• Anonym

Koppling mellan domningar och lågt blodsocker?

Jag får ibland domningar, alltid tydligast på vänster sida och mest i foten. Jag blir lite svag/vinglig i benen också och känner mig väldigt trött och yr. Jag har undersökts för Borelia, MS etc eftersom det var så starkt när det började för några år sedan men läkarna hittar inget, förutom B12-brist och pendlande sköldkörtelvärden.

Idag hände det igen och det slog mig att jag hade slarvat med maten. Jag hoppade över lunchen och det gick för lång tid innan jag fick i mig lite protein. Jag har alltid varit känslig för att få lågt blodsocker. Om jag inte äter får jag lätt migrän, blir yr, illamående, får ökad salivproduktion (märkligt?), sluddrar nästan och börjar t.o.m. se lite suddigt.

Jag funderar på om det kanske finns en koplling mellan domningarna och blodsockret. Vanligtvis äter jag stadig lunch på jobbet så det hinner inte bli så farligt. Jag har barn också så jag äter dessutom regelbundet med barnet. I somras hände det vid två tillfällen att jag skippade lunchen och då kom domningarna väldigt tydligt. Vid ena tillfället fick jag läga mig i sängen, helt sänkt. Det blir bättre när jag äter men det brukar ta en stund innan det vänder.

Jag har också smärta i lederna och under (!) fötterna. Det kan också sticka och pirra rejält i fotsulorna.

Vad kan det bero på? Är det någon som vet om det finns en koppling?    

• Svar på tråden Koppling mellan domningar och lågt blodsocker?
  • debbo

Jag får domningar ibland i samband med lågt blodsocker, insulinkänning. Ibland sätter det sig i låren, ibland i händer och armar och oftast runt munnen och läpparna. Så mitt svar på din fråga är JA det kan ha ett samband! Flört

070510
  • Anonym

Jag får också domningar i läpparna, det är nästan det läskigaste.
    Insulinkänning? Har du diabetes alltså?
    Min pappa och farmor hade diabetes typ 1. Jag gjorde ett urintest hemma för att kolla sockret men det var ok. Då borde det väl inte vara diabetes eller hur funkar det egentligen?

• Andrea  03
    Anonym skrev 2010-11-02 18:09:50 följande:
    Jag får också domningar i läpparna, det är nästan det läskigaste.
    Insulinkänning? Har du diabetes alltså?
    Min pappa och farmor hade diabetes typ 1. Jag gjorde ett urintest hemma för att kolla sockret men det var ok. Då borde det väl inte vara diabetes eller hur funkar det egentligen?
    Bara för att du har insylinkänning behöver du inte ha diabetes.
  • debbo

Ja jag har diabetes men har folk i min omgivning som är väldigt känsliga för lågt blodsocker, trots att dom inte har diabetes. Visar urinstickorna okej så kan du lita på det... har man fått diabetes så har man ju alldeles för högt blodsocker och då blir man trött, törstig och kissar som en galning...

070510
  • Jesper f

Du kan inte lita på att bara ta det på urin prov, jag har haft hur fina urinprov som helst, men gick ändå med obehandlad diabetes ett par år, innan vi fick ihop sambanden, så behandling kunde börjas.

Dina fotbesvär är säkerligen sammanhörande med ditt blodsocker, för jag har besvär med värk i mina när blodsockret hoppar. ( som min första doktor trodde var Gikt.. Jo jo, helnykterist och gikt, är väll kanske inte så trolgit, varför det fick undersökas vidare ) Jag kan känna av vissa domningar, tex i armarna, också. Men dom är inte lika starka. Men antar att det kan säkerligen variera från person till person.

• Anonym

Tack för fler svar!

Jag har haft mycket starka symtom så oavsett vad det beror på tror jag inte att det handlar om överkänslighet. När jag har mått som sämst har jag knappt kunnat ta mig ur sängen och jag är verkligen ingen sjåpig person.

Läkarna tror att det kommer att visa sig med tiden ju fler symtom som uppkommer, men jag tror inte att de har kollat diabetes faktiskt. Jag minns inte om jag har nämnt att det finns i släkten, det borde jag förstås ha gjort. Jag kopplade bara inte ihop det med blodsockret förut.

Jag har alltså problem med smärta i lederna och framför allt i fötterna och det konstiga är att det blir värre när jag sitter stilla länge. Förut trodde jag att det var för att jag stod mycket i jobbet men nu när jag har ett stillsittande yrke tilltar smärtan och domningarna. Under sommaren rörde jag mycket på mig och mådde bättre än på länge. 

Jag har svullnader på fötterna, särskilt i hålfötterna, som kan göra riktigt ont. Blodcirkulationen är usel och för ett tag sedan fick jag vaskulit på tårna (?).

Jesperf, hur fick de ihop sambanden i ditt fall?  

• Jesper f
    Anonym skrev 2010-11-03 09:01:55 följande:
    Tack för fler svar!

Jag har haft mycket starka symtom så oavsett vad det beror på tror jag inte att det handlar om överkänslighet. När jag har mått som sämst har jag knappt kunnat ta mig ur sängen och jag är verkligen ingen sjåpig person.

