• Thezz88

Massa frågor om kattungar.

Vi ska på lördag hämta hem våran första kattunge. Det är en Birma. Och hon är då 12,5vecka.

Mina frågor är många men främst:
    Hur mycket bör en kattunge äta? Blötfoder elelr torrfoder??
    Hur ofta byter man sand i lådan?? Vet att man måset skopa upp bajs ca två ggr per dag. Men själva sanden fyller man på eller byter man allt och hur ofta??

Det jag funderar mest  på är hur länge dem klarar sig själva?? Vi är inte dem som är borta en massa men vi jobbar ju. Jag jobbar lite olika tider vilket kommer att göra att hon inte alltid är hemma själv. Men första veckan ser ut såhär:
    Lördag då vi hämtar henne är vi hemma båda två.
    På söndag är vi båda hemma till 16 sen är min sambo själv hemma.
    Måndag är jag hemma hela dagen och min sambo efter 16.
    Tisdag jobbar vi båda från 7. jag kommer hem 15 min sambo 16.
    Onsdag jobbar vi båda från 7 till 16.
    Torsdag jobbar båda från 7 till 16.
    Fredag jobbar min sambo 7 till 14 jag 7 till 18.
    lördag söndag lediga båda två.
    Klarar hon sig?? eller måste jag be någon komma och kolla till henne/ göra henne sällskap??

Sen på söndagen fyller min sambo år. Då kommer det hem ganska många ca 15st. Det kommer blir ganska trångt i våran 2:a på 57kvm då. Är det jobbigt för katten?

• Svar på tråden Massa frågor om kattungar.
  • eec82

du märker då du måste byta ut hela sanden själv gjorde jag det varannan vecka. Å gjorde rent ordentligt. Sen bytte jag till något crystal clear el va de hette, superbra, bytte då mer sällan. Tog givetvis bort bajset.

Kankse lite många timmar borta men katten vänjer sig väl. Hade du haft två katter hade jag tyckt annorlunda.

Katten kommer säkert gömma sig då ni får så många gäster skulle jag tro. Så tvinga inte fram den för att visa. Första veckan hos er kommer den nog vara lite avaktande å undersöka saker mer i smyg. Men alla katter är ju olika.

Tror de står på paketen vad en katt brukar äta per dag, gjorde de iaf på de fodret vi hade til våran katt. Hade enbart torrfoder av märket hills. Hon var inte intresserad av något annat. Sen hade vi vattenskålar både i köket å på toa. =)

Lycka till med katten.

• Gävlebo

Hej!

En kattunge äter inte särskilt mycket, kanske en matsked blötfoder åt gången. Ge henne ca 2-3 matskedar spridda över dagen och se hur mycket hon äter. Detta kan vara väldigt olika från katt till katt, beroende på hur stora de tillslut kommer bli, men du kommer snart märka hur mycket hon vill äta :)

Ang sanden tycker jag personligen (har haft katter hela mitt liv) att det beror mycket på vilken sand du köper. Satsa på en av god kvalité; formeln högt pris = god kvalité brukar faktiskt stämma, enligt min erfarenhet. Du kan skopa upp avföringen ca två- tre gånger i veckan, oftare än så behövs inte. Ett tips är även att du får ta med dig lite gammal sand från hennes hem (ingen avföring, bara sand som inte är bytt alldeles nyss), som du strör ut i din låda över den nya sanden. På det sättet tycker hon att lådan luktar "som hemma" hon har lättare att vänja sig med den. Om du sedan köper sand av bra kvalité kan du byta allting någon gång i månaden.

Vad gäller sällskap så behöver kattungar en del umgänge för att inge känna sig ensamma den första tiden; de flesta har ju haft en massa syskon att leka med och nu är de plötsligt ensamma. Se till att vara med henne så mycket som möjligt, men det är heller inget problem för er att jobba. Katter är sina egna herrar, och behöver/vill inte ha en herre i människan som en ex en hund vill.
    Se dock till att hon får vänja sig med lägenheten i sin egen takt. Bär inte runt henne till olika rum, utan släpp ner henne i hallen och låt henne studera själv, annars kan hon bli nervös. Bli heller inte orolig om hon ligger under soffan/sängen hela första dagen, en del katter gör så bara för att kolla att läget är lugnt.

Vad gäller festen skulle jag nog avråda från det, alt. ha katten någon annanstans eller i ett stängt rum där ingen går in. Det är väldigt lätt att människor som dricker alkohol vill lyfta upp den nya katten, vilket hon kanske inte alls vill. I början vill de bara ha lugn och ro att utvecklas, precis som vilka barn som helst, och höga ljud/många okända människor kan stressa upp dem. Använd ert sunda förnuft så löser det sig säkert till det bästa :)

Slutligen, lycka till med er nya katt!

• Probably the best    in the

Du frågar uppfödaren vad katten är van att äta och fortsätter sen med samma foder. Foderbyte kan resultera i diareer mm.

Kattsand beror på märke. Fortsätt till att börja med med den sand hon är van så hon inte börjar kissa nån annanstans.

Jag skulle tagit vård av katt och varit hemma med den lilla kattungen hela veckan. Fy för att vara ensam så långa dagar redan 3e dagen. Det är ju du och din sambo hon ska anspassa sig till, ingen kattvakt.

OM katten är social kanske hon älskar kalas. Har hon varit så mkt ensam i en tom lägenhet nästan hela veckan kan det bli jobbigt, men det är nog individanpassat. Jag skulle inte ha gjort det dock....

