• Anonym (2barnsmor i mars)

förlossningstart? hur snabba på latenta fasen m profylax?

Hej,
    har läst dina svar! tack, de peppar mig mkt inför kommande förlossning. Min förra var toppen i många timmar- profylaxandades med min man. Så var det fram tills det omedelbara snittet som tyvärr först blev obedövat. Jag har fått stödsamtal mm efteråt, men börjar bli lite rädd nu när jag närmar mig FL 2. Har tre frågor...

Nu stundar förlossning 2 och jag hoppas den blir kortare för bebis skull främst..

1. därför undrar jag från när räknar man förlossningstarten? en del räknar från att man är helt öppen- men det var jag ju aldrig? andra från första värk?

2. när skulle du säga att min FL startade?
    min förlossning såg ut såhär:
    8.30 liten blödning
    ca 9 värkar startar- oregelbundna och inte så starka
    ca 16 värkar som kommer tätare och kan inte längre röra mig "fritt". andas och badar.
    ca 18 kräks, blöder lite och det kommer en del vatten. har en del "dubbelvärkar". profylax ett måste nu.
    ca 21.30 kommer t BB- kräks mera :) men värkar mm avstannar lite efter inskrivningen. man konstaterar att bebis puls är högre än vanligt och att jag inte är öppen alls.
    ca 23 allt drar igång igen och jag kämpar på med profylaxen. TACK för bra kurs (gick i sthlm)
    ca 03 kissar m vattenavgång nr 2?  mörkfärgat vatten. fortf bara 4 cm öppen. barnet har krupit uppåt.
    ca 05 fortf 4 cm öppen- bebis börjar bli trött. värkstim + eda sätts för att snabba på
    ca 730  fortf 4 -5 cm öppen
    8.20 vaginal förlossning avbruts.
    8.40 dotter föds m snitt

3. är den latenta fasen kortare andra FL? såhär efteråt var det kul att läsa om hur en del kollade film under latenat fasen osv- jag upplevde den latenta som aktiv måste jag säga:) kan jag på ngt sätt "skynda på" den latenta fasen? sist försökte jag hålla mig upprätt och "gunga"- men det gick sådär. bäst funkade att luta sig mot sänggaveln och bara andas.

• Svar på tråden förlossningstart? hur snabba på latenta fasen m profylax?
  • lena2012

Hej!
    Tack ,  det var  trevligt att höra att svaren hjälpt dig !
    Förlossning i sin aktiva fas säger man startar när den födande kvinnan  har regelbundna smärtsamma sammandragningar  och är öppen 4 centimeter.
    Det är då vi  som förlossningspersonal ska börja fylla i det vi kallar  partogram, ett diagram som anger hur snabbt / eller långsamt en förlossning går.
    Eftersom du var med om ett kejsarsnitt förra gången så ska du ringa till förlossningen när du får regelbundna sammandragningar hemma och inte bara avvakta .
    Det är alltid svårt (omöjligt) att säga hur det kommer bli nästa gång.
    En sk latensfas som överstiger mer än 1 dygn är något som  ska bedömmas på förlossningen.
    Lycka till med din förlossning.
    Lena

• Anonym (2barnsmor i mars)

tack- trodde denna fråga skulle besvaras av Anna - profylaxtjejen. :)
    Ang hur snabba på latensfasen- så har jag fått lära mig att ställning osv påverkar hur fort det går. Så min fråga handlade inte om hur man påskyndar den med hormorner osv utan hur jag kan göra hemma för att hjälpa öppningsfasen osv på traven:)

Ang partogram så började den fyllas i då var ca 2 cm öppen:)  0 och 4 gick på ca 2 tim ( kl 2130 till midnatt) . Jag var ju 4 cm öppen i mer än 7 timmar ( ca midnatt till snitt). Regelbundna värkar hade jag från ca kl 18.

Ang min nästa förlossning ska bli en sk "planerad"- ska träffa förlossningsläkare, hon som snittade plus narkos nu i slutet av november för att avgöra om jag ska få börja vaginalt eller om de råder mig att ta snitt. Detta pga att de inte vet varför min förlossningskurva ser ut som den gör- barnet åkte tex uppåt istället för neråt ett tag mm. Jag var ju dessutom obedövad under en del av snittet så mitt mål denna FL är att inte få ett obedövat omedelbart snitt :)

hoppas du förstår min fråga ang hur påskynda latensfas bättre nu:)

• lena2012

Hej !
    Ursäkta att det tog tid med svar. Jag förstod inte att det fanns en  fortsättning på frågan.
    Kanske ska du ställa den till Anna som  finns bland experterna så får du mer profylaxråd eller till barnmorskorna.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden förlossningstart? hur snabba på latenta fasen m profylax?