• VårtLillaMirakel

Hjälp tack!---->Ge messmör till 6 månaders?

Min lilla flicka får lactulos, katrinplommonpureè, päronpureè, rapsolja mm men hon blir ändå förstoppad.

Tycker inte om att ge henne resulax laxermedel men jag måste det ibland. Nu vill jag hitta andra sätt som är bra.

Försöker ge extra vatten, men hur mycket bör de få i sig för att de ska vara bra mot hård mage?

Förr fick man ge messmör i ersättningen men har hört att man inte får det längre...Stämmer det?

Tycker så synd om henne...

• Svar på tråden Hjälp tack!---->Ge messmör till 6 månaders?
  • La Lola

Jo...det får man såklart.
    Finns BVCs som rek det.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • VårtLillaMirakel
    La Lola skrev 2010-11-03 16:59:45 följande:
    Finns BVCs som rek det.
    Jaha...Min bvc sköterska sa att man inte fick det då det innehåller salt...Jag ville ju prova men vågade inte riktigt efter hennes svar. Fast det kanske bara var för att hon bara var 4 månader då?
  • La Lola
    VårtLillaMirakel skrev 2010-11-03 17:02:59 följande:
    Jaha...Min bvc sköterska sa att man inte fick det då det innehåller salt...Jag ville ju prova men vågade inte riktigt efter hennes svar. Fast det kanske bara var för att hon bara var 4 månader då?
    Fråga BVC-tanten var allt salt finns....

Messmör innehåller (Fjällbrynt original har jag kollat):
    Vassle, smör, socker, vanillinarom och järn.

Det kan iofs finnas salt i vasslen o smöret men det finns ju inget totalt saltförbud.
    O mängden man ger är ju pytteliten!
  • VårtLillaMirakel
    La Lola skrev 2010-11-03 16:59:45 följande:
    Finns BVCs som rek det.
    Jag ger ju redan lactulos, kan messmör vara mer effektivt än det tror du?
  • La Lola
    VårtLillaMirakel skrev 2010-11-03 17:05:08 följande:
    Jag ger ju redan lactulos, kan messmör vara mer effektivt än det tror du?
    Ingen aning.
    Jag har enbart använt messmör.
  • Lilla pyret

Vad får lillan för mat i övrigt?

• Ejin

pröva messmör.. min dotter var också jätte hård i magen... men en klick i flaskan ett åpar gånger om dagen gjorde susen... det enda som hjälpte... och då prövade vi typ allt...

• VårtLillaMirakel
    Ejin skrev 2010-11-03 17:13:32 följande:
    pröva messmör.. min dotter var också jätte hård i magen... men en klick i flaskan ett åpar gånger om dagen gjorde susen... det enda som hjälpte... och då prövade vi typ allt...
    Provade du lactulos också?

Hon äter Ersättning två gånger om dagen, sedan gröt och burkmat...
  • Ejin
    VårtLillaMirakel skrev 2010-11-03 17:15:01 följande:
    Provade du lactulos också?

Hon äter Ersättning två gånger om dagen, sedan gröt och burkmat...
    japp.. lactulos hjälpte inte alls...
  • Lilla pyret

Våran tjej var också väldigt förstoppad förrut.
    Vi bytte ut ersättningen mot baby semp bifidus som är mot förstoppning. Köps på apoteket. Hade även lactulos o det visade sig att vi hade för liten mängd så fick öka på lite tills det blev bättre.

Fick rådet från sjukhuset att inte använda huskurer så som messmör... men det verkar ju vara olika bud på olika ställen!

• Tizzan

Ingen aning vad som sägs eller inte men
    HALLELUJAH för MESSMÖR!!
    Min son som nu är 6 år, fick det i sin ersättning.. Bara nån tsk-msk, MEN så effektivt!!
    Andra barnet på väg nu och kommer aldrig svika mitt älskade MESSMÖR hihi
    Är dessutom såå gott på rostad smörgås :p

• La Lola
    Lilla pyret skrev 2010-11-03 17:21:26 följande:
    Vi bytte ut ersättningen mot baby semp bifidus som är mot förstoppning. Köps på apoteket. Hade även lactulos o det visade sig att vi hade för liten mängd så fick öka på lite tills det blev bättre.

Fick rådet från sjukhuset att inte använda huskurer så som messmör... men det verkar ju vara olika bud på olika ställen!
    Varför inte använda messmör?
    Det funkar ju för så många menar jag.
  • Lilla pyret
    La Lola skrev 2010-11-03 17:41:57 följande:
    Varför inte använda messmör?
    Det funkar ju för så många menar jag.
    Om du läste så skrev jag bara att vi fick det rådet av våra läkare på sjukhuset att inte göra det.
    Jag har aldrig sagt att jag är för eller emot. Vi har ju inte problemet längre så här behövs inget messmör.Glad
  • La Lola
    Lilla pyret skrev 2010-11-03 17:49:38 följande:
    Om du läste så skrev jag bara att vi fick det rådet av våra läkare på sjukhuset att inte göra det.
    Jag har aldrig sagt att jag är för eller emot. Vi har ju inte problemet längre så här behövs inget messmör.Glad
    O om du läste så undrade jag varför. Alltså varför de sa så till er när det funkar för så många. Alla huskurer är ju inte av ondo.....
  • Lilla pyret
    La Lola skrev 2010-11-03 18:26:16 följande:
    O om du läste så undrade jag varför. Alltså varför de sa så till er när det funkar för så många. Alla huskurer är ju inte av ondo.....
    Ja jag kan faktiskt inte svara på varför de inte tyckte det. Men har en extremprematur så kan ju ha med det att göra el så var det något annat...
  • VårtLillaMirakel
    Lilla pyret skrev 2010-11-03 17:21:26 följande:

Men babysemp bifidus är som ersättning med lactulos i har jag förstått...Och lactulos kör vi maxdosen på, för vi har ju varit hos läkare en gång pga förstoppningen. Men tack för rådet i alla fall.

Har inhandlat messmör nu och ska prova det.

Tack för alla tips Uppdaterar hur det funkar senare...
Svar på tråden Hjälp tack!---->Ge messmör till 6 månaders?