• mithrandil

rosslig andning/rosslig i bröstet

Min dotter är 4månader nu och har varit väldigt rosslig i bröstet i ca 2mån.
    Ibland låter det liksom knastrande, ibland piper det vid inandning som om hon vore en storrökare och hon hostar hela nätterna. ibland låter det som om hon har kortare andningsstopp, eller kanske inte andningsstopp direkt men det låter liksom som att hon hoppar över ett andetag eller två, men aldrig mer än så. Inte en dag går utan att hon är rosslig men hon är heller inte rosslig precis hela tiden heller. det kommer och går men oftast så är hon mer eller mindre rosslig,

var till barnmott i varberg med henne för nån/ett par veckor sen och läkaren tyckte inte hon var sjuk nog för att varken undersökas eller behandlas. Men jag blir tokig. tycker så synd om min lilla tjej.
    Visst mår hon bra, visst är hon glad och skrattar imellanåt men hon har börjat få svårt att sova, svårt att somna in och när hon rosslar som värst så är hon väldigt besvärad av det.
    Hennes solskenshumör har blivit ett minne blott, hon vill helst av allt bara vara i famnen men accepterar kortare stunder med sig själv (vet inte om det beror på rosslet eller om det är något annat)

Vad ska jag göra? Något måste man väl kunna göra för att få bort detta rossel?
    Vad kan det vara?

Barnläkaren vi träffade pratade om förkylningsastma och om hon blev sämre skulle hon få hem inhalator och sådär. Men förkylningsastma, är det verkligen det? Hon har ju varken feber eller rinnig näsa.. bara rossel i bröstet. vi har åkt till VC några gånger men varje gång vi tagit oss fram så slutar hon rossla så det är bara till att vända om och åka hem igen.

Kanske inte är någon fara med henne egentligen, men ska en 4månaders bebis behöva vara rosslig i flera månader utan att man kan göra något åt det?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden rosslig andning/rosslig i bröstet
  • BVC Sköterskan

Hej!

De flesta barn i hennes ålder låter ofta mer påverkade än de är. Men självklart skall man kolla så att det inte sitter längre ner om man misstänker det.
    Är barnet påverkat av sin andning-rossel så brukar det inte ta lång tid förrän de blir gnälliga-kinkiga och mindre intresserade av att äta. Det är också ganska vanligt att barnen kräks mer i samband med detta - vilket beror på att slemmet lossnar. I dessa fall tycker jag man kontaktar sjukvården för konsultation.

Äter och dricker hon som vanligt är hon förmodligen inte påverkad av rosslet -  mår bra helt enkelt.
    Det som dock är oroande är att du beskriver att hon hostat i två månader. Mitt råd är att du diskuterar detta med din BVC-sköterska, som kan skicka en remiss till barnläkare som får undersöka henne. Det kan också vara bra att följa upp hennes tillväxt, så att hon fortsatt ökar i vikt-längd.

Lycka till!

MVH Christine

• mithrandil
    BVC Sköterskan skrev 2010-11-04 10:35:38 följande:
    Hej!

De flesta barn i hennes ålder låter ofta mer påverkade än de är. Men självklart skall man kolla så att det inte sitter längre ner om man misstänker det.
    Är barnet påverkat av sin andning-rossel så brukar det inte ta lång tid förrän de blir gnälliga-kinkiga och mindre intresserade av att äta. Det är också ganska vanligt att barnen kräks mer i samband med detta - vilket beror på att slemmet lossnar. I dessa fall tycker jag man kontaktar sjukvården för konsultation.

Äter och dricker hon som vanligt är hon förmodligen inte påverkad av rosslet -  mår bra helt enkelt.
    Det som dock är oroande är att du beskriver att hon hostat i två månader. Mitt råd är att du diskuterar detta med din BVC-sköterska, som kan skicka en remiss till barnläkare som får undersöka henne. Det kan också vara bra att följa upp hennes tillväxt, så att hon fortsatt ökar i vikt-längd.

Lycka till!

MVH Christine

Tack för ditt svar!
    Vi har varit i kontakt med vår bvc-sköterska och lillan följer sin kurva ganska så bra men när jag pratar med henne så tycks hon (även om hon inte nämner det uttryckligen) lite oroad över att detta rossel aldrig ger med sig men eftersom vi redan träffat läkare på barnmott så tycker hon inte vi kan göra speciellt mycket mer än avvakta och vänta på att det antingen blir bättre, eller sämre.

Lilltjejen har blivit påverkad av detta, det märker man ganska tydligt.
    Hon har gått från att vara en glad och lättroad tös till att skrika och gnälla så fort hon inte får vara i famnen. Hon sover dåligt också, men hon äter ju faktiskt bra. tycker hon verkat lite slö de senaste 2 dagarna men det kan ju lika gärna bero på att hon sover så dåligt. Jaja, kanske inte mycket till att göra åt saken. Ska ringa till en annan stads barnmott för att se om de säger annorlunda än här i varberg.

tack iaf.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden rosslig andning/rosslig i bröstet