• ahlmansandra

Säng för tvillingar? Tips tack!

Våra tvillingar är 11 veckor nu och det börjar bli trångt i en spjälsäng. Dom börjar väcka varandra när det kommer en hand farandes här o där. Men ändå känns det som att dom mår bra av varandras närhet så vill inte lägga dom i varsin säng. Har funderat på o kanske specialbygga en extra bred spjälsäng, men va kostar det lixom?? De spjälsängar som har sidor som kan sänkas eller tas bort helt kan man inte ha ihop om man har på först läget va? Tänkte om man kunde skjuta ihop 2 såna?! Har kollat på vaggor oxå men finns inga som e tillräckligt breda. Har nåt tips på om det finns bredare spjälsängar eller nåt annat alternativ??

• Svar på tråden Säng för tvillingar? Tips tack!
  • Sariiita

Hej,

jag har tvillingar som är 3 månader. Vi har spjälsängen med ena sidan borttagen mot sängen (man kan binda eller hålla ihop med det där verktyget som jag inte kommer ihåg vad det heter men som man använde för att hålla fast nåt när man hade slöjd). I början sov de brevid varandra som vanligt i sängen, sen när det började bli lite trångt så la vi dem på bredden. Nu när de börjar bli lite längre så går då fötterna in i våran säng. Detta funkar såklart bara om sängarnas madrasser hamnar på samma höjd. Eftersom vi har två spjälsängar inför framtiden kan vi då ha den ena nere i vardagsrummet så man kan lägga ifrån sig dem på dagtid men ändå ha dem på samma våning. Mina sover fortfarande väldigt mycket så den är praktisk att ha på nerevåningen där vi faktiskt är mest.

På instruktionen till spjälsängen (IKEA) stod det att man inte kunde ha sidan borttagen i det övre läget, men jag tror att det bara är en säkerhetsgrej, det går att ha den där.

Jag tror att du kan skjuta ihop två spjälsängar utan sida även om de är i det övre läget. Bind ihop benen, kanske skruva ihop med något i underredet. Du kanske får fylla ut skarven med en handduk eller något och vill du vara riktigt noga kan du klippa av och sy till en egen bäddmadrass i rätt mått.

När mina sedan ska gå från spjälsäng till stor säng (jag tänker mig runt året) kommer de att få en vanlig resårbotten där jag skruvar bort benen så den står på golvet. Vi har redan en som står här hemma. Där borde de kunna sova skavfötters i varsin ände. Vill man då ha skydd på sidorna så har det kommit ett ny (?) sorts lakan: http://lekmer.se/barn-och-baby/barnrum/sangar-och-sangklader/dream-tubes-extra-lakan-f%C3%B6r-enkels%C3%A4ng

Hoppas nåt av det jag skrivit kan vara till hjälp.

• ahlmansandra
    MuffinCake skrev 2010-11-04 09:05:20 följande:
    Testa att lägga dem skavfötters i stället kanske?
    Dom e så långa så antar att dom ändå kommer sparka på varandraRynkar på näsan
  • Billabong

Våra killar fick ligga i samma spjälsäng i ca 3 månader, först bredvid varandra men sedan mer som ett V, med huvudena mot varsitt hör och fötterna ner mot mitten. Funkade bra, ingen slog till den andre.

Men när de var drygt 3 månader fick de istället varsin spjälsäng som står mot varandra som i ett L så de kan ligga nära varandra med huvudena om de vill. Funkar utmärkt fortfarande, de är nu 16 månader.

• Smultronbullen

Våra sov i samma säng tills de var 6 månader ungefär, sedan har vi satt ihop två spjälsängar från IKEA, Sniglar tror jag den heter. Sänkt bottnarna till lägsta läget och tagit bort två långsidor. Funkar utmärkt och blir som en sorts lekhage där de får vara där en stund ibland även som vakna, då med lite leksaker. Praktiskt när jag ex duschar. De är nu 9 månader.

• Mamma till viljestark dotter

Våra små sov i samma spjälsäng tills de var 8 månader. Först bredvid varann (som "vanligt"), sen bredvid varann (la dom tvärsöver i sängen) och slutligen skavfötters. Men när vår dotter började leka mullvad i sängen störde hon sin bror, som då fick egen säng

• ahlmansandra

Tack för alla tips, har provat nu i några nätter att lägga dem skavfötters men dom sover oroligt o vaknar då o då. Ska testa inatt o lägga dom "huvud/huvudskavfötters" annars blire nog att smälla ihop 2 sängar.

• Billabong
    ahlmansandra skrev 2010-11-09 15:19:10 följande:
    Tack för alla tips, har provat nu i några nätter att lägga dem skavfötters men dom sover oroligt o vaknar då o då. Ska testa inatt o lägga dom "huvud/huvudskavfötters" annars blire nog att smälla ihop 2 sängar.
    Prova annars min variant, som ett "V". Se beskrivning ovan.
  • twinkies

Våra sov 4 månader tillsammans i en vanlig spjälsäng. Sedan hade vi en tvillingsspjälsäng (1mx1m) där de sov tills dem var 9 månader. Nu (20 mån) sover de i var sin spjälsäng bredvid varann. Vi försökte flytta dem till olika rum (en tvilling till store brors rum, när tvillingssyrra var sjuk) det gick inte alls, dem är så vana att sova tillsammans...... undrar hur länge det kommer vara så här

Svar på tråden Säng för tvillingar? Tips tack!