• liselotte72

Bärstol i slalombacken?

Nu börjar jag längta riktigt till vintern då jag och familjen brukar åka upp till sälen.
    Vi har planer på att åka upp till Nyår och då kommer Ida vara 14 månader gammal.
    I vintras så var vi uppåt och då var hon 5 månader,då turades vi om att åka, men kände lite för att det vore kul att åka ihop igen nu när hon är över året.

Vi köpte en begagnad haglöfs bärstol i somras för 100:-
    skulle testa så Ida trivdes i den och det gjorde hon.
    Och dom som sålde den hade haft sina barn från ca 1 år i backen när de åkte slalom.
    Men skall vi nu ha en stol så köper vi en nyare för den här vi har, är inte skön att hänga på ryggen,den är ju typ 18-20 år gammal.

Min fråga är: Om man vågar ha den lilla på ryggen?

Hur har ni gjort som haft små med i backen,vem av er har haft barnet på ryggen?

Har ni någon bra stol att rekomendera?

• Svar på tråden Bärstol i slalombacken?
  • MammaHappy

Jag hade nog inte vågat det.
    Tänk om man trillar å ramlar på rygg å "krossar" barnet.
    Hua nä skulle aldrig förlåta mig själv...

• Elfva

Jag skulle nog låta bli, tänk om ni ramlar och faller på barnet... Även om ni själva är duktiga åkare, finns det ju andra som inte är så bra, som ibland kan köra på en... Men om ni ändå vill ha barnet på ryggen i slalombacken, så tror jag att bärsjal är det bästa. En lång knytsjal som ni kan ha under kläderna, då sitter iallafall den lilla stadigt... Kanske är det bästa om ni provar längdskidåkning i år, då kan ni ha henne på ryggen eller i pulka...

• Muminmamman

Håller absolut med de föregående. Barns nackar klarar inte den påfrestningen om det blir tvära rörelser/kast. Turas om att åka utför så kan den andra åka lite pulka istället.

• Pippelipos

Blir det inte "extra" kallt i vinddraget också .Jag tänkte på lillans ansikte. Äh jag vet inte. Men jag hade nog inte vågat.

• mludvigs

I sverige och länderna runt omkring här verkar det vara 'tillåtet' med barn i bärstol men runt Alperna är det nästa alltid förbjudet att ha barn i bärstol när man åker.
    Personligen skulle jag inte heller våga för även om man åker 'tok-sakta' kan man ramla.
    Och om man åker lite fortare får man tänka på att det blir vakum baklom ens rygg så då kan lillan/lillen få svårt att andas.
    Så jag röstar för pulka eller lite längskidor med bärstolen på ryggen!

• Stiina

Jag har ingen erfarenhet av att åka med barn i bärstol i slalombacken. Men vi åker mycket slalom och bär Ellen mycket i bärstol. Så vi är inne på att göra som ni. Jag tycker visst att ni ska prova. Man får väl åka försiktigt och man märker ju om det är svårt med balansen. Här kommer mannen ha Ellen i bärstol för jag har syskonet i magen. Ellen blir snart 18 månader. Vi har en begagnad lånad Haglöfstol. Typ 5 år gammal.

• Minnavilja

Jag har jobbat i liften och då var det många som hade bärstol, tänk bara att ha hjälm på barnet samt att akta barnets huvud för liftens medbringare, var ofta farligt nära huvudet på de små. Annars kan man ju ta det lungt i backen precis som när man cyklar i trafiken eller åker längskidor.

• mammaspyre

det finns väll bärstolar med "stålram" som inte trycks ihop om man skulle råka falla på barnet? bara en ide men personligen skulle jag nog inte våga!

• Naimiez

Skulle inte vågat! Huu! Tänk att klämma barnet.....

• Tina79

Även om man åker försiktigt kan man ju faktiskt bli pååkt....

• Annacecilia

NEJ NEJ NEJ!!!! Åk inte med barn på ryggen i slalombacken!!!

Det har skett flera dödsolyckor då föräldrar åkt med barn på ryggen i backen, och mig veterligen är det bara i Sverige som det är "tillåtet". I Norge (som har en helt annan tradition att bära barn på ryggen) är det totalförbjudet att ha barn på ryggen i backen. Även i alperna tror jag det är förbjudet.

Det är livsfarligt därför att:
    - du kan ramla (även om du åker försiktigt och är duktig. Tänk på Fogdö som föll på en transportsträcka...)
    - du kan bli påkörd
    - barnet blir VÄLDIGT kallt i vinddraget på din rygg. Förfrysningsskador ses ofta på barn som åkt på föräldrars rygg
    - vill det sig illa kan barnet fastna med nacken i bärstolen och hänga sig själv i stolen. Allt medan föräldern åker vidare på sina skidor...

Så turas om att åka, bjud med barnvakt, åk på tur med pukla istället eller vänta med fjällen till barnet blir så gammal att det kan åka själv.

Jag är i de flesta fall rätt "ohönsig" av mig, men föräldrar som åker med sina barn på ryggen i backen är bland det oansvarigaste jag vet!!

• Prillan73

Jag har haft min yngsta i bärstol då vi skulle över till ett annat fjäll o åka ! (man åkte släplift över toppen o var i en annan backe sen) Åkte även lite med henne bak...........Tog det väldigt lugnt och bara i lätta backar !! De andra höll koll på henne hur hon hade det därbak ! Hon hade hjälm och skidglasögon på sig o varmt med kläder !!

Svar på tråden Bärstol i slalombacken?