• Tazocina

Köksbord med 6 eller 8 stolar? (familj på 4pers)

Vi är en familj på snart 4 personer som har börjat kika efter ett nytt köksbord. Funderar på om man ska köpa en grupp med 6 eller 8 stolar? Vi har rätt ofta middagar, fika mm då man är fler än 6 personer och det känns då tråkigt när folk får sitta och trängas på skrivbordstolar med en ranglig extraklaff utfälld. Men funderar samtidigt på om det känns ödsligt till vardags och sitta endast 2 vuxna och två små vid ett bord med 8 stolar? Hur har ni tänkt och gjort?

• Svar på tråden Köksbord med 6 eller 8 stolar? (familj på 4pers)
  • sjöberg75

Om ni ändå ska köpa nytt så om det hade varit jag så hade jag slått på stort me en gång.

Ni har ju middagar/fika där ni är fler än 6 pers så köp ett bord för 8. 

Vi har ett matsalsbord för 6 pers som man lätt kan göra större me 2 iläggsskivor, det är bökigt o jobbigt varje gång man ska ha det större, önskade att jag själv hade ett större bord men har tyvärr ingen plats.

• grynet80

Hade också tagit till 8!

• La Lola

Jag skulle köpa ett med utdragsskiva.

Onödigt med platser man inte använder varje dag.
    Fast vi har å andra sidan ett rätt litet kök.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lisa1976

jag skulle också köpt med utdragsskiva och ställt undan de stolarna som inte behövdes.

• Lucefera

Vi har ett bord med 6 stolar och de kan kännas lite trångt bara på 2 vuxna och 2 barn. Man ska ju ha en massa saker på bordet när man äter och de hade kännts mycket mer rymligt och slipper springa som en galning till köket så fort någon ska ha påfyllning.
    Ni kan ju alltid sitta i mitten av bordet till vardags så har ni alla gott om utrymme!

• La Lola
    Lucefera skrev 2010-11-05 10:03:35 följande:
    Vi har ett bord med 6 stolar och de kan kännas lite trångt bara på 2 vuxna och 2 barn. Man ska ju ha en massa saker på bordet när man äter och de hade kännts mycket mer rymligt och slipper springa som en galning till köket så fort någon ska ha påfyllning.
    Ni kan ju alltid sitta i mitten av bordet till vardags så har ni alla gott om utrymme!
    Massa saker?
    Här dukar vi endast fram maten på bordet när vi har gäster o knappt det (då ska det vara nåt extra).
    annars får man ta själv från spisen.
    grönsaker, mjölk o bröd tar vi endast fram på bordet.
    Det tar inte så stor plats.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pleco

Om ni har plats för åtta så tycker jag att ni ska satsa på det. Stolarna kan man ju placera ut någon annanstans i lägenheten. Vi har exempelvis en extra stol brevid ytterdörren.

• Lucefera
    La Lola skrev 2010-11-05 10:41:27 följande:
    Massa saker?
    Här dukar vi endast fram maten på bordet när vi har gäster o knappt det (då ska det vara nåt extra).
    annars får man ta själv från spisen.
    grönsaker, mjölk o bröd tar vi endast fram på bordet.
    Det tar inte så stor plats.
    Jag har maten, bröd, och allt sånt som tillhör på bordet varje måltid.
    Men då har vi separat kök och matrum.
  • JASS

8!
    Ni kan ha prylar på en del av bordet om det blir för tomt!

Svar på tråden Köksbord med 6 eller 8 stolar? (familj på 4pers)