron och som ekonomiassistenst förväntas du nog vara businessklädd eller i alla fall business casual. Så är jeansen och linnet av snyggare karaktär passar de om du även har en kavaj. Förresten varför linne på vintern det ser också lite konstigt ut?

Jag skulle nog mer gå på säkra kort som mörka propra jeans, skjorta och kavaj och till det ett par svarta skinnskor anpassade efter årstiden.
    jo, jag tänkte också på det där med pumps på vintern och att det kan se lite skumt ut. Nu bor jag visserligen i Malmö så här är inte jättekallt ännu, men då jag inte är jättebekväm i pumps så slipper jag gärna dem

Gällande jeansen så är de mörka och hela (utan slitningar) och skulle nog klassas som propra. Och gällande linne så är det inte bara linne utan isåfall linne med en enkel kofta eller en klassisk kavaj över, så det är inga bara armar som syns.

Ska jag ha skjorta även ifall jag aldrig har skjorta i vardagen?

Jag ska ta och prova jeans, kavaj, skjorta och stövlar (de enda skinnskor som jag har som är täckta), och se hur det ser ut!
  • Zephir
    puss skrev 2010-11-02 12:09:29 följande:
    trean! lycka till!! blända dom!
    det är tammefan roligt nästan jämt

Tack!!
  • Chokladpinglan

någon som haft praktik på ett kontor som  "ekonomiassistenst"????

Vilka uppgifter får man göra?

Mamma till Kewin 1/6-09
  • Zephir
    Chokladpinglan skrev 2010-11-02 12:36:37 följande:
    någon som haft praktik på ett kontor som  "ekonomiassistenst"????

Vilka uppgifter får man göra?
    såhär står det i annonsen:

Arbetsuppgifter ;
    Vi söker en projektanställd Ekonomiassistent . Tjänsten innehåller utformning av underlag till kunder och att skicka ut dessa löpande . Man hämtar information i ett program , bl,a från kundens faktura och deras kontaktuppgifter , man utformar ett underlag efter de uppgifterna och ser till att detta underlag postas ut till rätt kund .

• Pia och Elna
    Zephir skrev 2010-11-02 12:28:17 följande:
    jo, jag tänkte också på det där med pumps på vintern och att det kan se lite skumt ut. Nu bor jag visserligen i Malmö så här är inte jättekallt ännu, men då jag inte är jättebekväm i pumps så slipper jag gärna dem

Gällande jeansen så är de mörka och hela (utan slitningar) och skulle nog klassas som propra. Och gällande linne så är det inte bara linne utan isåfall linne med en enkel kofta eller en klassisk kavaj över, så det är inga bara armar som syns.

Ska jag ha skjorta även ifall jag aldrig har skjorta i vardagen?

Jag ska ta och prova jeans, kavaj, skjorta och stövlar (de enda skinnskor som jag har som är täckta), och se hur det ser ut!
    Ja men då är ju linnet bara som en topp under kavaj eller kofta och då låter det jättebra. Kavaj eller kofta tycker jag går på ett ut det är lika accepterat idag så ta det du är mest bekväm i.

Nej du behöver inte ha skjorta har du kavaj eller en finare kofta så tycker jag att det låter bra.
  • Zephir

Tack för inputen!

Det blir nog följande:
    mörkblå tajta jeans utan slitningar, svart läderskärp, vitt löst sittande linne under svart kavaj och svarta läderstövlar med låg klack. diskreta örhängen i form av mindre guldringar och elegant armbandsur, svart ullkappa och svart sjal med rött blommönster.

Låter det bra?

• Pia och Elna
    Zephir skrev 2010-11-02 18:51:13 följande:
    Tack för inputen!

Det blir nog följande:
    mörkblå tajta jeans utan slitningar, svart läderskärp, vitt löst sittande linne under svart kavaj och svarta läderstövlar med låg klack. diskreta örhängen i form av mindre guldringar och elegant armbandsur, svart ullkappa och svart sjal med rött blommönster.

Låter det bra?
    Det låter toppen
  • enlitenbitkaka
    Zephir skrev 2010-11-02 18:51:13 följande:
    Tack för inputen!

Det blir nog följande:

Låter det bra?
    Låter bra om linnet inte är för urringat. Men hade hellre kört på skjorta.
  • Missimo84

Hade nog vare sig använt jeans eller linne. Arbetar själv i kontorsmiljö. Ska du dit på en fredag fungerar nog din klädsel, men de andra dagarna förväntas du nog inte ha det. Beror iofs vem som är din arbetsgivare. Spionera lite innan på de anställda och se hur de klär sig så får du en hint.
    Dresscode hos oss är kostym, skjorta. Jeans och mer casual fredagar endast, inga ljusa jeans. Inga stövlar utanför byxorna vardagar, inga linnen.
    Dock skjorta och kofta för tjejer, alternativt finstickade tröjor ovanför skjorta.

• Missimo84

Btw, inga converse. Det kan vara ett casual kontor, men chansa inte på det. När det kommer till frågan om varför klädsel vid arbetsintervju ska vara så strikt är det för att du då ska visa dig ifrån din bästa sida. Om det bästa du visar upp är casual, tror man helt enkelt att du sen på arbetet kommer klä dig ännu mera casual så att säga. Lycka till och ta inte allt på för stort allvar, du känner dig själv bäst och vill du inte klä dig enligt deras dresscode så kanske det heller inte är en arbetsplats för dig. Finns ju gott om lediga jobb i malmö, så du lär inte ha några problem med att hitta ett.

• Zephir

Tack för alla råd och tips!

Nu har jag varit där och jag hade på mig svarta nylonstrumpbyxor, svarta läderstövlar, svart kjol med hög midja, ett vitt löst sittande linne (inte så urringat) och en svart finstickad kofta med långa ändar (sån man virar runt sig).
    Det kändes lagom business och samtidigt passande för mig åldersmässigt (är 25) och till min tjänst.

De som jag blev intervjuade av hade båda vanliga blåjeans, den ena hade en stickad tröja och den andra en mönstrad blus, så jag kände mig nästan lite uppklädd.. Så de är nog rätt casual på just det här kontoret, men det visste jag ju inte innan!

Men det funkade, för vid slutet av intervjun blev jag erbjuden jobbet!

Svar på tråden Klädsel på arbetsintervju