• ThereseK

frågor om frosting, sugarpaste o fyllning..

Nu e det så att dotter fller 3.. Å jag ska baka en tårta, brukar baka o stå i men det här me frostingo sånt e nytt för mig, så det ska jag ge mig på nu =)

Jag ska göra en biltårta o en hello kitty tårta..

Det jag undrar är ju, när jag ska göra själva locket lr va man ska säga på tårtan, då använder jag frosting, eller hur? Men hur långt innan kan jag göra tårtan o den fortf. ser bra ut, det funkar redan dagen innan eller? Eller ská man använda sugarpaste då? Fast sugasrpaste e väl det man använder mer till dekoration å så?

Å fyllning, nån som kan nån gods smakkombination? Tänkte våga mig på det här me fluff också =) Har hiittat gelehallonfluff som borde va nå..Kan man ha t.ex vaniljkräm till det eller smakar det yeakh??

• Svar på tråden frågor om frosting, sugarpaste o fyllning..
  • Queequeg

Vad du ska täcka tårtan med beror på vilket utseende du är ute efter.

Sugarpaste är ett alternativ till marsipan, jag använder nästan uteslutande det till att täcka tårtor med, den är lätt och smidig att arbate med.

Det får även jättebra att täcka en tårta med frosting om man så vill, men utseendet blir lite mera "gräddtårteaktig" om du förstår vad jag menar.

Jag gör alltid klart tårtan dagen innan den ska ätas så det får stå till sig. Jag monterar ihop tårtan, botten, fyllning osv. när det är gjort fodrar jag utsidan med antigen grädde eller smörkräm, sedan lägger jag på den utkavlade sugarpasten som jag på insidan har penslat med neutral olja. Om man inte gör det så brukar sugarpasten (detta gäller även marsipan) börja svettas och bli fuktig och börja smälta. Det beror på att grädde "äter" sockret som finns i sugarpaste och i marsipan.

Om man däremot täcker tårtan några timmar innan den ska ätas är det inte så noga med att pensla insidan.

När det gäller fyllning så tycker jag att det blir lite för sött att ha ren vaniljkräm till geléhallonfuff. JAg har istället haft så kallad glasskräm ( det är 50/50 vaniljkräm och vispad grädde som man blandar ihop. Har ävenhaft lite hallonsylt eller mosade sockrade hallon till som jag brett ut på tårtbotten och haft geléhalloonfluffet på det.

En fyllning som har varit väldigt efterfrågad när jag har gjort tårtor (speciellt när barn fyllt år) är ahlgrensbilarfluff, till det har jag haft för det mesta glasskräm, men också päronmousse och jordgubbsmousse.

• ThereseK

hmm, jaa, o ahlgrensbilafluffkan ju funka bra eftersom maken jobbar där hihi, alltså på godisfabiken =)  den kan man ju ha i biltårtan, åså kan jag ha gelehllonfluff i hello kitty tårtan..

Hmm, okey, jaa, den där glasskrämen kanske jag skulle köra på. O tack för tipset om oljan, det hade inte jag en aning om!

Det får bli sugarpaste som jag gör antar jag.. eller så gör jg en av varje.. åå, har en skrikande bebis här.. lär kika mer sen.

Svar på tråden frågor om frosting, sugarpaste o fyllning..