Vanligt att föda tidigare andra gången?
Får höra av många att de gått lite över tiden med första barnet men fött det andra tidigare än BF-datumet. Undrar hur vanligt det är?
Får höra av många att de gått lite över tiden med första barnet men fött det andra tidigare än BF-datumet. Undrar hur vanligt det är?
Hur vanligt det är vet jag inte, kan bara tala för mig själv och jag givk längre med andra.
Första är född 36+4 och andra 38+1.
jagg har läst (på fl:s infosidor tror jag) att andra graviditeten i genomsnitt är 2-3 dgr kortare än den första. Så det borde ju bero på när man födde första... Gick över 2 v med första så jag är inställd på nästan detsamma med andra!
Jag gick över med första 4 dagar och 12 dagar med andra... nu väntar jag tredje och hoppas jag slipper gå över tiden denna gång
infon stod i graviditetskalendern under vecka 38:
"Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare."
första barnet v 38
andra barnet v 37
tredje barnet v 41
fjärde barnet v 37
först gick jag över 5 dagar
andra 17 dagar
1:a barnet: Gick över tiden med 12 dagar.
2:a barnet: Gick över tiden med 12 dagar.
3:e barnet: Gick över tiden med 19 dagar.
För min del har det sett ut såhär:
1:a barnet:40+0
2:a barnet:40+5
3:e barnet:40+0
4:e barnet:41+6
Första barnet född 42+0
Andra barnet född 42+2 (igångsättning)
Tredje barnet BF 9 nov men är inte speciellt optimistisk att hon tittar ut inom en snar framtid...
Jag har gått längre med mitt andra barn (som ännu inte tittat ut)...
Jag fick min dotter 2 dagar innan bf. Och nu med barn nr två så är jag bf +6 så för mig så är det tvärt om :)
Första barnet: 36+4
Andra barnet: 39+0
Så jag gick också längre med andra barnet.
Första barnet kom 11 dagar tidigare än beräknat och andra barnet 10 dagar än beräknat. Så för min del var det ingen större skillnad. Till mig sa de att jag skulle räkna med att gå över tiden med första barnet, vilket jag som sagt inte gjorde och inte heller med andra barnet trots att jag räknades som förstföderska även denna gång (13 års skillnad mellan kidsen)
första föddes i v 32+5
andra ville ut först i v 18, sen i v 23, sen va det strickt sängläge och därefter vräktes han i v 38+0
Första barnet:17 dagar över tiden, då igångsatt
Andra barnet:14 dagar över tiden , men kom själv
Tredje barnet: Återstår att se, hoppas på att den kommer själv men tror inte så starkt på att den iallafall skulle komma innan v.40...
Så intressant att läsa om hur andra har haft det, verkligen heeeelt olika. När man närmar sig slutet så vill man bara skåda in i framtiden så man vet på ett ungefär när barnet tittar ut, eller hur? Men det är bara att vänta snällt! Tack för alla svar!!
Nummer ett kom v. 42+0 efter igångsättning, nummer 2 kom spontant i v. 39+3, ska bli intressant att se när nummer 3 kommer :)
För min del har det sett ut såhär:
1:a barnet: 42+3
2:a barnet: 42+0