förlossningstart? hur snabba på latenta fasen m profylax?
Hej,
har läst dina svar! tack, de peppar mig mkt inför kommande förlossning. Min förra var toppen i många timmar- profylaxandades med min man. Så var det fram tills det omedelbara snittet som tyvärr först blev obedövat. Jag har fått stödsamtal mm efteråt, men börjar bli lite rädd nu när jag närmar mig FL 2. Har tre frågor...
Nu stundar förlossning 2 och jag hoppas den blir kortare för bebis skull främst..
1. därför undrar jag från när räknar man förlossningstarten? en del räknar från att man är helt öppen- men det var jag ju aldrig? andra från första värk?
2. när skulle du säga att min FL startade?
min förlossning såg ut såhär:
8.30 liten blödning
ca 9 värkar startar- oregelbundna och inte så starka
ca 16 värkar som kommer tätare och kan inte längre röra mig "fritt". andas och badar.
ca 18 kräks, blöder lite och det kommer en del vatten. har en del "dubbelvärkar". profylax ett måste nu.
ca 21.30 kommer t BB- kräks mera :) men värkar mm avstannar lite efter inskrivningen. man konstaterar att bebis puls är högre än vanligt och att jag inte är öppen alls.
ca 23 allt drar igång igen och jag kämpar på med profylaxen. TACK för bra kurs (gick i sthlm)
ca 03 kissar m vattenavgång nr 2? mörkfärgat vatten. fortf bara 4 cm öppen. barnet har krupit uppåt.
ca 05 fortf 4 cm öppen- bebis börjar bli trött. värkstim + eda sätts för att snabba på
ca 730 fortf 4 -5 cm öppen
8.20 vaginal förlossning avbruts.
8.40 dotter föds m snitt
3. är den latenta fasen kortare andra FL? såhär efteråt var det kul att läsa om hur en del kollade film under latenat fasen osv- jag upplevde den latenta som aktiv måste jag säga:) kan jag på ngt sätt "skynda på" den latenta fasen? sist försökte jag hålla mig upprätt och "gunga"- men det gick sådär. bäst funkade att luta sig mot sänggaveln och bara andas.