Läkarna tror att det kommer att visa sig med tiden ju fler symtom som uppkommer, men jag tror inte att de har kollat diabetes faktiskt. Jag minns inte om jag har nämnt att det finns i släkten, det borde jag förstås ha gjort. Jag kopplade bara inte ihop det med blodsockret förut.

Jag har alltså problem med smärta i lederna och framför allt i fötterna och det konstiga är att det blir värre när jag sitter stilla länge. Förut trodde jag att det var för att jag stod mycket i jobbet men nu när jag har ett stillsittande yrke tilltar smärtan och domningarna. Under sommaren rörde jag mycket på mig och mådde bättre än på länge. 

Jag har svullnader på fötterna, särskilt i hålfötterna, som kan göra riktigt ont. Blodcirkulationen är usel och för ett tag sedan fick jag vaskulit på tårna (?).

Jesperf, hur fick de ihop sambanden i ditt fall?  
    Tycker du låter ungefär som dom problemen jag hade. Egentligen var det ett sammanträffande, att samtdigt som ena läkaren utrede "gikten", som inte var någon gikt, var det dags att gå på hälso undersökning hos företagshälsan, och jag berättade då om "gikten". Nu har vi välldigt tight samarbete med företagshälsan, och jag har vart där förut, så att jag är absolutist, är liksom ett allmänt känt faktum, så företasläkarn skakade väll mer eller mindre på huvet åt hela idén, och började mer ställa livstilsfrågor. Och vi kom fram till att jag nog drack mer vatten än vad jag borde. Att jag ofta blev välldigt trött på eftermiddagar, efter lunchen, och att jag på senaste tiden var infektionskänslig, SAMT värken i fötterna, en variant av vad du besriver ovan. Och det var väll första gången som någon tänkte på att ta ett blodsocker, och som amen i kyrkan, vist var det för högt. Fick ta ett par till på fastande mage, och sen var ju diabetesen konstaterad.

Absolut ingen kul diagnos att få, men så här i efterhand är jag ju tacksam för att i vart fall veta, för dom dagar som inte är bra, VET jag ju varför, och hur jag kan påverka. Men värken i fötten kan ju vara fruktansvärd emellanåt. Går inte att förklara för den som inte haft det, men det är knappt så man kan gå.. Dessutom blir man "stel" som en robott. Jag som alltid ÄLSKAT att gå långpromenader. Blir tyvärr, desto färre av dom idag. Simmar istället, snällare mot kroppen.

Så blev ju att man lade ihop olika delar. Så är sådant som jag skulle rekomendera att du också funderar på. Men be att dom mäter ett faste socer på dig. Det kan man faktiskt be om att få göra, utan att det är något konstig som så. Inte särskilt smärtsamt heller. Ett enda stic i fingret på fastande mage på morgonen, så är det klart. Det där verkar ju väldigt jobbigt för dig.
  • Anonym

Tack för ditt informativa svar Jesper f!

Jag känner igen mycket, både infektionskänsligheten och törsten. Jag har dagar när jag måste dricka nästan konstant och då det här med domningarna verkligen bröt ut hade jag en rad infektioner efter varandra.
    Jag gillar också att promenera men vissa dagar är det nästan omöjligt. Igår gick vi väldigt långt och sista biten värkte fötterna rejält och fotsulorna brände som 17.

Jag blev utredd av reumatolog tidigare p.g.a. smärtan och stelheten som jag också har men han hittade inget då, även om han tyckte att mina fötter såg konstiga ut. En annan läkare trodde att jag hade plantar fascit och rekommenderade antiinflammatoriska värktabletter och inlägg men det hjälpte inte. Svullnaderna är kvar.
     Mina vadmuskler är dessutom stenhårda och det hjälper inte att jag masserar dem. Jag får ofta kramp och när det var som värst kunde jag knappt gå, det kändes som om jag hade skenor och inte kunde styra benen.

En annan sak som skrämmer mig lite är hjärtat. Jag har mycket hjärtklappning, nästan dagligen och kan ibland somna och vakna med det. Jag har vid några tillfällen blivit rikigt dålig och lite lilablå om läpparna.

Kan obehandland diabetes gå i vågor av bättre och sämre perioder eller skulle jag ha blivit konstant sämre om det är diabetes? Jag undrar också vad beteckningen på blodsocker är på labblistan. Jag har min utskriven och tänkte kolla vad de har testat tidigare men jag ska be husläkaren ta ett test i alla fall. (Min mamma brukar tjata på mig om det ändå eftersom pappa blev så dålig av sin diabetes.) 

• Anonym

Jag har också domningar - i halva kroppen (vänster sida).
    Har gjort MRI och allt - ingen sjukdom.
    Har låg kalcium, D-vitamin, låg hb, förhöjda infektion nånting, förhöjd kolestrol och socker.
    Har inte fått någon direkt diagnos men mår jättedåligt.
    Har minnes och kognitiva svårigheter och är extremt trött och stresskänslig.
    Det är jättejobbigt att vara bortdomnad i halva hjärnan, känns obehagligt och kroppen blir trött... 

Svar på tråden Koppling mellan domningar och lågt blodsocker?