• Superbia

Varför blir vissa syskon lika varann och andra inte?

Hur kommer det sig att vissa är hur lika sina syskon som helst, medan andra inte ens ser ut att vara släkt? Blir de mer lika om de föds tätt? Eller nej förresten, den teorin faller på att jag många gånger reagerat på att första och tredje barnet, i en syskonskara på tre, är lika varann och att mellanbarnet ser "annorlunda" ut. Har ni andra någon teori? Nu snackar vi syskon som har samma föräldrar, annars finns det ju uppenbara orsaker till varför de inte är så lika varann.

• Svar på tråden Varför blir vissa syskon lika varann och andra inte?
  • Maria222

Det beror på att vi är uppbyggda av gener och DNA.
    Vi ärver det efter båda våra föräldrar och det är väl lite av en slump hur det blir. Hur cellerna delar sig, och hur lika syskonen blir varandra.
    Mamman kan t ex bära med sig anlag för en stor näsa som syskon A får, medan pappan kanske har anlag för en liten näsa som syskon B får osv...
    Detta är inte så svårt att förstå sig på om man läser lite grundläggande biologi.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Superbia
    Maria222 skrev 2010-11-06 19:35:42 följande:

Detta är inte så svårt att förstå sig på om man läser lite grundläggande biologi.

Ännu en typisk FL-kommentar.
    Morten & Vidar 091029
  • Tygtiiger

Barn får hälften av sitt dna från sin mamma och hälften från sin pappa. Dessutom så blandas generna om lite extra, så man får nya och spännande kombinationer.

Rent teoretiskt kan alltså ena syskonet få ena halvan av mammas gener och andra syskonet andra halvan, och likadant med pappans. Det är extremt osannolikt - men möjligt. Då delar inte ungarna gener alls med varandra och blir därmed inte särskilt lika!!

Så finns det ju sådant som dominanta och recessiva gener, som gör att det i en brunögd familj plötsligt kan dyka upp en blåögd unge osv.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Fenomen a

min ette och trea är lika men inye alls med tvåan och då är de två äldsta tvillingar

• Sar

Jag brukar tänka på hur föräldrarna ser ut. Min sambo och jag är rätt lika varandra och våra barn är väldigt lika varandra (tvåäggstvillingar tjejer och så en grabb nu som ser ut som ena tvillingtjejen vid samma ålder).
    Jag brukar skämta om att vi får barn som är stöpta i samma form.

Inom hästvärlden finns det vissa hingstar som kallas för "stämpelhingstar", där märker man på utseendet på avkomman vem som är far oavsett möderne. Kanske det kan vara så på vissa mammor/pappor också?

• Superbia

Men om man tänker en större syskonskara där alla syskon är väldigt lika varann; är det då enbart slumpen som har gjort att de är lika varann? Det har inget med att göra att föräldrarnas gener har en tendens att blandas på samma sätt varje gång? Svårt att förklara vad jag menar, men inom vissa familjer är man mer lika än inom andra.

Morten & Vidar 091029
  • Tygtiiger
    Superbia skrev 2010-11-06 20:41:14 följande:
    Men om man tänker en större syskonskara där alla syskon är väldigt lika varann; är det då enbart slumpen som har gjort att de är lika varann? Det har inget med att göra att föräldrarnas gener har en tendens att blandas på samma sätt varje gång? Svårt att förklara vad jag menar, men inom vissa familjer är man mer lika än inom andra.

Det handlar antagligen om att det finns många dominanta drag inom den familjen - precis som Sar skriver om stämpelhingstar.

Du vet, som en släktnäsa som går igenom hos nästan alla i en släkt?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Maria222
    Superbia skrev 2010-11-06 20:33:04 följande:
    Ännu en typisk FL-kommentar.
    Haha ja det är möjligt, men jag blev lite förvånad av frågan faktiskt...
    Vad det skulle kunna finnas för teorier om varför syskon blir eller inte blir lika varandra? För mig är det ganska självklart att det handlar om gener och arv. Men jag förstår nu att om man är helt ny på området kanske man inte vet det....

Inget illa menat!
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Finesse

Jag har två systrar.. ena är 3 år äldre den andra 8 år yngre.. dom är väldigt lik varandra.. å väldigt lik vår mamma, brunetter och brunögda. Alla kan se att dom är syskon.. Sen är det jag.. den enda blonda, blåögda å lik min far..

Varför det är så vet jag inte.. men det bara är så i vår familj

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Venna

Vi är 5 st syskon, och vi är "varannan". Alltså varannan är lik pappa, som är ljus och blåögd, och varannan är lik mamma som är väldigt mörk och har mörkbruna ögon.

Min syster, som är en av de väldigt mörka, fick en son med en kille som också är ganska mörk och har grönbruna ögon. Deras son blev kritvit i håret, ljus hy och ljusblåa ögon, medan jag och min sambo, som båda är grön-blå-ögda fick en dotter med grönbruna ögon.

Det är ganska häftigt att se en del släktdrag som kommer igen. Eftersom vi är en ganska stor familj så är det skoj att se att våra barn ibland liknar sin moster mer än vad de liknar oss föräldrar osv. Facsinerande!

