• Hästtjejen78

Färsk kyckling gick ut igår...

Undrar lite kort om ni skulle våga använda en färsk kyckling som gick ut, enligt bäst-före-datum, igår? Den har legat i sin ursprungsförpackning i kylskåp (+4 grader) hela tiden....

BF 17 januari 2011 (22 jan enl sista mens)
  • Svar på tråden Färsk kyckling gick ut igår...
  • minimizeMe

Ja det skulle jag såvida den inte luktar konstigt eller ser konstig ut.

• Mrs Statham

Nej absolut inte! Bäst före har de bara skrivit för att inte skrämma upp folk. Egentligen betyder det dödligt giftigt från och med
    Allt ska slängas en vecka innan bäst före datumet för att inte riskera att bli seriöst sjuk.

• Hästtjejen78
    Mrs Statham skrev 2010-11-02 16:58:20 följande:
    Nej absolut inte! Bäst före har de bara skrivit för att inte skrämma upp folk. Egentligen betyder det dödligt giftigt från och med
    Allt ska slängas en vecka innan bäst före datumet för att inte riskera att bli seriöst sjuk.
    Förvånad

Anar jag viss ironi i ditt svar? Flört
  • Hästtjejen78
    minimizeMe skrev 2010-11-02 16:51:44 följande:
    Luktar och ser normal ut så den ligger i formen på väg in i ugnen.... Tungan ute
  • Smulan 89
    minimizeMe skrev 2010-11-02 16:51:44 följande:
    Håller med. Åt filmjölk idag som gick ut igår, så någon dag extra är ingen fara. Vissa matvaror är känsligare än andra. Man får lukta eller smaka vissa saker. Jag brukar tex hålla extra koll på bröd/korvbröd, grädde, mjölk, köttfärs och liknande som man kan smaka eller lukta på.
  • Mrs Statham
    Hästtjejen78 skrev 2010-11-02 17:00:15 följande:
    Förvånad

Anar jag viss ironi i ditt svar? Flört
    Hehe, joo kanske liite.
    Smulan 89 skrev 2010-11-02 17:10:21 följande:
    Håller med. Åt filmjölk idag som gick ut igår, så någon dag extra är ingen fara. Vissa matvaror är känsligare än andra. Man får lukta eller smaka vissa saker. Jag brukar tex hålla extra koll på bröd/korvbröd, grädde, mjölk, köttfärs och liknande som man kan smaka eller lukta på.
    Bara som en liten parantes..
    Hade en pluggkompis för några år sedan som inte ville förspilla någon mjölk alls.
    När den blev gammal så var det tydligen bara att blanda den med müsli för då kunde man inte märka klumparna. Hon var friskare än någon annan av oss, men jag antar att hennes mage var lite härdad...
  • Hästtjejen78
    Mrs Statham skrev 2010-11-02 17:17:53 följande:
    Hehe, joo kanske liite.
    Smulan 89 skrev 2010-11-02 17:10:21 följande:
    Bara som en liten parantes..
    Hade en pluggkompis för några år sedan som inte ville förspilla någon mjölk alls.
    När den blev gammal så var det tydligen bara att blanda den med müsli för då kunde man inte märka klumparna. Hon var friskare än någon annan av oss, men jag antar att hennes mage var lite härdad...
    Vissa livsmedel är ju känsligare än andra, kyckling tex, så därför blev jag ite osäker även om magkänslan sa just det ni svarat: luktar och ser det ok ut är det ingen fara. Flört

Annars står generellt hos oss mjölk, fil, grädde, ägg mm längre än datumen på förpackningen, men där är det ju busenkelt att se om det är skämt.
    Naturell yoghurt är ju ett sånt där livsmedel som kan stå "hur länge som helst" utan att bli dåligt. Minns en gång då jag åt naturell yoghurt som hade passerat mer än 1 månad efter utgångsdatum. Den var prima!!! Skrattande
    När mjölk blir för gammal blir det ju filmjölk och sen yoghurt! Flört Typ.....
  • Mrs Statham
    Hästtjejen78 skrev 2010-11-02 17:26:04 följande:
    Vissa livsmedel är ju känsligare än andra, kyckling tex, så därför blev jag ite osäker även om magkänslan sa just det ni svarat: luktar och ser det ok ut är det ingen fara. Flört

Annars står generellt hos oss mjölk, fil, grädde, ägg mm längre än datumen på förpackningen, men där är det ju busenkelt att se om det är skämt.
    Naturell yoghurt är ju ett sånt där livsmedel som kan stå "hur länge som helst" utan att bli dåligt. Minns en gång då jag åt naturell yoghurt som hade passerat mer än 1 månad efter utgångsdatum. Den var prima!!! Skrattande
    När mjölk blir för gammal blir det ju filmjölk och sen yoghurt! Flört Typ.....
    Jo men precis, fast just gammal mjölk har jag ganska svårt för.
    Kanske för att det får en sådan sjuk äcklig geléig konsistens när ett glas står framme.
    mjölkjello är inte riktigt min grej tror jag.
    Men så blev väl aldrig mjölken förut, när man var liten?? Eller var det bara mamma som aldrig lät ett mjölkglas står framme tillräckligt länge???
  • Hästtjejen78
    Mrs Statham skrev 2010-11-02 17:40:00 följande:
    Jo men precis, fast just gammal mjölk har jag ganska svårt för.
    Kanske för att det får en sådan sjuk äcklig geléig konsistens när ett glas står framme.
    mjölkjello är inte riktigt min grej tror jag.
    Men så blev väl aldrig mjölken förut, när man var liten?? Eller var det bara mamma som aldrig lät ett mjölkglas står framme tillräckligt länge???
    Ja, gammal mjölk är ingen höjdare! Mjölkjello...Kräks
    Mjölk tycker jag dock är lite lurigt för jag vet mer än en gång jag har smakat på mjölken och konstaterat att den nog är ok. Men sen när jag hällt med i varmt té eller på gröt skär den sig direkt. Mindre trevligt.....

Jag tror inte att mammorna lät glasen stå framme tillräckligt länge... Flört
  • diamanten

Det står väl "bäst före", inte "oätbar efter".

• Hästtjejen78
    diamanten skrev 2010-11-02 18:13:11 följande:
    Det står väl "bäst före", inte "oätbar efter".
    Sant!

När det gäller kyckling är ofta pekpinnarna stora och många ang försiktighet för att inte bli sjuk av bla campylobacter (om jag minns rätt). Dock tyckte får mikrobiologiprofessor att det mesta var överdrivet när det gäller svensk kyckling....
Svar på tråden Färsk kyckling gick ut igår...