• Anonym (vilsen)

Samtalshjälp i Göteborg

Hej!
    Jag och maken väntar sedan länge på barn. Nu har vi kommit så långt att handlingarna ligger i våra drömmars land och ett barnbesked kan komma när som helst. Idag eller... om 100 år. Att vänta är svårt. Ibland mindre svårt och ibland mer svårt. Just nu känns det extra tufft och det känns som om jag fastnat i ett läge där varannan tanke jag tänker är "jag orkar inte vänta längre". Behöver hjälp att ta mig ur detta för att orka fortsätta... vänta. 
    Har någon några tips på vart jag kan vända mig för att få stöttning? Har ni provat någon terapiform/behandling som fungerat i en liknande situation. Hittills har långa samtal med maken räckt för mig, men nu är vi båda rätt slitna och behöver hjälp i frågan.
    /Vilsen 

• Svar på tråden Samtalshjälp i Göteborg
  • VNmamma
    Anonym (vilsen) skrev 2010-11-03 08:55:08 följande:
    Hej!
    Jag och maken väntar sedan länge på barn. Nu har vi kommit så långt att handlingarna ligger i våra drömmars land och ett barnbesked kan komma när som helst. Idag eller... om 100 år. Att vänta är svårt. Ibland mindre svårt och ibland mer svårt. Just nu känns det extra tufft och det känns som om jag fastnat i ett läge där varannan tanke jag tänker är "jag orkar inte vänta längre". Behöver hjälp att ta mig ur detta för att orka fortsätta... vänta. 
    Har någon några tips på vart jag kan vända mig för att få stöttning? Har ni provat någon terapiform/behandling som fungerat i en liknande situation. Hittills har långa samtal med maken räckt för mig, men nu är vi båda rätt slitna och behöver hjälp i frågan.
    /Vilsen 
    Stackars er!

I Göteborg finns både kommunal familjerådgivning till, tror jag, mycket låg tariff. Även kyrkan har avgiftsfri eller "billig" avgift. 
    Jag tror inte att man behöver ha problem i relationen utan det räcker att ha problem som påverkar relationen - och resten av livet.

Stor styrkekram!!

www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c4/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwP_sGAnAyNzX2c_wyBDY3cDE_2CbEdFADF6-sg!/

maps.google.com/maps/place&rls=en&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&q=familjerådgivning+i+göteborg&fb=1&hq=familjerådgivning&hnear=Göteborg,+Sverige&cid=11850629094937757698 
  • Anonym (vilsen)

Tack för tipsen och kramen. Men jag tänker att jag vill separera mitt behov av att prata eller hitta verktyg för att hantera längtan med just kommunen som ju också utreder en som adoptivförälder... Det känns bäst för mig. Jag är alltså i behov av privata alternativ. Kyrkan känns inte rätt, tänkte snarare kbt eller så.

• Anonym

Du kanske kan kolla om du får bli "övningsobjekt" för en psykologistudent? Något som poppade upp i huvudet nu bara, i o m att man kan gå många gånger och billigt. Har inte provat själv men jag vet att det är möjligt.

Pepp pepp pepp! Du är ju proffs på att vänta nu! Inget man vill bli men nu är du det och du kommer klara det här alldeles utmärkt! Tänk att det är som en graviditet och nu är du på sluttampen då man (enligt vad jag har hört) bara vill att ungen ska komma ut. Du har kämpat så länge och nu är ni inne på slutspurten men du måste vara stark ett tag till. Sedan kommer du äntligen få veta vem det är ni har väntat på i alla år!

Sätt dig ner och planera in saker som du ska göra under vintern och våren. T ex böcker som du alltid har velat läsa. Kvällskurser du vill gå. Planera in några riktigt bra händelser, t ex spa-weekend med väninna eller weekendresa med maken. All väntan handlar om att ta en dag i taget men det kan hjälpa att klumpa ihop dagarna i större sjok som man gör när man har deadlines att beta av eller roliga händelser att se fram emot.

Lycka till och hoppas du kan må bättre snart och njuta av den här sista tiden innan livet går in i en ny fas! Glöm inte bort att vara ute i dagsljus mitt på dagen för mörkret öppnar upp oss för ångest!

• VNmamma
    Anonym (vilsen) skrev 2010-11-03 19:14:58 följande:
    Tack för tipsen och kramen. Men jag tänker att jag vill separera mitt behov av att prata eller hitta verktyg för att hantera längtan med just kommunen som ju också utreder en som adoptivförälder... Det känns bäst för mig. Jag är alltså i behov av privata alternativ. Kyrkan känns inte rätt, tänkte snarare kbt eller så.
    Staffan Danielsson heter en psykolog och gestaltterapeut som ägnat sig åt bl a barnlöshet. Jag tror att han finns i Stockholm men om du kontaktar honom kan han kanske tipsa om en bra kollega i Göteborg.

www.villhabarn.com/content/135-Fraga-om-psykolgi

Kanske psykologen på Reproduktionsmedicin på SU tar privata patienter? Kolla - hennes namn finns längst ner här:

www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Gynekologi-och-Reproduktionsmedicin/Reproduktionsmedicin/Psykologverksamheten/

bra stöd av kbt kan man kanske få hjälp med på nätet:

www.livanda.se/

Hoppas du hittar någon bra person att samtala med!
  • Anonym

KBT funkar jättebra för att få hjälp med att tänka 'rätt'. Känner inte till någon i göteborg men skulle googla lite på det. Sedan är det ju också så att det måste funka rent personkemiskt. Har varit hos två kbt terapeuter, den första gav inte så mycket men däremot var det fantastiskt att bli coachad av den andra. Lycka till med allt!

• Anonym (KBT Gbg)

Kan varmt rekommendera O'Toole KBT där jag själv gick för flera år sedan. Gick hos Karin som jobbar där och tack vare samtalen med henne och de strategier jag fick orkade jag prioritera vissa beslut i livet och komma till insikt om hur jag själv kunde påverka mitt mående. Då förstod jag inte att barnlöshet var en orsak till att jag mådde som jag gjorde, men det har jag förstått i efterhand. Nu flera år senare är jag lycklig adoptivmamma och jag kan lugnt säga att de pengarna jag la på en höst och vinters KBT-samtal har varit mitt livs näst bästa investering. Den bästa är ju såklart adoptionen...

Hoppas du/ni hittar någon att prata med. Kanske kan det vara bra att gå och träffa någon tillsammans för man reagerar ju så olika och kan behöva råd om hur man kan stötta varandra i olika faser.

Håller tummarna för barnbesked snart!

Svar på tråden Samtalshjälp i Göteborg