• Fimpen72
    Vad katten ska äta: Ring och fråga uppfödaren om du får en lite mat annars köper du samma mat som den äter idag. Äter den blötmat så ge blötmat, äter den torrfoder så ge torrfoder (samma sort).
    När den sedan boat in sig efter ngn månad kan man byta foder om man vill men då måste man byta ut det långsamt under 1-2 veckors tid så magen inte får en chock.

Sanden: gärna samma typ som hos uppfödaren. RIng och fråga.
    Sedan kan du välja egen sort när du vet att kattungen går på lådan hos er.
    Det kan bli konstigt om både lådan ser annorlunda ut, står på annan plats plus fel sand i.
    Så kör med samma ett tag.
    Jag kan rekommender Tidy Cats (gul/blå). Verkligen superbra!
    Man ska göra rent 1-2ggr/dag inte 2-3ggr i veckan som ngn skrev. Dvs ta bort kiss/bajsklumpar.
    Det blir bakterietillväxt om du inte rensar varje dag.
    Att byta all sand i lådan gör vi kanske var 3-5månad. Då skrubbar vi lådan med såpa och hett vatten.

Glöm inte att försäkra kattungen på fredagen så det inte blir glapp mellan uppfödarens försäkring och er egna.

Ska ni ha kalas eller röjarfest? Ska ni ha ett lugnt kalas så skulle jag låta katten vara med men säga till gästerna att inte vara på katten utan låta den komma fram.
    Ska ni har röjarfest tycker jag ni ska skjuta upp den tills katten boat in sig.

Kattungen kommer säkert ropa efter mamma och ev syskon första dygnen, det brukar ge sig.
    Ang att den är ensam så är det ju alltid bra om den får lite sällskap en stund på dagen om ni har möjlighet att få en kompis att komma och titta till den.
    Men katter sover väldigt mkt och den kommer säkert sova på dagen och ha röjröj med er på natten ist.

Jag är uppfödare sedan många år och har släppt iväg många kattungar. Det går faktiskt bra för de allra flesta.
    Det viktigaste skulle jag tycka är att du omgående ringer/mejlar uppfödaren för att fråga om mat/sand så det blir bra från början.

Lycka till
  • Fimpen72

Glömde skriva att du får fylla på sanden varje vecka så nivån inte blir för låg. Om det är för lite sand så fungerar inte klumpningen.

• Thezz88

tack för alla svar.
    Vi ska självklart inte ha röj fest det skulle jag sldrig komma på tanken. Men det blir mina föräldrar och bror och sambons föräldrar och syskon med respektive. Vi blir bara kalas ingen fest.
    Jag har pratat med uppfödaren när vi varit och hälsat på om foder och sand så vad hon har idag vet jag. Men var mest oroligt för mängder och så. =)

Tänkt på en ny sak. Hur mycket sand ska det vara i lådan??
    Och sen har vi beställt ett klösträd åt henne som tydligen är försenat och inte kommer förrens om typ 2-3veckor. Självklart ska jag köpa en klöspinne så länge. Men funderar även på att köpa ett mindre träd så länge och sedan byta när det andra kommer kan man göra det eller blir dem vana med ett och ledsan när man byter??

• Havanna82

Katten blir inte ledsen när du byter klösträd, det kan jag lova :) Och dessutom är det bara bra att ha flera styckna utspridda i lägenheten.
    Angående mängden kattsand brukar jag säga att man ska ha mer än vad man tror. Jag har nästan 10 kg i en låda. På så sätt behöver jag nästan aldrig byta hela lådan, utan plockar en gång per dag ungefär.

• Havanna82

Just ja, nog tycker jag kattungar äter ganska mycket nog. Kattungar växer och behöver massor av bra mat och en matsked blötmat låter i minsta laget. Här står Orijen framme hela dagen, samt att blötmat serveras flera gånger om dagen. Mina kattungar äter alltid upp allting!

• Millan83

Hej! 

Grattis till nytillskottet! Det är verkligen underbart med djur!
    Bra att du frågat om foder och blötmat!

Våra killar vill inte alls ha blötmat, de får torrfoder två gånger per dag! En kastrat och en fertil, så det finns risk för övergödning om de inte får det ransonerat!

Bra att ni är hemma mycket de första dagarna! Det var vi med när vi fick vår första! Vi hade byggt ett klösträd åt honom och det blev jättepoppis!

Dock märkte vi efter ett tag att han var alldeles hes när vi kom hem!  En dag hörde vi ner i ytterporten hur det jamade från vår lägenhet! =( Snacka om att det gjorde ont i matte-hjärtat! Han ville helt enkelt inte alls vara ensam! Även om det bara var en timme! 

Vi beslutade snabbt att skaffa en kompis till honom! Nu är de hur såta vänner som helst och det skiljer bara ett halvår mellan dem!
    Kan ju vara nåt att fundera över om hon inte verkar gilla att vara ensam hemma! De har alltid sällskap! Visst ska de inte lämnas hur länge som helst ändå, men nödfall känns inte lika jobbigt när man vet att de har varandra!

En sand som jag tycker är underbar är Everclean! Finns olika varianter, men den "oparfymerade" (vem eg. att det ska stinka parfym när man går på toa? Tänk vilka känsliga näsor de har!) less track tycker vi är jättebra! Det luktar inget bajs alls! Om du nu funderar på att övergå med tiden!

Lycka till med pyret! 

Svar på tråden Massa frågor om kattungar.