• Superbia
    Maria222 skrev 2010-11-06 22:31:07 följande:
    Haha ja det är möjligt, men jag blev lite förvånad av frågan faktiskt...
    Vad det skulle kunna finnas för teorier om varför syskon blir eller inte blir lika varandra? För mig är det ganska självklart att det handlar om gener och arv. Men jag förstår nu att om man är helt ny på området kanske man inte vet det....

Inget illa menat!
    Jag fattar också att det handlar om gener och arv. Men om du läser inlägg #7 så är det väl det som fick mig att fundera; att man inom vissa familjer är mer lik än inom andra, och som TygTiger skriver att det antagligen handlar om dominanta drag.
    Morten & Vidar 091029
  • Superbia
    Venna skrev 2010-11-07 09:08:24 följande:
    Vi är 5 st syskon, och vi är "varannan". Alltså varannan är lik pappa, som är ljus och blåögd, och varannan är lik mamma som är väldigt mörk och har mörkbruna ögon.

Min syster, som är en av de väldigt mörka, fick en son med en kille som också är ganska mörk och har grönbruna ögon. Deras son blev kritvit i håret, ljus hy och ljusblåa ögon, medan jag och min sambo, som båda är grön-blå-ögda fick en dotter med grönbruna ögon.

Det är ganska häftigt att se en del släktdrag som kommer igen. Eftersom vi är en ganska stor familj så är det skoj att se att våra barn ibland liknar sin moster mer än vad de liknar oss föräldrar osv. Facsinerande!
    Det är precis sånt jag menar Skrattande Visst är det lustigt att det kan bli så.
    Morten & Vidar 091029
  • Venna
    Superbia skrev 2010-11-07 09:12:01 följande:
    Det är precis sånt jag menar Skrattande Visst är det lustigt att det kan bli så.
    Glömde tillägga, att man på mammas sida av släkten har en ganska framträdande näsa, och den har vi som blev ljusa ärvt, men inte de som är mörka och för övrigt lik mamma. Skitkonstigt.
  • Rosa30

Vissa drag är oftare kopplade till varandra än andra eftersom generna som ger dessa drag rent fysiskt ligger nära varandra på samma kromosom. När sedan arvsanlagen från pappan och mamman "blandas" så är sannolikheten att ett barn ärver bägge dessa drag större för att generna "följs åt".
    T.ex. om generna för ljust hår och framträdande näsa (som mamman har) ligger nära varandra, så är sannolikheten mycket större att barnet får bägge dessa drag (eller inget av dessa om man istället får genvarianterna från pappan) än att bara få ett av dessa drag.

• Liniz77

Kul sånt här, min trea o etta är lika som bär. Men mittemellan barnet gnäller att ingen är lik henne, en kopia av sin pappa. Så nr fyra kanske blir lik henne eller ser helt annorlunda ut! Längtar!!!

• Astakvasta

Barn är en får en del av sin mors gener och en del av sin fars gener. De får inte alla av sin mors el fars gener. En person byggs på en blandning av gener från galet många personer ( i rakt nedstigande led) och alla utseende styrande dragen som en person bär på syn inte. ( min mamma tex har mörkt hår, olivfärgad hy och bruna ögon. Men hon bar också gener som leder till ljus hy, blå ögon och ljust hår. Vilket ej syntes på henne men alla hennes barn fick)

För att en person säkrast ska få ett utseende likt sina (genetiska) syskon ska så många förfäder som möjligt vara lika varandra. Tex personer som härstammar från öar där förfäderna inte kunnat röra sig så betydligt större chans att likna sina syskon, då deras förfäder är lika. 

Det samma gäller också om föräldrarna är olika varandra, men deras (egna ) förfäder liknade varandra. Tex om en blond, blåögd  lång och smalperson som härstammar från personer som alla var blonda, blåögda och långa med en kort person med enbart mörka drag, med förfäder som alla var stöpta i denna form. Deras barn kommer med mycket stor sannolikhet att bli syskonlika. 

I vissa familjer med svart-vit blandning etc. i usa, där många ej har koll på sin härkomst generationer tillbaka. Då många svarta slavkvinnor utnyttjades sexuellt av sina ägare och barnen sen räknades som barn till mammans make = även personer som ser helt afrikanska ut kan ha bleka anlag ( om de har blekar förfäder), som sen överraskande visar sig i deras barn. Tex var Mariah Carey och hennes mamma varit och pratat på Oprah om hur det är i deras familj där barnen ( helsyskon) har så olika kulört ( vilket kan bli svårt i ett land där blekhet ger högre status) Personer som har olika hudfärg antas inte självklart vara (genetiska hel) syskon, men variationen visar enbart på att deras gemensamma förfäder såg väldigt olika ut. Därför ökar också chanserna att de också kommer att göra det.

• Dedu111

Under en befruktning får fostret arv både från mamma och pappan, en del blir recessiva och andra blir mer domminata

• Mli 014

Jag har också funderat på det.

jag har ett par vänner där äldsta killen är lång smal, blond och blåögd, yngsta brorsan är en exakt kopia av den äldsta.

Mellankillen är kort, satt och mörkhårig och bruna ögon.

vi brukade reta dem för att mellanbrorsan var brevbärarens.

nu väntar jag min tredje son ,och ettan och tvåan liknar varandra men ändå inte.

jag är jättenyfiken på hur trean kommer att se ut.

^^

Svar på tråden Varför blir vissa syskon lika varann och andra inte?