• Svar på tråden stativ för sänghimmel?
  • Honeyrose

hm... vart kan man få tag på en rund?

• Marvin

Jag funderar på att göra en av plaströr...finns ju raka och med 90gradersböj...du vet sådana som man drar elledningar i, vad de nu kan heta.

Min korg som eventuellt ska ha sänghimmel ser ut så här!!

• Astralia

marvin: ja har nästan likadan korg o funderar på stativ som e rakt ut(fast 90graders böjt  från golvet) tänkte du sätta fast stången i korgen,eller ha den ut från väggen eller på ett stående stativ?? jag funderar nämligen på om det blir för tungt för korgen om man sätter stativet på baksidan??   sen undrar jag HUR jag ska sy sänghimmeln? jag vill ju ha raka längder på varedra sida,men även tyg på baksian...e det då bättre att ha det runda stativet?? har du förslag?=)

• Marvin

Astralia -  På min korg finns det ett par "ögglor i rotting" vid ena kortändan och det är nog tänkt att man ska sticka in sänghimmelstativet (stången/plaströret) där och det var så jag hade tänkt mig det, om jag skulle ha ett!!

Om det blir för tungt för korgen att sätter stativet på utsidan, beror nog mest på vad man gör stativet i. Metall kan nog bli tungt, men plaststav som är ihålig (sådan för elledning) är inte tung!

Sänghimmeln skulle jag göra så här: Jag gissar att den delen av stativet som är 90grader från golvet sett är mellan 40 och 50 cm. För att få lite rynkat kanske tyget ska vara det dubbla ungefär (och inte för tjockt eller tungt!!). ca 80-100 cm bredd på tyget. Tyget ska sedan vara längden som det ska hänga ner på sidan, gånger två. Kan det vara lagom med ca 120 cm, gånger två? Tyget ska då vara 80-100 cm x 240 cm, kanske med lite sömsmån. Först fållar man alla kanter, utom en långsida (den som ska vara bak). Sedan viker man tyget på mitten, så att man har ca 120 cm långt, dubbelt stycke och syr en kanal längst upp vid vikningen. OBS!! Sluta sömmen ca 5 cm innan tygets ofållade ende. Om man vill att det ska bli som en rynkkanal, syr man två sömmar (och har stativet i den nedre). Sedan syr man ihop styckena, de ofållade kanterna.

I min hjärna är denna beskrivning glasklar, men jag förstår om den inte går att föja. Skriv gärna och undra hur jag menar. Ungefär så här, se bild.

Svar på tråden stativ för sänghimmel?