• Pinglan73

8 veckor gammal och halsont....

....har någon ett bra tips på att lindra halsont på en liten bebis?

• Svar på tråden 8 veckor gammal och halsont....
  • April Mamma

HUR vet du att ditt barn har halsont????

• Pinglan73

Fick beskrivet på BVC att om han dregglar, vilket han inte gör annars, kan det bero på halsont. Han blir ledsen när han sväljer, är snorig och har lite förhöjd temp. Så jag anar halsont, har du något annat förslag?

• April Mamma
    Pinglan73 skrev 2010-11-04 11:31:30 följande:
    Fick beskrivet på BVC att om han dregglar, vilket han inte gör annars, kan det bero på halsont. Han blir ledsen när han sväljer, är snorig och har lite förhöjd temp. Så jag anar halsont, har du något annat förslag?
    Ursäkta om min fråga lät "dryg" men det var inte min mening....har bara inte hört talas om halsont hos så små barn.
    Kanske bäst att be någon läkare kolla upp hans hals. Det brukar ju bli rött o svullet vid hals ont.

Tips? Nej tyvärr, Tror inte att det finns så mycket att göra åt det när dom är så små....amma mer kanske osv.
  • Lilla pyret

Vår tjej är röd o irriterad i halsen nu. Vår läkare sa efter undersökningen att vi kunde ge alvedon 30 min innan maten. Men hon är några månader äldre än ditt barn.
    De bästa är väl ifall  bvc läkarn får undersöka honom o ge råd efter det!?

• Pinglan73

Jag tog det inte som att du var dryg, tänkte bara om du hade ngt annat förslag Glad Jag trodde inte heller de kan ha halsont men tydligen och tyvärr kan de det....vi får kämpa på...

• Linjo82

Jag vet inget om just halsont.. men vår tjej på 7 veckor har sin första förkyldning nu med lite snuva, rinnande ögon och lite hosta. Rådet jag fick på bvc var att tvätta ren ögonen, ge lite koksalt i näsan och amma lite oftare. Bröstmjölk är slemlösande och därför väldigt bra när de är lite tät.. kan även ta bröstmjölk i näsan.

Men mot halsont.. vet inte.. men kanske kan bröstmjölken göra under även där Har tyvärr inga bra råd.
    Hoppas han snart mår bättre!

• lillälva

Vår son fick ont i halsen vid 3 veckors ålder. Han slutade äta och ville bara sova. Läkaren såg att lilleman var illröd i halsen. Fick ge alvedon innan måltid ett par dgr och aptit och ork kom tillbaka direkt!

• Pinglan73

Tack för tipsen. Än så länge äter han med jämna mellanrum, men är en trött liten kille. Ska ringa vårdcentralen imorgon om det inte blir bättre.

Svar på tråden 8 veckor gammal och halsont....