• ladyshady

Knut på navelsträngen

Kan en knut på navelsträngen påverka födelsevikten?
    Vår minsting som föddes i måndags vägde 3380 gram och föddes i v 39+1.
    De andra två som fötts i v 39+5 vägde 3700 g och den andra  föddes i v 40+4 och vägde 4040 g.
    BM sa att hon var lite liten för sin ålder med tanke på att de äldre syskonen vägde mer.Kan den äkta knuten på navelsträngen påverkat födelsevikten?

• Svar på tråden Knut på navelsträngen
  • Molina

Min dotter föddes med 3st knutar på navelsträngen, hon föddes i v38+5 och vägde 2530G och till mig sa dom att knutar kan ha bidragande orsak till låg födelsevikt.

• Darling06

Vår dotter föddes oxå med knut på navelsträngen. 
    Nu är jag så orolig att det kan ha gett hjärnskador etc på ev syrebrist Hon vägde 3600 så näring har hon iaf fått och det var en helt odramatisk förlossning... Hon är idag 3 veckor bara så än vet man ju inget,
    BM sa dock inget vid födseln om det, är jag som googlat och oroat upp mig själv antar jag.
    Nån av er som hört av er BM att det kan ge risk för framtida problem? 

• Snuttjulla

Nu har inget av mina barn haft knutar på navelsträngen men jag vill, om jag kan, lugna dig lite ang vikt. Mina har vägt 3,4  4,8 och 4,3. Stor skillnad mellan första och andra, och jag ville göra ett tillväxtUL för att veta om det skulle vara en stor eller liten bebis som skulle komma, men fick avslag. Bebisar väger nånstans mellan 3 och 5 kg, allt det är normalt, var svaret jag fick. Idag ser man ingen skillnad på dem, och kollar man kurvor ligger de fint, allihopa.
    Om barnmorskan och barnläkarn som skrev ut er från bb inte säger att ni ska vara extra uppmärksamma, tror jag att det räcker med att hålla lite koll om hon stannar eller minskar i vikt, och du kan ju boka in nåt extra besök på bvc om du vill, för säkerhets skull. Men hon mår säkert bra! GRattis till prinsessan!

• Valkyria84

Jag själv föddes med knutar på navelsträngen och vägde bara 2200 gram när jag födddes i vecka 39 nått... Men idag är jag själv mamma till två!! hihi

(¯`°?.¸ ღ♥ LOKE 080907 ♥ FREJ 091102♥ღ ¸.?°´¯)
  • mapo51

Min son föddes med en knut på navelsträngen i v 41+5, han vägde 4235 g och var 56 cm lång så där tror jag inte att det hade någon påverkan alls.

• Cocco

Enligt förlossningsläkaren så var Ms äkta dubbelknut troligen orsaken till hans tillväxthämning men det är oklart eftersom flödet vid mätningar har varit normalt.
    M har troligen ingen CP-skada och det föreligger en viss ökad risk men tillväxthämning är inte lika med cp-skada.

• jensan76

min dotter hade också gjort knut på sin navelsträng hon föddes i v.39 och vägde 2685, men hon var i lång heller endast 47 cm. till mig sa de ingenting om att det berodde på knuten.

däremot blev det en dramatisk förlossning, där tillståndet blev kritiskt,,men fick ut henne på en krystvärk...detta berodde däremot på knuten och varven runt halsen som ströp syretillförseln..

men de sa ingenting om att anledningen att hon var liten berodde på knuten.

ett gott skratt förlänger livet..:)
Svar på tråden Knut på navelsträngen