• Anonym (Citodon)

Är det risk att bli beroende på citodon om ..

man tar en tablett varannan dag?

Vad får man för abstinens besvär?

• Svar på tråden Är det risk att bli beroende på citodon om ..
  • Anonym (Citodonmannen)

Spontant skulle jag svara nej. Jag äter starkare tabletter än så, varje dag, och kan utan problem bryta behandlingen utan några värre komplikationer än huvudvärk på kvällen några dagar, som dock går utmärkt att lindra med receptfria preparat. Så går man ren en stund, kan man börja om kulan igen. ( Problemet är ju att kroppen vänjer sig ju till med smärtpreparat. Men har man kronisk värk har man )

Men visst, allting ÄR ju möjligt. Beror säkert på många andra omständigheter också. Men vanligaste abstinensbesvären är väll just huvudvärk, skakingar, svettnignar, domningar, darrningar, hjärklappning. En del kan få ångest, illamående, yrsel.

Bästa brukar annars vara att trappa ned, om man ska sluta med tabletten helt, genom att först halvera den ett par veckor, ta en kvarts ett par veckor, och sen sluta helt. Då bör man slippa utsättningsbesvär helt. Dock svårt att tro att det ska vara nödvändigt när det gäller Citodon. Så stark är den faktiskt inte.

• Anonym (Citodon)

Där ser man.

Jag har fibromyalgi samt ME......vissa dagar är det sämre än andra dagar....då tar jag citodon för att komma ifrån topparna av värk....

Då vet jag hur det skulle yttra sig ...de märkvärdigaste är ändå att jag har lite av de symptomen du beskriver i vanliga fall utan att det är abstinens...det som faller ur ramen är då svtettningar, domningar och darrningar.

Annars mår jag väl bra....van vänjer sig vid värken ...... Flört

• Anonym (opa)

Inte om du tar det när du faktiskt ha ont.

• Anonym (Been there)

Citodon är samma som panocod, och panocod undviker de att skriva ut till dem som inte har fyll 18 pga risken för beroende. Citodon innehåller kodein som på något vis är likt/besläktat med morfin. Jag har ätit dem pga ledvärk och blivit beroende. Det är inga bra tabletter om man har lätt att bli beroende/har fel gener.

• Stuck In Time

Jag vet inte men, jag har fått några tabletter utskrivna av vissa skäl och då skulle jag ta några (minns inte hur många) varje dag för smärta. Det skulle jag göra i kanske 3-4 dagar, om jag behövde. Efter att dom dagarna tagit slut kom jag på mig själv med att "vilja ta" fler fast jag inte hade ont längre. Det skrämde mig!

Måste tillägga också att då visste jag inte och hade inte hört att dom kan vara beroendeframkallande, det fick jag höra efteråt. Men om det stämmer eller inte har jag aldrig försökt ta reda på.

• Anonym (Citodonmannen)
    Anonym (Citodon) skrev 2010-11-02 22:00:43 följande:
    Där ser man.

Jag har fibromyalgi samt ME......vissa dagar är det sämre än andra dagar....då tar jag citodon för att komma ifrån topparna av värk....

Då vet jag hur det skulle yttra sig ...de märkvärdigaste är ändå att jag har lite av de symptomen du beskriver i vanliga fall utan att det är abstinens...det som faller ur ramen är då svtettningar, domningar och darrningar.

Annars mår jag väl bra....van vänjer sig vid värken ...... Flört
    Tyvärr, ja.. man gör ju det. Men kroppen mår ( som du säkert redan vet ) inte bra av kronisk värk heller. ( framförallt risken för kroniskt högt blodtryck, som i sin tur belastar hjärtat, som i sin tur ökar risken för stroke osv ) så av två onda ting, tycker jag personligen att du ska fortsätta med dina citodon, om det ändå är så lite som du äter. Din kropp BEHÖVER den avlastnignen, för att du inte ska orsaka dig andra medicinska problem istället. Det är inte snällare tabletter man får ta mot dom, om man nu måste börja med den medicineringen istället. Då är det bättre att försöka stävja från första början. Men jag skulle nästan rekomendera att du ber din husläkare om att få göra en ordentlig smärtutredning hos en smärtklinik, så mankan utreda hela din värkhistoria, och titta igenom din medicinering. Möjliget man kan hitta något som fungerar jämnare för dig. Å andra sidan är det svårt när man inte vet hur man "mår" dag från dag, eller tom timme från timme... Lider med dig, vet hur svårt det är =(
    Anonym (Been there) skrev 2010-11-02 22:11:29 följande:
    Citodon är samma som panocod, och panocod undviker de att skriva ut till dem som inte har fyll 18 pga risken för beroende. Citodon innehåller kodein som på något vis är likt/besläktat med morfin. Jag har ätit dem pga ledvärk och blivit beroende. Det är inga bra tabletter om man har lätt att bli beroende/har fel gener.
    Jag utgör då andra kategorin av skalan. Äter morfin baserat preparat, dock i låg doc, vaje dag, har även ren morfin hemma. Har så haft och ätit i snart 5 år. Är fortfarande inte beroende i den aspekten, att jag MÅSTE ta tabletter. Men så pillrar jag heller inte varje dag, utan jag måste hålla uppe under perioder, för att låta smärtcentrum i hjärnanvila. Annars fungerar inte tabletterna till slut, och man är inne i beroende cirkusen, med ännu fler tabletter, starkare docer osv. Därför är det egnetligen förvånande att patient utbildningen när doktorn skriver ut såna här preparat är så bristfällig. Det är ju precis det här som BLIR problemet, om man inte är försiktig redan från första början. Och har man en gång fastnat, är det mycket enklare att trilla dit igen, givetvis.
  • Anonym (Citodonmannen)
    Stuck In Time skrev 2010-11-02 22:17:33 följande:
    Jag vet inte men, jag har fått några tabletter utskrivna av vissa skäl och då skulle jag ta några (minns inte hur många) varje dag för smärta. Det skulle jag göra i kanske 3-4 dagar, om jag behövde. Efter att dom dagarna tagit slut kom jag på mig själv med att "vilja ta" fler fast jag inte hade ont längre. Det skrämde mig!

Måste tillägga också att då visste jag inte och hade inte hört att dom kan vara beroendeframkallande, det fick jag höra efteråt. Men om det stämmer eller inte har jag aldrig försökt ta reda på.
    Man kan konstatera att det är otrolig skillnad på hur hjärnans "belöningscentrum" fungerar olika på oss alla. Du måste vara av "känsligare" sorten, och då ska du nog inte äta mer än ABSOLUT nödvändigt framöver.
  • höbåtsolle

Problemet med citodon är att det innehåller paracetamol, så tar du många tabletter över lång tid tar levern stryk.

Svar på tråden Är det risk att bli beroende på citodon om ..