• Mollan03

Vill ha ett tredje barn, men vågar inte föda!

Jag har en dotter på 13 och en son på 10 år och jag och min man är så sugen på en liten till då vi själva är 32 år gamla och känner att vi inte riktigt är färdiga. Våra barn är födda på naturlig väg och dotterns förlossning var en långdragen jobbig förlossning och hon låg i vidöppen hjässbjudning och läkaren vat tvungen att hjälpa henne ut med bukpress. Jag sprack och blev klippt och hade mycket problem även efter förlossningen med onda sår i underlivet.

Sonens förlossning var jag livrädd för, men även han är född på naturlig väg med en mycket lättare förlossning där allt gick lagomt fort och inte sprack ett enda dugg och hade inga problem efter förlossningen. Men nu 10 år senare vill vi ha ett tredje barn, men det enda som skrämmer mig är denna förlossning. Har hört att alla säger att den tredje förlossningen är den värsta och skulle inte klara av en till som den första för då kan det kvitta med ett till barn...

Hoppas du kan hjälpa mig!

Mvh Mollan

• Svar på tråden Vill ha ett tredje barn, men vågar inte föda!
  • lena2012

Hej!
    Du har  två barn som är födda vaginalt.
    Precis som du beskriver är den första ibland lite mer långdragen men som omföderska födde du snabbare och med mindre bristning .
    Bra att du  ser skillnaden mellan dina två förlossningar och att du vågade föda barn nummer två vaginalt.
    Även om det är  några år sedan senaste förlossningen så  är det så att din kropp gjort detta förr och det kan ingen ta ifrån dig.
    Jag återkommer till något ofta i mina svar och det är att ingen kan veta facit på en förlossning innan.
    Det vi ser inom förlossningsvården är en  önskan från gravida kvinnor  om att vi alla ska ha  total kontroll -veta exakt hur det kommer bli.
    Men den egenskapen har ingen.
    Att den tredje förlossningen enligt alla skulle vara den värsta stämmer inte med verkligheten.
    Glöm inte din  senaste förlossning  och att den var bra!
    Tala med din mödravård om dina farhågor så att du får stöd om du blir gravid.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Vill ha ett tredje barn, men vågar inte föda!