• apanxxx

Hur många gånger per dag sover er 6 månaders middag?

Hej!

Hur många timmar per dag sover era 6 månaders bebisar middag?

Och hur många timmar sover dom totalt per dygn?

Min kille sover oftas 3 gånger per dag, totalt ca 14 timmar per dygn...

Vore kul att höra hur andra har det!

• Svar på tråden Hur många gånger per dag sover er 6 månaders middag?
  • Feb2012

Får jag fråga vid vilka tider ungefär? Lite nyfiken för här funkar det inge vidare och har fått tipset om att försöka ha samma tider varje dag.... men vet inte vilka som blir bäst  

• Marleen

hmmm ja du de har jag aldrig tänk på hur många timmar de e men brukar somna kl 19 på kvällen, vakna o äta nån gång under natten, sen vakna kl 6-8 på morronen ca 3 timmar senare sover han nån timme, sen blir de nån timme till på middan o nån timme till på em sen sover han igen kl 19 på kvällen... rörigt de blev hehe

• the W family

har oxå försökt styra in lite med sovtider, då dom tydligen är "mogna" att bara sova i två pass om dan.
    Fungerar inte alls här.
    När han varit vaken i 2timmar är han dödstrött o det är omöjligt att underhålla honom på nåt sätt, lägger jag honom då slockar han på 10sekunder o sover allt från 40min till 2timmar.
    Lyckas jag mot förmodan hålla honom vaken blir han istället övertrött o kan inte somna alls o hela eftermiddan o kvällen blir ett virrvarr av gnällighet o en övertrött liten bebis.

Oftast brukar det bli tre vilor / dag, ca 3-4timmar sammanlagt..

Min son får sova när han är trött, sen om det blir 2 eller 3 eller till o med 4 vilor så får det bli det, tror dom reglerar det där själva när dom inte behöver sova mer dagtid..

Han lägger sig runt 19-20 för natten o sover fram till 6-7 utan mat...

• apanxxx
    Feb2012 skrev 2010-11-03 09:48:27 följande:

Får jag fråga vid vilka tider ungefär? Lite nyfiken för här funkar det inge vidare och har fått tipset om att försöka ha samma tider varje dag.... men vet inte vilka som blir bäst  

Det brukar bli lite olika, men han sover en kortare stund på fm, sen två lite längre pass på em. Runt 16:30 brukar jag lägga honom, då sover han oftast till 18. Sover han inte en längre stund sent på em orkar han inte vara vaken tills han ska lägga sig runt 21. Sen sover han till 7 utan mat och somnar oftast om en timme eller så.
  • apanxxx
    the W family skrev 2010-11-03 10:03:02 följande:
    har oxå försökt styra in lite med sovtider, då dom tydligen är "mogna" att bara sova i två pass om dan.
    Fungerar inte alls här.
    När han varit vaken i 2timmar är han dödstrött o det är omöjligt att underhålla honom på nåt sätt, lägger jag honom då slockar han på 10sekunder o sover allt från 40min till 2timmar.
    Lyckas jag mot förmodan hålla honom vaken blir han istället övertrött o kan inte somna alls o hela eftermiddan o kvällen blir ett virrvarr av gnällighet o en övertrött liten bebis.

Oftast brukar det bli tre vilor / dag, ca 3-4timmar sammanlagt..

Min son får sova när han är trött, sen om det blir 2 eller 3 eller till o med 4 vilor så får det bli det, tror dom reglerar det där själva när dom inte behöver sova mer dagtid..

Han lägger sig runt 19-20 för natten o sover fram till 6-7 utan mat...
    Ja, jag läste också någonstans att dom bara "ska" sova två pass per dag, men då blir det ju jättemånga timmar som dom måste vara vakna i sträck och det funkar inte här heller... 
  • the W family
    apanxxx skrev 2010-11-03 10:23:11 följande:
    Ja, jag läste också någonstans att dom bara "ska" sova två pass per dag, men då blir det ju jättemånga timmar som dom måste vara vakna i sträck och det funkar inte här heller"
    precis.. lilleman orkar inte vara vaken dom timmarna, så jag låter honom sova när han är trött helt enkelt...
    varför ska man krångla till det, så resonerar jag!
  • apanxxx
    the W family skrev 2010-11-03 12:48:41 följande:
    precis.. lilleman orkar inte vara vaken dom timmarna, så jag låter honom sova när han är trött helt enkelt...
    varför ska man krångla till det, så resonerar jag!
    Precis!
    Dessutom är det roligare med en glad bebis Glad 
  • Idis1

Vår son är inte direkt världsmästare i att sova, men så här ser det ut.

Han sover tre pass à 30 min på dagen. Vid 9, 12 och 15. Är vi ute och går med vagnen kan han sova längre, men är vi hemma vaknar han alltid efter 30 minuter och är pigg.

Natt sover han mellan 19-06 med rätt många vak emellan, så totalt sett får han för lite sömn just nu, något jag hoppas kommer att bli bättre. Dock märks det inte på honom att han sover så lite, utan han är pigg och glad när han är vaken ändå. BVC säger att "aktiva bebisar också sover sämre". Vi funderar lite på om vi ska försöka styra upp sömnen på något sätt, eller bara låta honom utvecklas i egen takt.

Ni som har 6-månaders som sover hela natten, har ni gjort något för att få det så, eller har ni helt enkelt bra sovare?

