• Thaleya

Skabb

En kompis bodde hos mig och min sambo i några veckor och sov på våran soffa för ett tag sedan.

Han har hållt på och kliat sig i ett halvår, gått till läkaren men de har inte sagt att han har nått. Tills de nu fått reda på att han hade skabb.

Han har nu fått bort det. Men jag och sambon har fått konstiga utslag när vi kliar oss. På honom klias det på sidan av magen och på fötterna, och på mig klias det på insidan av låren samt knävecken och fotanklarna.

Jag ska kolla om jag har skabb snart så att vi kan ta bort det med.

Så jag undrar iaf om vi måste tvätta lakan, handdukar etc? elelr om skabb inte smittar så alls.

Sen undrar jag även om skabben kan smitta från oss till våra två katter? Och isåfall hur behandlar man det?

• Svar på tråden Skabb
  • Grandios

skabb smittar rejält. ta och "tenutexa" er och tvätta kläder, sängkläder, handdukar och vädra skor som ni har haft.

• Thaleya

Åh fy fasiken jag hoppas jag inte har skabb, men å andra sidan vill jag inte att det ska fortsätta klias alls.

• Thaleya

Djurskabb smittar inte människor står det, betyder det att människoskabb inte kan smitta djur då?

• Grandios
    Thaleya skrev 2010-11-03 23:35:25 följande:
    Djurskabb smittar inte människor står det, betyder det att människoskabb inte kan smitta djur då?
    ja det brukar inte gå mellan människa och djur men det finns väl något fall beskrivet där det har gjort det.
    rävskabb kan smitta hundar och det kan ge problem hos husse och matte också. skabbkvalstret biter men stannar inte kvar och förökar sig på människan men det är jobbigt ändå men behöver inte behandlas
  • Grandios
    Thaleya skrev 2010-11-03 23:34:26 följande:
    Åh fy fasiken jag hoppas jag inte har skabb, men å andra sidan vill jag inte att det ska fortsätta klias alls.
    kliar det mest nattetid?
    vi fick skabb hela familjen åkte på det när det spred sig i sonens hockeylag. ett jävla klådande men vi fick bukt med det till slut.
  • Thaleya
    Grandios skrev 2010-11-03 23:37:17 följande:
    ja det brukar inte gå mellan människa och djur men det finns väl något fall beskrivet där det har gjort det.
    rävskabb kan smitta hundar och det kan ge problem hos husse och matte också. skabbkvalstret biter men stannar inte kvar och förökar sig på människan men det är jobbigt ändå men behöver inte behandlas
    Kanske inte är så stor risk när vi inte haft det så länge itan fått reda på det snabbt då.
  • Grandios
    Thaleya skrev 2010-11-03 23:38:30 följande:
    Kanske inte är så stor risk när vi inte haft det så länge itan fått reda på det snabbt då.
    nej jag tror inte att ni behöver oroa er över att katten blivit smittad. men köp tenutex på apoteket och smörj in er. det luktar skit och svider och man får inte duscha på 24 timmar men det är skönt när klådan försvinner.
  • Thaleya
    Grandios skrev 2010-11-03 23:38:13 följande:
    kliar det mest nattetid?
    vi fick skabb hela familjen åkte på det när det spred sig i sonens hockeylag. ett jävla klådande men vi fick bukt med det till slut.
    Jaa mest nattetid, inget alls på dagen nästan.

Problemet är att det kan vara psykiskt bara för att vi hörde att kompisen fått det. Men då borde man väl inte få utslag?
  • RocketQueen
    Thaleya skrev 2010-11-03 23:47:58 följande:
    Jaa mest nattetid, inget alls på dagen nästan.

