• Kiwis mamma

Håltagning i glasblock (dusch)?

Är det någon som vet om det är möjligt att göra hål i ett glasblock/glasbetong?

Vi vill ha en duschvägg med glasblock men rören måste igenom (eller ledas över vilket blir >3 m längre och fult). Kan man göra ett hål för rör och sedan täta med silikon eller liknande? Blir blocken försvagade om man gör på detta sätt och kanske inte orkar bära konstruktionen?

Tacksam för snabbt svar om möjligt!

• Svar på tråden Håltagning i glasblock (dusch)?
  • Storm07

Jag tror att det är så gott som omöjligt. Det är vakum inne i glasblocken och om man tar hål på dem så nästan exploderar de. Jag tror inte det är möligt att göra ett kontrollerat cirkelrunt hål för rören. Kan ni inte bygga in rören i väggen bakom?

• Kiwis mamma

Tack för ditt svar Storm! Har misstänkt att det är så som du skriver men hoppades på att det inte är så. Har sett glasblock som liksom saknar ett hörn. Kanske kan det vara ett alternativ. Då kan man ju bygga in ett sådant och lägga "hela" block ovanpå.

Tyvärr går rören på utsidan och kommer idag upp genom golvet på ett ställe. Om vi skulle bygga in dem så krymper rummet så mycket varför jag inte tror att det är möjligt.

Svar på tråden Håltagning i glasblock (dusch)?