• apanxxx
    Idis1 skrev 2010-11-03 14:58:30 följande:

Han sover tre pass à 30 min på dagen. Vid 9, 12 och 15. Är vi ute och går med vagnen kan han sova längre, men är vi hemma vaknar han alltid efter 30 minuter och är pigg.

Natt sover han mellan 19-06 med rätt många vak emellan, så totalt sett får han för lite sömn just nu, något jag hoppas kommer att bli bättre. Dock märks det inte på honom att han sover så lite, utan han är pigg och glad när han är vaken ändå. BVC säger att "aktiva bebisar också sover sämre". Vi funderar lite på om vi ska försöka styra upp sömnen på något sätt, eller bara låta honom utvecklas i egen takt.

Ni som har 6-månaders som sover hela natten, har ni gjort något för att få det så, eller har ni helt enkelt bra sovare?
    Vi har inte gjort något särskillt för att få honom sova hela nätterna... Han har liksom flyttat fram nattmålet nån timme då och då, först åt han vid tre, sen fyra och sen fem... Och nu vaknar han runt 7 för att äta...
  • the W family
    apanxxx skrev 2010-11-04 20:38:14 följande:
    Vi har inte gjort något särskillt för att få honom sova hela nätterna... Han har liksom flyttat fram nattmålet nån timme då och då, först åt han vid tre, sen fyra och sen fem... Och nu vaknar han runt 7 för att äta...
    Precis så har /hade vi det oxå..
    Idis1 skrev 2010-11-03 14:58:30 följande:

Våran son sov oxå bara i 30 minuters perioder innan, ca 3ggr / dag, var då däremot väldigt grinig o kinkig.
    Då styrde jag upp lite i den mån det gick.. från att han vaknade fick han vara vaken i 2timmar, nästan exakt på minuten efter dessa två timmar la jag honom, vaknade han efter 30 min körde jag likadant igen.. detta gjorde efter ca 4dagar att han sov längre åt gången...

Nu är han helt färdig efter 2 timmar, så det har nog blivit som en liten "vana" för honom... Glad o han sover oftast 1½ timma åt gången nu
  • Fjärilslarven

Häftigt med bebisar som sover hela natten! Blir lite lätt avundsjuk när jag läser sånt...

Har en liten kille som är 6 månader om ca 10 dagar. Han sover ff 3 gånger per dag och på ganska fasta tider, max med någon halvtimmes förskjutning ibland. Han har tidigare varit en riktig uppvaknare på nätterna, och är det ff om man jämför med många andra bebisar, men mha fasta rutiner för mat och sömn så börjar det sakta men säkert att bli bättre.

Så här ser hans dagslurar ut:
    09:00-10:30
    12:30-13:30
    15:30-16:00
    Han somnar för natten ca 19 och sover till 06:30. Han äter inte längre på natten utan jag slutade nattamma för ett par dagar sen.

• magicadespell
    the W family: Det är nog precis det jag måste göra! Min son är 6 månader nästa vecka och är grinig och gnuggar sig konstant i ögonen. Jag försöker titta efter tecken när han är sömnig och lägga honom då, men det går ju inte eftersom han ser konstant trött ut!  Det blir bara skrik när jag försöker söva...

Jag hade ett par bra dagar förra veckan där jag lade honom på minuten efter två timmar och det funkade bra. Sen vägrade han bara sova en morgon och nu är vi tillbaks i övertrötta-onda-spiralen.

Lägger du alltid samma tid på dagen eller utgår du från när bebisen vaknar (även på morgonen)?
    Hur gör du med mattiderna med det senare? Det har en tendens att krocka här då...eller har jag helt sonika mattider som inte passar bebis då?

BVC hävdar att det bästa är att sova på specifika tider varje dag...men vad gör man om bebis vaknar en halvtimma tidigare?
  • drpepper

Min 6 månaders sover 1 -2 ggr per dag, hon får vila max 1 h åt gången sedan väcker jag henne. Det varierar vid vilken tid beroende på hur trött hon är, dvs hur aktiv hon varit. Hon lägger sig för natten kl 20-21 och sover till 08-09 i ett svep.

• Midsommarbarn

Vår 6 månader tjej sover 2 ggr / dygn och även här är det max 1 timme som gäller iallafall på förmiddagen, eftermiddagen kan bli 1,5 ibland.

Hon sover 9.45 till 10.45 och 14.30-15.30 lägger sig för natten ca kl 19 och sover till 06.30 utan mat.

Märkte snabbt att nattsömnen blev bättre när vi styrde upp dagsömnen men hon har själv skjutit på tiderna så att det blev 2 tillfällen istället för 3. Hon började gnälla vid 08.30 för några dagar sen och jag misstolkade detta för att hon var trött, visst hon somnade men sen var det gnäll och stånk och stön. Testade att ge henne lite frukt  istället när hon började kinka vid 08.30 och vips blev hon pigg och glad igen och orkade busa till 09.45. Har tydligen fått en liten blodsockertjej (precis som mamma....)

• hemljuvahem

2gg om dagen
    vid 12-snåret ungefär 20-40min
    vid 17-snåret 40min-2h

Natten 21 - mat vid 5,6 sover till 8el9

MEN detta ändras konstant :)

• thebigmamma

Min lilla vaknar nu vid 7-8.. Sover vid elva en halvtimme.. En halvtimme kanske lite mer vid 13-14. En halvtimme vid 17-18. Somnar för natten 19,30 och sover i ett svep till nästa morgon. Dagstupplurarna kan variera när och hur länge med frukost och nattningen är alltid samma

Svar på tråden Hur många gånger per dag sover er 6 månaders middag?