• IdaOhlsson

Gipsavgjutning av gravidmage - BEHÖVER HJÄLP!

Jag och min sambo har gjort en gipsavgjutning av min gravidmage. Och igår strök vi på flytande gips/pulvergips på baksidan för att göra den lite mer stadig. Avgjutningen är lite fuktig ännu, men långt ifrån så fuktig att det rinner gips eller så. Bara lite fuktig!

Nu till frågan - vill gärna ha seriösa svar från er som verkligen kan detta med pyssel och färg och så.

Vi har köpt lacklim i hobbyaffären som vi ska pensla på framsidan av avgjutningen så den får en lite glansig yta, dels för att det är fint men även för att det ska vara lättare att dammtorka av den då vi ska hänga upp den på väggen. Vågar vi pensla på det nu, även fast avgjutningen är liiite fuktig ännu? Tänkte mest på om lacklimmet inte fastnar riktigt, eller smular sig eller så om man stryker på det på ett fuktigt underlag.

Vad säger ni - ni som vet till 100%? Vill inte att den ska bli förstörd ju, vilket ni säkert förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-03 19:13
    Ingen som vet??
  • Svar på tråden Gipsavgjutning av gravidmage - BEHÖVER HJÄLP!
  • 4mychildren

Pensla aldrig på gips om det inte är torrt. Risken är att det liksom rullar ihop sig lite och blir buggligt/ruggligt (hittar inte något bättre ord), man kan liksom råka trycka och förstöra formen på gipset om det inte är torrt. Vänta tills det torkat helt. Då det är ganska tunn gipsavgjutning antar jag, så är det lätt att förstöra. 

• babanoos

Hej!
    Jag gjorde också en gipsavgjutning av min mage!
    Ni bör absolut vänta tills den är torr.
    Ett annat tips kan vara att måla den med guldfärg kanske? Så gjorde vi och det blev ett rätt häftigt konstverk att ha på väggen :). Men hur man väljer att dekorera den är väl en smaksak. Lycka till!

• IdaOhlsson
    4mychildren skrev 2010-11-03 19:59:35 följande:
    Pensla aldrig på gips om det inte är torrt. Risken är att det liksom rullar ihop sig lite och blir buggligt/ruggligt (hittar inte något bättre ord), man kan liksom råka trycka och förstöra formen på gipset om det inte är torrt. Vänta tills det torkat helt. Då det är ganska tunn gipsavgjutning antar jag, så är det lätt att förstöra. 
    Tack så mycket!
  • IdaOhlsson
    babanoos skrev 2010-11-03 20:03:53 följande:
    Hej!
    Jag gjorde också en gipsavgjutning av min mage!
    Ni bör absolut vänta tills den är torr.
    Ett annat tips kan vara att måla den med guldfärg kanske? Så gjorde vi och det blev ett rätt häftigt konstverk att ha på väggen :). Men hur man väljer att dekorera den är väl en smaksak. Lycka till!
    Jag funderade på att måla den i silverfärg innan, men tycker den vita färgen från gipset är så fin! :)
  • babanoos

Hur tänkte ni lösa upphångningen? Det låter som ni gjort en relativt tunn avgjutning? Vi borrade håll i sidorna, under bysen ungefär och knöt ett snöre. Men vi hade gjort den för tunn i kanterna först, så den rasade ner efter några timmar. Som tur var i soffan!!!! Den höll :). Sen förstärkte vi den extra på insidan där.
    Bara så att ni inte råkar ut för samma typ av olycka och inte har lika mycket tur!

• IdaOhlsson
    babanoos skrev 2010-11-03 21:57:04 följande:
    Hur tänkte ni lösa upphångningen? Det låter som ni gjort en relativt tunn avgjutning? Vi borrade håll i sidorna, under bysen ungefär och knöt ett snöre. Men vi hade gjort den för tunn i kanterna först, så den rasade ner efter några timmar. Som tur var i soffan!!!! Den höll :). Sen förstärkte vi den extra på insidan där.
    Bara så att ni inte råkar ut för samma typ av olycka och inte har lika mycket tur!
    Nej men nu har vi ju förstärkt den med både fler gipsbindor och pulvergips på insidan!
    Dessutom ska vi lacka den, vilket förhoppningsvis gör att avgjutningen inte spricker, utan bara bucklas till om den skulle ramla. Vi förstärkte den extra mycket på sidorna, så där gör vi hål och hänger upp den med ståltråd!

Har du något annat tips än det vi har gjort?
  • babanoos

Nope, det blir säkert toppenfint! :)

Svar på tråden Gipsavgjutning av gravidmage - BEHÖVER HJÄLP!