• Chokladmaräng

DOP smakråd sökes :)

Inget världsproblem, men ändå något som håller mig vaken om nätterna....

Vi ska ha dop för vår dotter, och jag har kört fast på nåt så trivialt som färgtema & tema.
    Det är jättegulligt med rosa och jag älskar hello kitty men jag gillar inte riktigt det här med stereotyper och att följa med strömmen.... 'Alla andra har ju rosa'.

Så jag funderar på alternativa färger och teman.
    Rött kanske, eller lila. Turkost är jättefint!
    Jag funderar på att ha älvor och/eller fjärilar eller kanske änglar som tema. Eller helt enkelt bara hennes 'tassavtryck'.

Dopet blir i januari, så ge mig gär na tips på typiska blommor (att ha som bordsdekorationer) för årstiden som matchar färgen ni föreslår :)
    Inbjudningskorten ska gå i samma tema och färg.. Tänkte göra dem själv.

Jag behöver Smakråd alltså, kom gärna med bilder och berätta om hur era barns dop var.
  • Svar på tråden DOP smakråd sökes :)
  • Myshörnan

Oj så ambitiöst!
    Jag gillar rosa till tjejer å blått till killar ( förmodligen mest för att reta upp alla som vägrar sätta stämpel på sina barn och kalla dem just pojke eller flicka..)
    jag hade mörk djup blå färg till mina söner. Döpta i september där månadsstenen är safir. Kanske gammeldags rosa lite sådär lilaaktig.. Förmodligen har vi lite snö och då är ju silver och vitt jättefint.
    Tips är ju att googla bröllopsdukningar och dop så får du många tips där.

• Chokladmaräng

Ja, jag har en tendens att bli lite överambitiös ibland.
    Men jag ser det som att jag alltid gör mitt bästa, tycker det är roligt med kalasande så det känns ju inte tungt att pyssla med sånt :)

Klart att min flicka är just en flicka och inget annat =) Men jag är själv en 'pojkflicka' så tycker att just rosa är uttjatat på dop.
    Jag har googlat mycket på dop, men ska pröva bröllopsdukningar också tack för tipset! :)
    Gammeldagsrosa är ju en mysig färg!
    Funderar på att ha alla pastellfärger, pastellgrön, -blå och speciellt då lila och rosa.
    Är det sån ångest att bestämma sig för EN färg får jag väl ha flera :)
    Killen tyckte också det var en bra idé.

• Moggy

Kunde det inte bli väldigt snyggt med ljusgult? Gärna ihop med en fin grön nyans. 
    Jag är personligen väldigt förtjust i vita blommor, så jag tycker att det vore vackert i kombination. Om man goolar så verkar det som om det finns ganska gott om januariblommor, mer än vad jag skulle ha trott.

www.odla.nu/artiklar/vita_vinterblommor.shtml

Det måste ju inte vara ljusa färger, men det är så mycket klatschigt i december runt jul, och man vill ju inte ha något som ser juligt ut i januari. Därför tänker jag heller inte rött. 

• Chokladmaräng

Ja det skulle vara jättefint!
    Vet du några vackra blommor i ljusgult /limegrönt?

Det har du rätt i, man hinner bli less rött och alla murriga färger under julen.

• Ann Lee
    Chokladmaräng skrev 2010-11-12 01:59:54 följande:
    Ja det skulle vara jättefint!
    Vet du några vackra blommor i ljusgult /limegrönt?

Det har du rätt i, man hinner bli less rött och alla murriga färger under julen.
    Gerbera finns i limegrönt!
  • Moggy

Jag är så dålig på blommor märker jag. Det finns någon slags limegröna rosor, som jag varken hade sett eller hört talas om tidigare. 
    Kul att du gillade färgförslaget. När jag letade blommor så menade många på olika sidor att limegrönt och rosa ju är så fint ihop. Först höll jag med, men jag kan inte komma över att det blir lite marispanvarning på det hela. Så jag håller på ljusgult.
    Några blomtyper som jag såg nämnas var limegrön santini, limegröna gladiolusar, lime nejlikor.

Lite mer här:
    www.odla.nu/artiklar/lime_och_citron.shtml 

Svar på tråden DOP smakråd sökes :)