• WeWant

vad säger ni när folk frågar?

Är inne i  "rätt" ålder och har varit ihop med pojkvännen lagom länge, då kommer frågorna titt som tätt " jahopp, när ska ni ha barn då..", "Nu är det er tur nästa gång..."
    Varje gång blir jag svettig och nervös, hatar när folk börjar komma på tal om bebisverkstad, och ofta så riktigas dessa frågor mot mej / oss. Kan folk bara inte hålla käften?
    Ofta bruka jag bara svara, nej inte just... Fast egentligen hade jag velat knäppa dom på näsan och dra en rikigt lång vals oh berätta hur folk kan bli stötta av en sån fråga..

Vad brukar ni svara?

• Svar på tråden vad säger ni när folk frågar?
  • kmn2

Jag svarade ärligt.
    Vi jobbar på det, men tyvärr kan man inte beställa dem...

• IsDimma

Jag ser inte var den här tråden ligger (surfar på ipoden) så jag börjar med att be om ursäkt om jag egentligen inte borde svara.

Eftersom jag inte vill ha några barn alls så brukar jag svara det, alternativt nej, inte just nu. Lite beroende på vem som frågar och vilket humör jag är på. Inte alltid jag vill ha en hel utläggning om varför jag inte vill ha barn. Det är nämligen så att folk för det mesta inte bara köper det påståendet utan tror att det beror på att jag inte träffat rätt, att jag vill ha ett jobb innan, att jag ville plugga klart först osv.

• lyrica

Jag brukade säga "det kommer när det kommer" men idag önskar jag att vi varit ärliga från början. Om jag bara vågat berätta att vi fått kämpa lite extra istället. (Vi var också i "rätt ålder", hade jobb, hus med mera)

Jag har en ivf-dotter men det är det ingen som vet och nu får jag frågor om syskon. Tips på vad jag ska säga om någon frågar?

• Titrania

Efter rätt mkt kämpande och ännu inget resultat, valde vi att inviga familjen i det hela, så de närmsta runt oss vet om det.
    Till "alla andra" blir det ett lite mer avvärjande skratt och "nä, inte än!" Och änsålänge verkar det vara accepterat

(Kanske ska tillägga att vi "bara" är 26 än sålänge, så många anser kanske att vi fortfarande är "unga nog" till att vänta ett tag till )

• flingansnö

Jag fick faktiskt ett utrbrot tpå makens släkt, innan vi hade börjat försöka och typ sa argt att man faktiskt inte skaffar barn utan att de faktiskt är gudagåvor! Och jag är inte ens religiös.  När vi väl böjade försöka och fick frågor svarade jag oftast med en ledsen min att de ju inte direkt gick att beställa. Upptäckte efter ett tag att det var det bästa svaret för det gjorde nyfikna personer illa till mods.

• Zinfandel

En äldre dam sa till mig för en tid sedan "du ska se att du också blir välsignad..", Jag hade kunnat slå ner henne med käppen... {#emotions_dlg.djavulsk}

• Fru U

Jag svarar antingen "vi har inte välsignats med det (barn)" eller "livet har inte velat det"

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • flingansnö
    Zinfandel skrev 2010-11-04 16:44:18 följande:
    En äldre dam sa till mig för en tid sedan "du ska se att du också blir välsignad..", Jag hade kunnat slå ner henne med käppen... {#emotions_dlg.djavulsk}
    Förstår din reaktion! Vad gjorde du?
  • Genau

Det brukar ofta bli ett "vi får se" och sedan oftast snabbt byte av samtalsämne (gärna något som handlar om frågaren, eftersom de flesta människor är mest intresserade av sig själva). Men jag är lite sugen på att börja säga något som får frågaren att förstå att det inte är så enkelt för alla. Det är väl mest att jag inte vill att vi ska bli ett samtalsämne. Vara de där vännerna man har som inte kan få barn, stackars dem. 

Ibland har jag övervägt att svara med en motfråga: "hur ofta kn*llar ni då? Nähä, förlåt, det var bara du som skulle ställa för privata frågor" eller något liknande. Men jag vet ju egentligen att den som frågar sällan menar illa.  

Svar på tråden vad säger ni när folk frågar?