• Haglez

    Hur mycket och varför

    Hur mycket pappaledighet kommer du ta ut?
    Mycket: mer än 10 månader
    Lagom: 4-10 månader
    Litet: 3 månader eller mindre
    Och varför?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-03 07:46
    Annats skäl: ni får gärna skriva en rad vad det är.

    Vi diskuterar mkt hur vi ska dela: vi tjänar lika mkt men pga av avtal mm så är det ekonomiskt att hon är ledig större delen. Jag är rätt sliten på jobbet och skulle verkligen uppskatta en längre pappaledighet (kan då komma tillbaka till nya arbetsuppgifter och med ny inspiration).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket och varför
  • Haglez

    Inga andra skäl till eller argument om hur mycket pappaledighet man tar?
    Säker på att många av er har tankar att dela!
    Kom igen! Tungan ute 

  • PerG

    Med första barnet började vi med att prata om vad vi båda ville: Båda ville vara hemma och vi ville dela lika på föräldraledigheten.. Sedan började vi räkna på det och räknade baklänges om det gick att genomföra (jag tjänar betydligt mer än min fru) och om vi kunde vara hemma lika länge som vi tänkt. Sen anpassade vi oss och våra utgifter utifrån detta så att vi skulle ha råd med det.

    Så var vi hemma i c:a ett år var med första barnet. Med andra barnet (nu 10 månader) kommer det bli ungefär samma uppdelning i tid, men fördelat på ett annat sätt (min fru föräldraledig 100% och jag 20% samtidigt och sedan (nu) båda 50% under en period och sen blir det jag 100% och min fru 20% samtidigt)...

    Anledningen till pappaledighetslängden är helt enkelt för att jag vill vara hemma med mina barn!

    Angående era inkomster och avtal m.m så kan det vara värt att tänka på att jämställdhetsbonusen kan göra att det blir förmånligare att dela lika än att inte göra det trots olika inkomster!

  • Grandios

    jag jobbade skift när barnen var små så vi delade rätt jämnt på föräldraledigheten. gick bra att få ihop det i och med att jag tog ledigt dagarna innan och efter en långledighet.

  • Haglez

    Tack Per G. Jag får läsa på mer om regler. Jämstäldhetsbonus låter intressant!
    Glad

  • abraxe

    Jag ville att vi skulle ta ut 50% var men då min sambo blev arbetslös under föräldrarledigheten så tog det lite tid för henne att få ett nytt jobb.
    En intressant sak som en arbetskolega  till mig gjorde när hon var föräldrarledig (deta var dock för 20-30 år sedan). Hennes man känade mycket mer pengar än henne så han tog ut 1/4 dag fredag och sedan lör och sön (han arbetade mån-fre i vanliga fal). På så vis så  fick dom ut mer pengar än vad hon skulle fått på att ta ut 5 dagar per vecka! Om det fortfarande funkar att göra på det sättet vet jag inte men det var lite smart tyckte jag.

Svar på tråden Hur mycket och varför