• Tuffen

    Tid från första samtal till soc till hemma med barnet?

    Kan ni ge några olika exempel? Intresserad.

  • Svar på tråden Tid från första samtal till soc till hemma med barnet?
  • Suckardjupt

    förstår knappt frågan, kanske kan förtydliga lite eller är det bara jag som är korkad?

  • Tuffen

    Hur lång tid från det att man ringer första samtalet till soc och berättar att man vill utredas tills dess att man står på trappan hemma med sitt nyfådda barn? Hur lång tid pratar vi om i realiteten vad gäller olika länder?

  • Hej och Hopp

    För mig tog det 3 år och 9 månader.
    Jag ringde i december 2005 och stod på trappan med mitt barn i famnen i september 2009.
    Landet var Vietnam som inte är aktuellt längre och jag är ju ensamstående så mitt exempel kanske inte ger så mycket.
    Men - hade jag bara stått i AC - som var den första organisationen jag ställde mig i kö i (januari 2006) - så hade jag antagligen inte varit framme än eftersom jag inte är på första plats till något land med det könumret...

  • Simba79

    Hur lång tid det tar beror på hur länge man har stått i kö innan man gör sin hemutredning och vilket land man sedan skickar sin ansökan till. Alla ländernas väntetider hittar du på adoptionsförmedlingarnas hemsidor. 

    För oss har det varit så här hittills:
    Juni 2008 - ställde oss i kö (AC)
    Oktober 2009 - april 2010 - hemutredning
    Oktober 2010 - framme i Colombiakön
    Hur lång tid det kommer att ta innan vi är hemma vet vi inte än, men vi hoppas på att bli föräldrar under nästa år.

  • Helle68

    Från det att vi ringde och anmälde oss hos kommunen tills dess att vi landade på landvetter tog det exakt 2,5 år

  • Nimbus

    Vi kontaktade kommunen för att bli utredda i maj 2007, och kom hem med sonen i maj 2010. Precis 3 år alltså.
    Vi adopterade från Taiwan genom Bfa. Vi ställde oss i kö i Bfa i oktober 2007. 
    Maj -07: Ansökte om utredning
    Maj -07: Sökande genom AC
    Juni -07: Utredningen startade
    Sept -07: Kurs-start
    Okt. -07: Sökande genom Bfa
    Nov. -07: Kursen slut, sista mötet med soc.
    Dec. -07: Medgivandet i handen
    Mars -09: Framme i kön till Thailand genom Bfa, tackar nej pga av lång väntan på bb i landet
    Mars -09: Framme i kön till Taiwan. Papperssamlandet startar.
    Juli -09: Papperna skickas till landet
    Sept. -09: BB!
    Maj -10: RB och resa 4 dagar senare

  • Silly Chili

    5 år och 4 månader.
     
    Vi hade dock motgångar under hela vägen, en hemutredning som tog över ett år till medgivande, svårt att hitta ett land som tog emot vår ansökan, maken blev arbetslös när vi väl hade avancerat till första plats i väntan på BB i landet osv, så det var en process kantad av mycket tröstlöshet och funderingar på att hoppa av.

    Så vi utgör kanske inte det mest typiska fallet, men å andra sidan finns nog inget sådant inom adoptionsvärlden heller.  Det varierar oerhört beroende på bland annat faktorerna ovan.

      

  • bebis ja tack

    Ungefär 1 1/2 år, så för oss gick det väldigt snabbt.
    Men innan vi skickade in ansökan till kommunen hade vi stått i kö hos organisationer i ett halvår.

Svar på tråden Tid från första samtal till soc till hemma med barnet?