• Anonym

Spricka!

Hej!

Jag väntar nu mitt andra barn och börjar fundera en hel del på förlossningen som ska till. Med mitt första barn sprack jag en del. Både invärtes och utvärtes. Dock inte ända ner till ändtarmsöppningen. Det läkte fint och jag hade inga besvär efteråt. Ja, förutom att det gjorde ont att gå på toaletten och att jag var svullen ett tag efter, men så har väl alla?

Nu till min fråga och till min rädsla: Eftersom jag sprack första gången, kommer jag med säkerhet då även spricka vid min andra förlossning? Sonen var ganska liten, vägde ca 3,1 kg. Om andra barnet är större, betyder det att jag kommer att spricka än mer och därigenom få besvär med tarmen?

Min son kommer vara nästan fyra år vid förlossningen. Spelar tidsaspekten någon roll?

/Undrande, orolig mamma.

• Svar på tråden Spricka!
  • lena2012

Hej!
    Mest vanligt är att den födande kvinnan brister  i samband med sin första förlossning.
    Precis som du säger så kan det göra ont  och vara svullet  innan läkningen är  klar.
    Det som är viktigt när kvinnor delger varandra  att de spruckit eller brustit är att komma ihåg att det är olika för varje individ. I de allra flesta  fall så läker det fint .
    Till din fråga om rädsla att spricka även vid nästa förlossning.
    Tiden mellan dina förlossningar har ingen betydelse , dvs är inte sämre för dig.
    Oftast  blir bristningen mindre  för omföderskor .
    Be den barnmorska som  hjälper dig vid din förlossning att  hålla  sk perinealskydd. Då lotsar barnmorskan dig  och håller en hand mellan slidmynning och ändtarmsöppning i kombination med att tala om när du ska trycka på eller bara andas.Det skyddar mot  bristning. 
    Hoppas svaret gör dig mindre rädd .
    Hälsningar
    Lena

• Anonym

Tack för ditt svar!

Alltid skönt att få någon konkret åtgärd. Det ska jag skriva in i mina önskemål inför förlossningen och ta upp med min man. Kan ju inte lita på sin egen förmåga att kommunicera i den situationen...

Skönt också att höra att förstagångsföderskor i regel spricker mer. Kanske går det då bra denna gång.

TAck igen! Ha en fortsatt fin höst!

Svar på tråden Spricka!