• pinky

Kan man själv känna om barnet är fixerat??

En konstig fråga kanske men som jag gärna vill ha svar på.
    Kan man känna det sj? Och om barnet är fixerat, vad menas igentligen med det? Är det endast huvudet som "sitter fast" och kan övriga kroppen ge ifrån sitt sparkar och puffar?

tacksam för svar Solig

• Svar på tråden Kan man själv känna om barnet är fixerat??
  • Teskedsmamman

Nej, huvudet sitter inte fast, barnet kan fortfarande gå ur ställningen och t ex rotera. Det innebär att huvudet har trängt ner i bäckenet så pass djupt att BM inte kan rucka på huvudet utan det ligger still.

Man kan känna det genom att det ilar när barnen trycker ner sig, eller att t ex foglossning blir lite bättre för att huvudet hjälper till och stadga upp...

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • pinky

Okej, jag har haft grym foglossning från v12, och då endast i bäckenet/rumpan. Men nu är jag i v.30 och har fått  enorm smärta i blygnenet. Ungefär som mensvärk fast värre. Man vill bara "kapa bort" hela underkroppen när det är som värst.
    Det tillsammans med mkt sammandragningar senaste veckan gör att jag funderar på det här med bebisens fixering. Kan den hålla på att fixeras såhär tidigt?

• Jempajenny

Ja, man kan känna själv. Min BM visade mig förra graviditeten hur jag skulle göra och det är likadant som BM känner efter, men man gör det på sig själv. Däremot är det svårt att beskriva hur det ska kännas i ord...

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Jempajenny
    pinky skrev 2010-11-02 20:47:06 följande:
    känns det utanpå magen eller?

Ja, det gör det.

Man ligger på rygg med böjda ben, gärna mot ett lite hårdare underlag. Sedan placerar du händerna nere i "ljumskarna" mot underlivet till, snett ovanför blygdbenet med ca 10-15 cm mellanrum *lite svårt att förklara* Ta ett djupt andetag, andas ut och när luften är slut trycker du ner fingrarna och gungar lite i sidleds. Då känner du bebisens huvud och känner även om du kan rubba det, dvs. ruckbart eller om det är fixerat. Det är samma sätt som BM gör när hon känner, men det går att göra själv.

Dock är det nog svårt att veta hur det ska kännas om ens BM aldrig gjort det på en innan.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Åja81

Jag och min bm pratade lite om sist att känna efter själv hur bebis ligger osv, hon visade mej hur jag kunde veta hur bebisen ligger därinne, men hon sa att man ska inte hålla på och trycka runt och känna efter själv, det kan vara skadligt tom...och då menade hon då att klämma och känna hur kroppen ligger och jag gissar på att det inte är jättebra att känna efter hur huvudet ligger heller, det visade hon mej också men menade att jag inte skulle undersöka mej själv iallafall..när hon gjort den vanliga klämundersökningen på mej, lyssnade hon på hjärtat, sen visade hon mej, med mina händer och efter det ville hon lyssna på hjärtat en gång till, bara för att försäkra sej om att allt fortfarande var bra...skulle nog tycka att det bästa är att fråga din bm att undersöka dej, dom vet ju lite mer vad dom gör än man själv..

• Teskedsmamman
    Åja81 skrev 2010-11-02 21:25:14 följande:
    Jag och min bm pratade lite om sist att känna efter själv hur bebis ligger osv, hon visade mej hur jag kunde veta hur bebisen ligger därinne, men hon sa att man ska inte hålla på och trycka runt och känna efter själv, det kan vara skadligt tom...och då menade hon då att klämma och känna hur kroppen ligger och jag gissar på att det inte är jättebra att känna efter hur huvudet ligger heller, det visade hon mej också men menade att jag inte skulle undersöka mej själv iallafall..när hon gjort den vanliga klämundersökningen på mej, lyssnade hon på hjärtat, sen visade hon mej, med mina händer och efter det ville hon lyssna på hjärtat en gång till, bara för att försäkra sej om att allt fortfarande var bra...skulle nog tycka att det bästa är att fråga din bm att undersöka dej, dom vet ju lite mer vad dom gör än man själv..
    Min BM visade mig hur jag skulle känna efter var huvudet var Om du känner någon gång tror jag inte är skadligt och man behöver ju inte brottas med dem heller...

Jag fick flytta min sista bebisflera gånger för han låg otrevligt och det gjorde ont, så jag knuffade honom de centimetrarna det behövdes och det gick bra...
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
Svar på tråden Kan man själv känna om barnet är fixerat??