• Anonym

Att gå över tiden

Hej!

Jag är i v 36 och börjar närma mig förlossningen av mitt första barn. Jag är inte speciellt orolig när det gäller själva förlossningen, utan känner mig rätt säker i att jag kan lägga det mesta i barnmorskornas händer. Det är dock en sak som oroar mig och det är att gå över tiden och bli igångsatt. Hur vanligt är detta bland förstföderskor?

Min rädsla bottnar i mardrömshistorier från andra som gått över tiden och som förlorat sina bebisar i magen eller vid själva förlossningen. Finns det några ökade risker för det när man gått över tiden och blir igångsatt? Min absolut värsta mardröm är att gå över tiden och förlora barnet i magen eller att tvingas till igångsättning och något går fel vid själva förlossningen.

Tacksam om du kan svara.
    //Orolig

• Svar på tråden Att gå över tiden
  • lena2012

Hej!
    Det vanligaste är att  de flesta kvinnor kommer igång i förlossning alldeles av sig själva!!
    När du är orolig eller rädd så  gäller det att balansera rädslan.Ofta blir det  negativa tankar om allt som kan hända . Men  tänk också på allt det bra som sker dagligen  i samband med förlossningar i Sverige . Det är lätt att de negativa händelser du hört talas  om för får stor plats i förhållande till det  som är bra och realistiskt .

Överburen räknas  från graviditetsvecka 42+ 0 och då talar man om igångsättning.Det är då bättre för fostret att komma ut än att ligga kvar inne i livmodern. 
    Man bedömmer alltid livmodertappens mogenhetsgrad , och är den mogen så är det mer gynnsamt.
    Dagligen sker flera  igångsättningar på alla förlossningsavdelningar runt om i landet . Det är inte ovanligt och ingår i den dagliga verksamheten.( ca 7% om jag har rätt uppdaterad siffra, med reservation)
    En igångsättning kan vara  allt från att man hjälper till så att vattnet går och kvinnan får egna sammandragningar  till att man ger upprepade gel i slidan så att livmodertappen mognar och förlossningsarbetet kommer igång.
    Det finns flera olika metoder . Fostret övervakas noga med CTG (hjärtfrekvens hos foster och sammandragningar hos mamman).
    Visst är det bättre att förlossningen startar av sig själv men  det betyder inte att igångsättning är så  dåligt som jag uppfattar att du tror.
    Riskerna är ffa att man inte kommer igång eller att förlossningen går framåt och att  det finns  behov av att avsluta förlossningen med kejsarsnitt eller  sugklocka .
    Hoppas du  kan få lite mer lugn och våga invänta din förlossningsstart utan att oron tar överhand .
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Att gå över tiden