Problemet är att det kan vara psykiskt bara för att vi hörde att kompisen fått det. Men då borde man väl inte få utslag?
    Det kan vara psykiskt men det är verkligen jättesmittsamt. På en hudmottagning kan de kolla snabbt och lätt genom att helt enkelt sticka ner en liten nål i "utslagen" (om det är såna förstås) och sen kika i ett mikroskop. Är det skabb så kan man se djuren på nålen. Hela vår familj var med om det för 8-10 år sen. Behandlade oss men var tyvärr allergisk mot behandlingen vilket ledde till ännu mer kli :-/ Men det är rätt lätt att bli av med, bara att tvätta allt noga och smörja sig så är det fixat sen.
  • Thaleya
    RocketQueen skrev 2010-11-03 23:54:42 följande:
    Det kan vara psykiskt men det är verkligen jättesmittsamt. På en hudmottagning kan de kolla snabbt och lätt genom att helt enkelt sticka ner en liten nål i "utslagen" (om det är såna förstås) och sen kika i ett mikroskop. Är det skabb så kan man se djuren på nålen. Hela vår familj var med om det för 8-10 år sen. Behandlade oss men var tyvärr allergisk mot behandlingen vilket ledde till ännu mer kli :-/ Men det är rätt lätt att bli av med, bara att tvätta allt noga och smörja sig så är det fixat sen.
    Okej tack för alla svar :)
  • Thaleya

Jag har nu smörjt in mig, och haft det på mig i 24 timmar, Tenutex alltså.

jag har vädrat, dammsugit, tvättat nästan alla tyggrejer vi har (kläder, sängkläder, mattor, rubbet!)

Tenutexen sved inte alls när jag hade på mig den, märkte knappt av den.
    Har nu sköljt av och det kliar mer än någonsin och mer utslag har ploppat upp!! Jag fattar inget, min kompis symptom försvann på en gång efter han duschat av tenutex.

Jag smörjde på tenutexebn noga och jag sköljde av den noga. Så vad har jag gjort för fel. Jag har en skinsoffa som jag inte gjort annat än att dammsuga. Skulle jag ha ställt ut den?

Har min hy fått en reaktion på tenutexen?

• RocketQueen

Det var det som hände oss, vi reagerade väldigt negativt på behandlingen och det kändes som att det blev värre. Men jag har för mig att det lade sig ganska snabbt igen eftersom det bara var en reaktion på tenutexen. Kommer tyvärr inte ihåg exakt eftersom det var så länge sen. Hoppas du blir bättre snart!

• Thaleya
    RocketQueen skrev 2010-11-09 21:29:46 följande:
    Det var det som hände oss, vi reagerade väldigt negativt på behandlingen och det kändes som att det blev värre. Men jag har för mig att det lade sig ganska snabbt igen eftersom det bara var en reaktion på tenutexen. Kommer tyvärr inte ihåg exakt eftersom det var så länge sen. Hoppas du blir bättre snart!
    det kliar mindre redan så jag tror det håller på och försvinner, tack så mycket :)
  • Thaleya

Hade fel, det kliar så ini helvete inatt. och nästan inget dagtid men mycket värre på natten.

tenutexen sved inte alls när jag strök på, jag märkte typ inte ens av den. Så tror ni det var nått fel på min flaska för den inte hjälpte, jag tror inte jag är allergisk elelr känslig mot tenutexen - den verkade hemskt svag.

• RocketQueen

Hade jag varit du hade jag tagit kontakt med hudmottagningen så att de kan göra en ordentlig koll. Så får du veta exakt vad som är fel, kanske du är allergisk mot något som är enkelt att fixa?

• Grandios
    Thaleya skrev 2010-11-08 01:27:19 följande:
    Jag har nu smörjt in mig, och haft det på mig i 24 timmar, Tenutex alltså.

jag har vädrat, dammsugit, tvättat nästan alla tyggrejer vi har (kläder, sängkläder, mattor, rubbet!)

Tenutexen sved inte alls när jag hade på mig den, märkte knappt av den.
    Har nu sköljt av och det kliar mer än någonsin och mer utslag har ploppat upp!! Jag fattar inget, min kompis symptom försvann på en gång efter han duschat av tenutex.

Jag smörjde på tenutexebn noga och jag sköljde av den noga. Så vad har jag gjort för fel. Jag har en skinsoffa som jag inte gjort annat än att dammsuga. Skulle jag ha ställt ut den?

Har min hy fått en reaktion på tenutexen?
    det kan ta ett tag innan utslagen försvinner och det kan bli en allergiskreaktion av både tenutex och skabben.
    köp hydrokortison salva och stryk på och se om det lindrar klådan och utslagen
Svar på tråden Skabb